UNNGÅ FEIL: Hvis du ønsker å stige i gradene, kan det lønne seg å ha en bevisst holdning til hva du vil oppnå, og hvordan. Denne sjekklista kan hjelpe deg å unngå blemmene som koster deg forfremmelsen. Foto: COLOURBOX
UNNGÅ FEIL: Hvis du ønsker å stige i gradene, kan det lønne seg å ha en bevisst holdning til hva du vil oppnå, og hvordan. Denne sjekklista kan hjelpe deg å unngå blemmene som koster deg forfremmelsen. Foto: COLOURBOXVis mer

Feilene som koster deg forfremmelsen

Seks tips om hva du bør unngå på jobben.

DinSide.no: Mange drømmer om å klatre på karrierestigen, men en forfremmelse kommer ikke av seg selv. Faktisk kan du miste muligheten om du ikke evner å vise arbeidsgiver at du har de rette kvalitetene.

Anne Stine Talseth i bemanningsselskapet Adecco peker på seks feil som kan koste deg forfremmelsen.

1. Du gjemmer deg i skyggen Vil du opp og fram, må du tørre å vise fram dine gode resultater og melde deg på. Ta ansvar for egen karriere, og si fra til lederen din om hva slags utvikling du ønsker deg. En god leder vil være en partner i å hjelpe deg å utvikle deg i riktig retning.

HR-direktør i HP, Yvonne Fosser, synes dessuten det er positivt om du også drar andre ut av skyggen.

- Løft fram kolleger der du kan. Fortell din leder og andre om dine mål, spør hvilke mål andre har, slik at du kan hjelpe andre med å nå dem, uttaler hun.

2. Du takker ikke ja til utfordringer Stillingen du aspirerer til, inneholder sannsynligvis nye, ukjente og større utfordringer enn du har i din nåværende jobb. Dersom du begrenser deg til å gjøre akkurat den jobben du har i dag og ikke noe mer, er du uaktuell for større oppgaver. Husk at om du vil være i flytsonen, må du hele tida ta nye utfordringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trikset er derfor å si JA, neste gang en mulighet byr seg.

- Mitt inntrykk er at de fleste sier ja til de utfordringene som kommer, men mange er ikke flinke nok til å tenke ut mulighetene selv. Si fra hvis du har lyst på ledererfaring og spør om du eksempelvis kan lede noen prosjekter. Ta gjerne på store sko, og fyll dem før du skifter til enda større sko, råder Fosser.

3. Du tar ikke initiativ Ikke vent på at sjefen skal gi deg utfordringer, lag dem selv. Har du ideer, sett dem ut i livet! (Men sjekk med sjefen først). Tror du noe kan gjøres på en annen og bedre måte? Foreslå det.

4. Du tar ikke ansvar for egne handlinger Det er lov å gjøre feil, det er lov å begå tabber, men du må stå for dem. Ikke skyld på andre. På engelsk snakker man om å «take it on the chin», altså å ta imot slaget når det kommer, uten å klage.

Om du alltid skylder på andre, vil du aldri bli forfremmet til en overordnet stilling.

5. Du er ikke en lagspiller Ikke spør hva avdelingen kan gjøre for deg, spør hva du kan gjøre for avdelingen. Drar du ikke din del av lasset som medarbeider, vil du heller ikke kunne dra folk med deg som leder.

- Vi har alle våre styrker og svakheter knyttet den personen vi er. Blir du oppfattet som negativ eller arrogant, er ikke dette egenskaper som fremmer muligheten for opprykk. Men disse personlighetstrekkene og andre kan modereres ved hjelp av bedre selvinnsikt og selvregulering, påpeker Olav Haraldseid, konserndirektør HR i NorgesGruppen.

6. Du er sterkere i faget enn med medarbeidere Dyktige fagfolk er ikke nødvendigvis gode ledere. Har du overordnede som evner å se både dine sterke og svake sider, vil de kanskje se at du egner deg bedre som fagperson enn som leder. Heller enn en forfremmelse bør du kanskje sikte etter et utvidet ansvarsområde.

- Heldigvis har det blitt mer fokus på alternative karriereveier, ikke bare ledelse. Den klassiske tabben er der superselgeren blir salgssjef, og så gjør en dårlig jobb som leder, sier Fosser.

Til slutt: HR-sjefenes ord på veien Fosser påpeker at hun gjerne fokuserer på hva man bør gjøre, og ikke på feilene. Sammen med Haraldseid har hun noen læresetninger som kan hjelpe deg videre.

Haraldseid: Personlig tror jeg at gode prestasjoner over tid i den rollen man har, er det beste og mest bærekraftige tipset jeg har til karriereutvikling. Et uttrykk sier at «Bullshit might take you to the top, but it won't keep you there». Fosser: Det kommer ikke noe oppi en lukket hånd. Fosser: Du kan oppnå hva du vil her i verden, hvis du hjelper tilstrekkelig mange andre med å nå sine mål.
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les mer om jobb og karriere her:
Husk at din nye sjef alltid vil Google deg!
Her er spørsmålet DU må stille på intervju
Skrivefeil kan koste deg drømmejobben