Få timer igjen av Årets bil-kåringen

Bli med og stem på din favoritt!

SJARMERENDE: Det morsomme med Saab er at den har masse sjarm og at den tviholder på mye av det som Saab har vært kjent for. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
SJARMERENDE: Det morsomme med Saab er at den har masse sjarm og at den tviholder på mye av det som Saab har vært kjent for. Foto: THOMAS RASMUS SKAUGVis mer

Stem her eller nederst i saken

(Dagbladet): Årets bil-kåringen har pågått i snart seks uker.

I samarbeid med Vi Menn Bil har Dagbladet i denne perioden gitt en grundig presentasjon av de 30 nominerte modellene.

Du som leser har kunne stemme på din favoritt.

Fram til nå har det kommet inn i overkant av 60 000 stemmer via nettavstemningen og SMS. 

Gjev tittel Klokka 23.59 i kveld er derimot det slutt.

Etter dette tidspunktet tar vi ikke imot flere stemmer.

GOD PLASS: Audi A7 er en stor, men likevel lav og bred og byr på overraskende godt med plass. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG
GOD PLASS: Audi A7 er en stor, men likevel lav og bred og byr på overraskende godt med plass. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG Vis mer

Lesernes favoritt presenteres førstkommende tirsdag både i papiravisen og på nett.

På bakgrunn av leserstemmene, skal fagjuryen kåre den offisielle Årets bil i Norge 2011.

Juryen Årets jury har tung kompetanse på bil og dens plass i samfunnet. Hensynet til miljø, sikkerhet, økonomi, og markedsutvikling/ trender er ivaretatt.

• Kari Sandberg, direktør Trygg Trafikk.
• Einar Håndlykken, leder i miljøstiftelsen ZERO.
• Anders G. Hovde, markedsanalytiker med bil som spesialitet, seniorkonsulent hos TNS Gallup.
• Turid Næss, journalist i Dagbladet.
• Terje Bjørnsen, fagredaktør Vi Menn Bil
  Hovedpunkter Det er helt avgjørende for seriøsiteten i en slik bilkåring at juryen kan gjøre en faglig uavhengig og objektiv utvelgelse.

Denne juryens sammensetning borger for nødvendig kvalitet og seriøsitet.

Tre hovedpunkter vil stå sentralt i juryens vurdering av bilene:

• Utslipp og forbruk
• Teknologi og sikkerhet
• Pris og kostnader

I tillegg vil juryen ha fokus på kjøreegenskaper, pålitelighet, komfort, praktisk bruk, og design i sin totalvurdering.

Nye modeller Samtlige kandidater er nye modeller lansert i Norge i år.

Biler som har gjennomgått moderate kosmetiske og/eller tekniske endringer kvalifiserer ikke til deltakelse.

Kandidatene må være i ordinært salg på det norske markedet.