bOMSVERMET:  Oslos ordfører Fabian Stang har gått fra å være utskjelt og latterliggjort til å bli en av landets mest populære politikere. Her stiller han opp  på en «selfie» sammen med Karoline Hjertaas (16), mens venninnen Anikken Pedersen (17) venter på sin tur. Foto: ANITA ARNTZEN
bOMSVERMET: Oslos ordfører Fabian Stang har gått fra å være utskjelt og latterliggjort til å bli en av landets mest populære politikere. Her stiller han opp på en «selfie» sammen med Karoline Hjertaas (16), mens venninnen Anikken Pedersen (17) venter på sin tur. Foto: ANITA ARNTZENVis mer

Fabian Stang (58) mener han er mer populær enn fortjent

Har sjarmert folket i senk og hylles som en landsfader.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

På ordførerens kontor i Oslo Rådhus, med utsikt over festningen og Aker Brygge, spiser Fabian Stang lunsj. Stående, omgitt av Munch-malerier, langer Oslos ordfører innpå ferdigsalat rett fra plastboksen.

- Nå er det fire minutter til du skal tale, ymter politisk rådgiver Rune Dahl frempå.

- Fire minutter, ja! Hm... Ja, mon tro hva jeg skal si da? sier Stang, sluker siste salatblad. Gliser. Så setter han kursen mot rådhussalen, der årets avgangsstudenter fra Politihøgskolen venter i selskap med justisministeren og politimesteren.

- Jeg har sjelden manus, jeg uttrykker det jeg føler. Det blir ikke alltid som folk forventer, sier Stang.

Ble latterliggjort

En halvtime senere, tilbake på ordførerkontoret etter impulsiv tale, lykkeønskninger og applaus.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn