Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

- Får varsellampene til å lyse!

Nå skal de slå ned på butikker som «alltid» har tilbud.

HALV PRIS: Forbrukerombudet synes Ark har svært lange tilbudsperioder, uten at de har behandlet lovligheten av dem.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
HALV PRIS: Forbrukerombudet synes Ark har svært lange tilbudsperioder, uten at de har behandlet lovligheten av dem. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO Vis mer

Dinside - Det får varsellampene til å lyse.

Det sier forbrukerombud Gry Nergård om bokhandelen Arks tilbud på spill.

Hverken Dinside eller Forbrukerombudet har noen dokumentasjon på hvor ofte og hvor lenge Ark annonserer alle spill til sterkt nedsatte priser. Men Nergård er enig med våre egne observasjoner: Det er ofte.

Og å alltid ha tilbud er ulovlig. Da vil ikke rabatten være reell, og butikken har i virkeligheten aldri tilbud.

- Vi har ingen grunn til å si at Ark bryter reglene, men jeg har lagt merke til det selv. Når det er avslag på store varegrupper over lengre tid, er det grunn til å bli mistenksom, sier Nergård til Dinside.

LES OGSÅ: Se hvordan GroupOn reklamerer med urealistisk høye før-priser

Straffer synderne - Om man ser noe på 50 prosent, tenker «oj, det må jeg kjøpe nå!» og så ser det til halv pris også i ettertid, føler man seg lurt, fortsetter ombudet.

Forbrukerombudet har derfor lenge jobbet mot slike falske tilbud hos blant annet møbelkjeder. I år sier den ferske virksomhetsplanen at ombudet skal gå bredere ut, og slå ned på enkelttilfeller i alle bransjer.

Det trues med vedtak og sanksjoner; altså straff for de som ikke holder seg innenfor reglene.

•  Tilbudet bør oppgi førpris og nåpris.
•  Det skal være klart for deg hva rabatten faktisk er.
•  Før tilbudet må varen ha vært solgt i et visst volum til den oppgitte førprisen, slik at rabatten er reell. Minst seks uker med normalpris før kampanjestart er en hovedregel.
•  På samme måte kan salget bare vare i en begrenset periode. Seks uker er «tommelfingerregelen», ifølge Nergård. Markedsføringsloven setter ingen konkrete tidsfrister.

LES OGSÅ: Slik avslører du om butikkenes tilbud faktisk er gode

Tøyer grensene - Vi har en del tilbud på spill. Vi er store på spill, og flinke på markedsføring, så det er mange som får med seg tilbudene, sier markedssjef Elisabeth Langøy i Ark til Dinside.

Hun tror dette er noe av grunnen til at spilltilbudene deres kan virke svært langvarige. Det siste spilltilbudet, før jul, skal ha vart i seks uker og tre dager. Altså tre dager mer enn hva Nergård mener er tommelfingerregelen.

Å ikke ha samme tilbud i mer enn seks uker skal være noe Ark «etterstreber», som Langøy kaller det. Men å selge varen til normalpris i minst seks uker før kampanjestart, skal de alltid gjøre.

LES OGSÅ: Rabattjukser står fram — «alle de andre gjør det!»

Ingenting å skjule - Å ikke la salget vare lenger enn seks uker er ikke skrevet i stein, mener Langøy, som nylig skal ha vært i kontakt med Forbrukerombudet om blant annet dette.

Hun kan også fortelle at Ark som hovedregel alltid skal ha en kampanje gående. Men altså ikke på samme varegruppe i særlig mer enn seks uker av gangen.

- Hva tenker du om at forbrukerombud Nergård sier at varsellampene hennes lyser av Arks spilltilbud?

- Hun må veldig gjerne ta kontakt med oss. Vi har ingenting å skjule, og vil gjerne ha en nærmere dialog med Forbrukerombudet, svarer Langøy i Ark.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

HÅNDHEVER LOVEN: Forbrukerombudet, med Gry Nergård i spissen, skal sørge for at norske butikker ikke gir deg falske tilbud.  Foto: FORBRUKEROMBUDET
HÅNDHEVER LOVEN: Forbrukerombudet, med Gry Nergård i spissen, skal sørge for at norske butikker ikke gir deg falske tilbud. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer