Fakta og myter om slanking

Slik lykkes du med å gå ned i vekt.

SLANKEMYTER: Savner du framgang på vekta? Kanskje slanker du deg helt feil. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
SLANKEMYTER: Savner du framgang på vekta? Kanskje slanker du deg helt feil. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Når du slanker deg skal du vite hva du gjør, ellers kan du lett komme til å sabotere for deg selv uten å vite det.

Her er en del «sannheter» om slanking. Mange av dem er ikke så sanne likevel, når det kommer til stykket.

1. Det gjelder bare å spise mindre og trene mer. Nei, ikke for alle. Overvekt kan i enkelte tilfeller skyldes et forstyrret stoffskifte, eller at du spiser lite, men feil mat.

2. Jeg går ned av å faste. Nei. Under faste skjer det samme som når du slanker deg ved å spise altfor lite: Kroppen setter forbrenningen på sparebluss for at du ikke skal sulte i hjel. Derfor vil du legge på deg enda mer enn før når du begynner å spise igjen.

I tillegg mister du muskelmasse når du faster eller spiser veldig lite, og musklene har stor betydning for forbrenningen. Jo mindre muskler, desto dårligere forbrenning.

3. Jeg går ned hvis jeg bare spiser fettfattig mat. Nei. I en del såkalte lettprodukter har man for smakens skyld erstattet fettet med stivelse, sukker eller noe annet usunt. Du kan risikere å spise mer av disse produktene, fordi de ikke metter så godt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer