FRUKTOSE: For mye av det naturlige fruktsukkeret i kosten kan øke risikoen for lever og hjerte- og karsykdom, ifølge en artikkel i Harvard Heart Letter. Fruktose finnes i frukt og grønnsaker, men også i brus, sportsdrikker, yoghurt, fruktjuice, melkedrikker, brød og bakevarer. Ekspertene Dagbladet har snakket med mener det er nok med to frukt om dagen. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
FRUKTOSE: For mye av det naturlige fruktsukkeret i kosten kan øke risikoen for lever og hjerte- og karsykdom, ifølge en artikkel i Harvard Heart Letter. Fruktose finnes i frukt og grønnsaker, men også i brus, sportsdrikker, yoghurt, fruktjuice, melkedrikker, brød og bakevarer. Ekspertene Dagbladet har snakket med mener det er nok med to frukt om dagen. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/DagbladetVis mer

Farlig «sunt» sukker

Øker hjerterisikoen og kan føre til leverskade

(Dagbladet): En artikkel, som ble publisert denne måneden i Harvard Heart Letter, slår fast at for mye fruktose i kosten kan øke risikoen for lever- og hjerte- og karsykdom.

Fruktsukker (fruktose) er en 100 prosent naturlig sukkerart som finnes i frukt, bær og honning.

Vanlig hvitt sukker inneholder femti prosent fruktose og femti prosent glukose.

- Fruktosen har lavere glykemisk respons, noe som er positivt fordi det gir lavere blodsukkerstigning. På en annen side har det vist seg at fruktose lettere omdannes til fett. Det gir mer stress på levra, og bidrar til dannelse av fett som er ugunstig med tanke på hjerte- og karsykdom, sier Birger Svihus, professor i ernæring ved UMB.

Danner fett Fruktose brytes ned i levra og omdannes til fett og urinsyre. Det danner fettdråper i levra, noe som irriterer levercellene og gir betennelsesreaksjoner og arrvev.

- Noen har tidligere anbefalt fruktose fordi det ikke stimulerte insulinproduksjonen på samme måte som glukose, men de ble lurt. Fruktose går andre veier når det brytes ned, noe som medfører høyere fettproduksjon fra lever enn glukose, sier Tor-Erik Widerøe, overlege og professor ved Institutt for kreftforskning og molekylærmedisin ved NTNU.

Den alternative nedbrytningsveien medfører i tillegg økt produksjon av urinsyre, som forårsaker urinsyregikt.

ERNÆRINGSEKSPERT: Indremedisiner Fedon Lindberg. Foto: Espen Røst / Dagbladet
ERNÆRINGSEKSPERT: Indremedisiner Fedon Lindberg. Foto: Espen Røst / Dagbladet Vis mer

- Det som er nytt er at høye urinsyreverdier har skadelig effekt på hjerte og nyrer. Samt at det sammen med fettproduksjonen sannsynligvis er mer vektøkende enn glukose. Derfor er fruktsukker mer skadelig enn glukose, sier Widerøe.

Nok med to frukt Et inntak over 75 gram fruktose om dagen kan være skadelig, ifølge den amerikanske artikkelen. Nordmenn inntar cirka. 100 gram vanlig sukker hver dag, der altså halvparten eller mer består av fruktose.

Norske ernæringseksperter advarer mot ubegrenset inntak av fruktose - også det fruktsukkeret vi får gjennom de anbefalte «Fem om dagen».

- Vi trenger ikke holde oss unna frukt, men for de fleste er det nok med maks to porsjoner, cirka 200 gram, sier indremedisiner Fedon Lindberg.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Therese F. Mathisen er ernæringsekspert ved Thema Nutrition og ved kvinnetrening.no. Foto: Axel  Bauer.
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Therese F. Mathisen er ernæringsekspert ved Thema Nutrition og ved kvinnetrening.no. Foto: Axel Bauer. Vis mer

Ifølge Lindberg er det grønnsaker man spiser for lite av i Norge — ikke frukt.

- Frukt er en viktig kilde for vitaminer og plantenæringsstoffer (antioksidanter). Men det er ikke noe man kan få fra frukt som man ikke kan få fra grønnsaker. Det må etter min mening være plass for moderate mengder frukt og masse grønnsaker i et balansert lavglykemisk kosthold.

Ernæringsfysiolog i ved Thema Nutrition og Kvinnetrening.no, Therese F. Mathisen er enig:

- Fem om dagen er to frukt og tre grønnsaker. Ikke fem porsjoner frukt om dagen.

Widerøe mener man bør merke matvarene med type sukkerinnhold:

- Frukt og grønt er ok, men ikke ti epler hver dag. Store mengder frukt gir også overvekt. Matvareindustrien burde vært forpliktet å merke matvarene, sier han.
 
For lite grønnsaker Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder i Bramat.no, anbefaler også et høyere inntak av grønnsaker.

- Det betyr ikke at bli redde for å spise frukt, men samtidig bør vi bli mer bevisste på å få i oss mer grønnsaker. Det er grønnsakene vi sliter med å få nok av, sier hun.

PROFESSOR::Birger Svihus, professor i ernæring ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. 
Foto: www.apc-coe.no
PROFESSOR::Birger Svihus, professor i ernæring ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Foto: www.apc-coe.no Vis mer

Hun legger også til at man må huske at jus også skal telles i «Fem om dagen».

- Et glass jus inneholder mye sukker. Så da er det mye bedre med ei gulrot — eller til og med en appelsin. Da får man også med fiberen fra fruktkjøttet.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Cathrine Borschenius driver nettstedet bramat.no.  Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Cathrine Borschenius driver nettstedet bramat.no. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer