AVSLØRES:  Trimming kan nå avdekkes og rapporteres ved periodisk kjøretøykontroll.  Foto: Colourbox.com
AVSLØRES: Trimming kan nå avdekkes og rapporteres ved periodisk kjøretøykontroll. Foto: Colourbox.comVis mer

Fått med deg de nye reglene for EU-kontrollen?

Nå skal trimmerne tas.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide: 1. januar trådte det nye regler i kraft for periodisk kjøretøykontroll. Blant de nye kontrollpunktene i revidert kontrollveiledning kommer også modifisering og trimming av bilen.

- I praksis betyr dette at de som kontrollerer bilen, skal foreta en visuell kontroll for åpenbar endring eller modifisering, der formålet er økning av motoreffekt, sier Einar Wollamo i tilsynsavdelingen, region Midt i Statens Vegvesen.

Det kan være endringer som større turbo, motorbytter, intercoolere og for eksempel ekstra styreenheter, såkalt «chiptuning».

Dersom det er mistanke om trimming, får bilen en såkalt toer-feil i kontrollskjemaet. Det betyr at bilen må inn til etterkontroll. Den kan foretas hos alle kontrollorgan som er sertifisert for EU-godkjenning.

Da må bilen enten være satt tilbake til original stand eller få endringene godkjent og ført inn i vognkortet. Trimming som oppdages, utløser ikke anmeldelse. Du kan for øvrig lese mer om biltrimming her.

Tar ikke chiptunerne Statens vegvesen har flere ganger tidligere presentert tiltak for å komme biltrimmerne til livs.

I Trondheim ble det for en tid tilbake installert avansert utstyr for å måle effekt.

Målet var å ta trimmerne. Riset bak speilet var effektavgifter og straffeavgifter i hundretusenkronersklassen.

Dette ekstra punktet i EU-kontrollen er neste skritt for å ta trimmerne, men lite tyder på at noen blir tatt.

- Dagens chiptuning foregår ofte gjennom diagnoseuttaket. Da bytter man bare programvare. På en vanlig EU-kontroll oppdages ikke dette, sier Rune Aasli, serviceleder for Audi på Hamax Auto i Hønefoss. For å se om en bil er trimmet, må vi gå lenger inn i programvaren, og det skjer bare i helt spesielle tilfeller.

- Trimmingen kan derimot slettes dersom det installeres ny programvare i bilen. Det gjøres ofte på service og EU-kontroller, men vi legger aldri inn ny programvare uten eiers samtykke, sier Aasli.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.