GRÅ MASERATI:  Skal du ha ny kabriolet til sommeren kan du gjøre verre valg enn denne. Selv om den er grå, den nest mest vanlige fargen på norske nybiler, vil du nok stikke deg ut i mengden.
GRÅ MASERATI: Skal du ha ny kabriolet til sommeren kan du gjøre verre valg enn denne. Selv om den er grå, den nest mest vanlige fargen på norske nybiler, vil du nok stikke deg ut i mengden.Vis mer

Fargene som fenger bilkjøperne

Nesten en tredel av nye norske biler er svarte, mens hvit har tidoblet andelen på fire år.

||| Fargetrendene skifter, verden over. Men noen farger holder veldig godt stand, og noen ser ut til å alltid forbli marginale.

Første desember 2009 ble DuPonts «Global Automotive Color Popularity Report» publisert for 57ende året på rad.

Nytt av året var en oversikt over de ti mest populære bilfargene på verdensbasis. Ikke helt overraskende så troner sølv på toppen med 25 prosent av totalen, fulgt hakk i hel av svart med 23 prosent.

Svart i Europa, hvitt i USA Gikk du for svart i fjor er du i takt med den europeiske trenden. Hele 27 prosent av europeerne valgte svart i 2009, mens rundt 20 prosent valgte sølvfarget.

I Europa er kun 10 prosent av ny biler hvite, mens det i USA er det vanligste valget med 17,8 prosent av markedet. Svart må se seg slått med skarve 0,8 prosent.  

Markedet som tipper verdensvekten i sølvs favør er det asiatiske. Kina leder an med hele 36 prosent, og i India følger med i overkant av 26 prosent.  

TIDOBLET ANDELEN: Hvit har tidoblet sin andel på fire år. Men er du en av dem som har kjøpt deg hvit bil det siste året så er du likevel i ganske eksklusivt selskap. En av tjue bilkjøpere gikk for denne fargen i 2009.
TIDOBLET ANDELEN: Hvit har tidoblet sin andel på fire år. Men er du en av dem som har kjøpt deg hvit bil det siste året så er du likevel i ganske eksklusivt selskap. En av tjue bilkjøpere gikk for denne fargen i 2009. Vis mer

Psykologi? Hva er det så som gjør at så mange mennesker går for sølv? Peter Weil, professor i sosialantropologi ved universitetet i Delaware USA, er en ofte sitert kilde når det kommer til fargevalg på bil. Ifølge Weil var sølv et symbol på suksess inntil resesjonen rammet verdensøkonomien for et par år tilbake. Etter den tid har den edle fargen, til tross for vedvarende dominans, vært på retrett.

Utover herr Weils betraktninger så finner man mange mer og mindre seriøse aktører som kommenterer fargers betydning, men de dukker gjerne opp under faner som alternativ forskning og New Age, så de lar vi for anledningen ligge.  

Regionale forskjeller I India var hele seks prosent av nye biler gule eller gullfargede. Knapt en halv prosent av norske bilkjøpere valgte det samme.

I Russland var den nest mest populære fargen grønn med 18,2 prosent av markedet, mer enn ti ganger så mange som snittet for Europa og knappe tjue ganger så mange som i Norge. Store preferanseforskjeller på tvers av landegrensene med andre ord.  

Helsvart i Norge Nordmenn sverger i likhet med brorparten av kontinentet til svart og har gjort så de siste tre årene. I 2009 ble det solgt 29 684 svarte biler her til lands, eller i overkant av 30 prosent av totalen.

SVART FIAT: Har du en svart Fiat 500 i garasjen er du kanskje ikke redd for å stikke deg litt ut, men fargevalget ditt er i hvert fall helt i tråd med hvermannsens.
SVART FIAT: Har du en svart Fiat 500 i garasjen er du kanskje ikke redd for å stikke deg litt ut, men fargevalget ditt er i hvert fall helt i tråd med hvermannsens. Vis mer

Sølv har tidligere toppet statistikken også her nord, men ikke siden 2004. Andreplass da tenker du sikkert, men nei. 14 762 sølvfargede biler fikk nye eiere her til lands i fjor, og det holder kun til bronse.

Andreplassen i år som de siste tre årene går nemlig til grå som kapret nær en fjerdedel av alle nybilkjøperne i 2009. Samlet sett har altså mer enn halvparten av norske bilkjøpere gått for svart eller grått.

Hva så med hvitt som amerikanerne har lagt sin elsk på? Hvitt har fått seg en oppsving de siste årene også her på berget. Faktisk så er prosentandelen hvite biler solgt per år tidoblet i løpet av de siste fire årene. Fra skarve halvprosenten i 2006 til 5 prosent i 2009.

Nå har jo hvit vært i vinden også tidligere, men det har stort sett vært et kortvarig gjensyn. Om gjenoppstandelsen blir varig denne gangen vites ikke, men bruktbilmarkedet kommer nok til å være langt hvitere de neste årene.  

Kilder: DuPont Global Automotive Color Popularity Report og Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

RØD RENAULT: Kjøpte du deg en rød bil er du mer vanlig enn dem med hvit, nesten seks prosent av nybilene var røde I 2009.
RØD RENAULT: Kjøpte du deg en rød bil er du mer vanlig enn dem med hvit, nesten seks prosent av nybilene var røde I 2009. Vis mer