Fartsgrensa «alle» bryter

Første søndag etter påske er sesongens siste dag med miljøfartsgrense i Oslo. Mandag var altså første dag med oppjusterte fartsgrenser. Har miljøfartsgrensa virket etter intensjonen?

SESONGSTYRT MILJØFARTSGRENSE: Miljøfartsgrensa er et tiltak som ser ut til å ha kommet for å bli, men ikke uten diskusjon. Foto: Morten Holm /NTB Scanpix
SESONGSTYRT MILJØFARTSGRENSE: Miljøfartsgrensa er et tiltak som ser ut til å ha kommet for å bli, men ikke uten diskusjon.
Foto: Morten Holm /NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Miljøfartsgrensa og regulering av piggdekkandelen er to av flere tiltak for å holde nivået på svevestøv nede. Bevisst forhold til salting og type salt er en annen. Svevestøv er en av flere kilder til dårlig luftkvalitet for dem som bor i områdene nær de store tilfartsveiene, og langs riksveiene i Oslo, ifølge Statens vegvesen.

Derfor settes hastigheten på en del strekninger ned fra 80 km/t til 60 km/t i hoveddelen av piggdekksesongen, selv om flere mener dette ikke er veien å gå.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.

Introduksjonstilbud til deg som er ny abonnent: Få tilgang til Dagbladet Pluss for kun 1 krone for første måned. Deretter får du hele 30% rabatt ved hver fornyelse - så lenge du vil.

55,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 55,-/uke)
Introduksjonstilbud

1,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 69,-/måned)

249,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 249,-/kvartal)

795,-

1 år

(Fornyes automatisk til 795,-/år)

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer