HEMMELIGHETEN: Om du kommer i form vil du forbrenne mye mer enn før, til tross for at du ikke gjør så mye mer. Intervalltrening og innstramming i kostholdet er den riktige måten å bli kvitt feriekiloene raskt, ifølge Jill Jahrmann (t.v.) og Cathrine Borchsenius. Foto: Tine Poppe
HEMMELIGHETEN: Om du kommer i form vil du forbrenne mye mer enn før, til tross for at du ikke gjør så mye mer. Intervalltrening og innstramming i kostholdet er den riktige måten å bli kvitt feriekiloene raskt, ifølge Jill Jahrmann (t.v.) og Cathrine Borchsenius. Foto: Tine PoppeVis mer

Fått noen kilo ekstra i sommer?

Bli kvitt de på 1 - 2 - 3!

(Dagbladet): Det har vært mye regn i sommer, og du har kanskje ikke vært så mye ute. Aktivitetsnivået har vært lavt, og du har kost deg med sjokolade, øl og annet godt.

Sommeren er snart over, og du har lagt på deg noen ekstra kilo.

- Det er nok de som går opp et par - tre kilo i sommer. Årsaken er enkel: Mye god mat, drikke og altfor lite bevegelse, sier daglig leder for Bramat.no og klinisk ernæringsfysiolog, Cathrine Borchsenius, til Dagbladet.

CHRISTINE BORCHSENIUS, KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: - En sunn livsstil som dette er det realistisk at man klarer å kombinere med jobb, mann og barn. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
CHRISTINE BORCHSENIUS, KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: - En sunn livsstil som dette er det realistisk at man klarer å kombinere med jobb, mann og barn. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer

Det kan være utfordrende å bli kvitt feriekiloene på den korte tiden det er igjen av sommeren. Men om du følger rådene til Jill Jahrmann og Cathrine Borchsenius, som sammen har skrevet boka «Tren deg sprek, spis deg slank», og tipsene til treningsmotivator Kari Jaquesson, kan du bli kvitt de nye kiloene på tre uker.

- I bunn og grunn er det ikke så viktig hva du gjør, bare du gjør noe. Du blir daff og apatisk av å sitte for mye på rumpa, både i kroppen og toppen, sier Kari Jaquesson som har gitt ut flere treningsvideoer og bøker.

Stram inn rutinene - Du kan bli kvitt feriekiloene på to-tre uker om du strammer skikkelig opp rutinene, sier Borchsenius.

Du må ha et energiunderskudd for å gå ned i vekt. Det betyr at du får i deg mindre kalorier enn du bruker.

 JILL JAHRMANN, LEDER I SYNERGI HELSE: - Intervalltrening er noe man har funnet ut er kjempebra for å opprettholde, og bedre formen. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
JILL JAHRMANN, LEDER I SYNERGI HELSE: - Intervalltrening er noe man har funnet ut er kjempebra for å opprettholde, og bedre formen. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer

- Om du skal ned 1,5 kilo i løpet av tre uker, bør du være i et energiunderskudd på 500 kalorier daglig, sier ernæringsfysiologen.

Ifølge Borchsenius trenger en voksen person rundt 30 kalorier per kilo kroppsvekt daglig. Det vil si at en på 80 kilo trenger 2400 kalorier. Skal denne personen ned i vekt bør inntaket da være på 1900 kalorier daglig.

- Om du vanligvis er relativt fornuftig i matveien, og pleier å holde vekten stabil, er det ikke mye «kniping» som skal til for å skape et kaloriunderskudd, spesielt om du skrur opp aktivitetsnivået, sier Jaquesson.

Kom i form De aller fleste som har gått opp noen sommerkilo vil fint klare å oppnå et slikt underskudd ved å spise mer regelmessig og mindre snop, brus og alkohol. De må også fokusere på å bevege seg. Hver dag.

KARI JAQUESSON: - Gå mer på ut på byen! Det er røykfritt, det er musikk - å danse er en av verdens beste treningsformer, sier Jaquesson som arrangerer aktive ferier over hele verden. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
KARI JAQUESSON: - Gå mer på ut på byen! Det er røykfritt, det er musikk - å danse er en av verdens beste treningsformer, sier Jaquesson som arrangerer aktive ferier over hele verden. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer

- Utfordringen er jobben med å komme i bedre form. Når du er i god form, forbrenner du mye mer enn når du er i dårlig form, sier leder for livsstil og forebyggende helse ved Synergi Helse, Jill Jahrmann, til Dagbladet.

Hun sier det er gjort forskning som viser at en trent person forbrenner mye mer enn en utrent person, selv om de har samme puls og trener like lenge.

- Jeg synes trimprogrammet til Jill ser veldig bra ut, for mange kan det være en god løsning å «kline til» med målbevisst trening som er enkel å få til, sier Jaquesson.

Ulendt terreng: Foto: Tine Poppe
Ulendt terreng: Foto: Tine Poppe Vis mer

Og det tar ikke lang tid ifølge Jahrmann.

- Det å komme i form tar ikke lang tid. Det har en spiraleffekt som gjør at det går fortere og fortere, sier hun.

Pass på Du vil være i bedre form etter dette treukersprogrammet, og det legger forholdene til rette for å holde det gående uten å måtte trene tre knallharde økter hver uke.

- Du vil være i bedre form. Du har lagt et godt grunnlag, og behold gjerne en intervalløkt i uka. Utover det kan du spille football, spinning, «step»-trening, jogging eller annen komdisjonstrening som du liker. Bare du ikke sitter stille, sier Jahrmann.

Høy intensitet. Foto: Tine Poppe
Høy intensitet. Foto: Tine Poppe Vis mer

- Når man kommer inn i disse vanene, vil man faktisk kunne like det, sier Borchsenius.

Jahrmann tar imidlertid høyde for at du må passe deg for treningskader under et slikt program.

- De utrente tåler mindre treningsbelastning og blir lettere skadd. Du skal gjerne bli støl, men ikke få vondt i ledd eller liknende, sier hun.

Så nå gjelder det bare å sette i gang, og du vil føle deg friskere, sunnere og ha mer energi til ferien er over.

Men pass på:

- Det er så enkelt at om du slutter å forbrenne kiloene, vil de komme tilbake om du ikke reduserer inntaket, sier Jahrmann.