BOBLEFROKOST: 17. mai er for mange synonymt med bobler i glasset. Her får du tipsene som kan gjøre drikken enda mer forfriskende. Foto: ANITA ARNTZEN
BOBLEFROKOST: 17. mai er for mange synonymt med bobler i glasset. Her får du tipsene som kan gjøre drikken enda mer forfriskende. Foto: ANITA ARNTZENVis mer

Fem forfriskende champagnedrinker til 17. mai-festen

Her får du ekspertenes beste oppskrifter.

Hurra for 17. mai - og for deilige bobler i glasset. Men kanskje du i år skal være hakket modigere og blande boblene i en drink?
Tre av Norges fremste bartendere gir deg oppskriftene på sine sprudlende favorittdrinker til nasjonaldagsfesten.

- Champagnedrinker eller musserende cocktails passer perfekt når vår- og sommervarmen treffer og man ikke ønsker seg en pils eller kald vin, sier Robin Sohrabi-Shiraz, bartender ved Human mote og Torggata Botaniske i Oslo.

DRINKMIKSER:Robin Sohrabi-Shiraz bruker gjerne billigvariantene av champagne når han mikser drinker, for eksempel cava eller prosecco. Foto: Privat
DRINKMIKSER:Robin Sohrabi-Shiraz bruker gjerne billigvariantene av champagne når han mikser drinker, for eksempel cava eller prosecco. Foto: Privat Vis mer

Jesper Høst, barsjef på cocktailbaren Nr. 19 i Oslo, er enig:

BITTERSØT: Sprudlende, men samtidig noe mer. Deilig drink til utpå kvelden. Foto: ANNE VALEUR
BITTERSØT: Sprudlende, men samtidig noe mer. Deilig drink til utpå kvelden. Foto: ANNE VALEUR Vis mer

- Champagnedrinker er alltid synonymt med godt selskap. En velkomponert champagnedrink har også en helt distinkt frisk syre
som er deilig å nyte nå når solen begynner å stå høyere på himmelen.

FEST I GLASSET: Det er mai og lov å kose seg, både med bobler og andre drikker, synes barsjef Anne Maurset. Foto: ANNE VALEUR.
FEST I GLASSET: Det er mai og lov å kose seg, både med bobler og andre drikker, synes barsjef Anne Maurset. Foto: ANNE VALEUR. Vis mer

- Champagne i drinken gir det ekstra schwunget. Bobler bringer alkoholen lettere ut i blodet og bidrar til en perfekt start på festen. Slike drinker er lette imponere gjestene med, sier Anne Maurset, barsjef på Pigalle Bar i Oslo.

MIDTSOMMERNATTSDRØM: Denne drinken gir smaken av sommer, uansett vær. Foto: ANNE VALEUR
MIDTSOMMERNATTSDRØM: Denne drinken gir smaken av sommer, uansett vær. Foto: ANNE VALEUR Vis mer

Selv er hun begeistret for hvordan boblene bidrar til en ny type syrlighet i en drink.

- Champagne i drinken endrer hele opplevelsen, sier hun.

Til glede og trøst Bartenderne mener musserende drinker passer til de fleste anledninger.

- Napoleon sa noe sånt som: «Når jeg er seirende drikker jeg champagne for å feire... og når jeg er slagen drikker jeg champagne som trøst». Det samme gjelder champagnedrinker - hos meg er de selvskrevne ved høytidelige anledninger, som ved bursdager, 17. mai og nyttår, sier Høst.

- Men de passer også perfekt som et lite avbrekk fra hverdagen. For den saks skyld passer de også i begravelser, hvor for eksempel Black Velvet, en drink bestående av champagne og stout, ble komponert i 1861 til minne om nylig avdøde Prins Albert, dronning Victorias ektemann.

Kan man gå for billigvariantene? Sohrabi-Shiraz ser imidlertid ingen grunn til å lete etter de mest kostbare boblene på polet.

- Jeg har enda ikke funnet en grunn til å bruke dyr champagne i cocktails, da de fleste cocktails med musserende er komponert slik at boblene gir et «løft» til drinken. Det er altså ikke boblene som skal skinne, sier han.

Her får han imidlertid ikke helt støtte fra Høst.

- Akkurat som i matlaging blir resultatet aldri bedre enn den svakeste ingrediensen du velger å bruke. Så det er en slags forpliktelse som følger med det å bruke champagne som en ingrediens; dine andre ingredienser kan bare være av ferskeste vare og beste merke.

Det er ingenting i veien for å øve litt med en rimeligere prosecco, eller for den saks skyld en god crémant.

- Men husk at det bare er champagne som er champagne, sier barsjefen.