VIL IKKE HA: Ekspertene anbefaler variert inntak av grønnsaker. Lettere sagt enn gjort... Foto: Colourbox.com
VIL IKKE HA: Ekspertene anbefaler variert inntak av grønnsaker. Lettere sagt enn gjort... Foto: Colourbox.comVis mer

Fem matvarer barn elsker å hate

...men bør spise!

Mange foreldre er bekymret for at barna deres spiser for lite eller for ensidig.  Å få barn til å spise variert kan ofte framstå som en lang og vond kamp, som foreldre er nødt til å tape. Eller er vi egentlig det...?

Foreldre gir seg for fort Mange barn er skeptiske til grønnsaker og fisk, og for mange foreldre har det blitt en etablert sannhet at barnet «liker ikke» mange matvarer.

- Mange foreldre gir seg nok for fort når de introduserer ny mat, forteller ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. Hun er forfatter av boken «Maten barna elsker å hate».

- Det skal minst 15 smaksrunder til for å venne et barn til en ny smak. Gir man seg etter tre, og aldri reintroduserer maten, er løpet kjørt og det er blitt en «sannhet» at barnet ikke liker tomat, for eksempel, forteller Arsky til Mammanett.no.

Lær barnet om smak Hun oppfordrer foreldre til å snakke om smak og konsistens og å lage bilder av det som barnet opplever i munnen.

- Et av barna jeg har intervjuet i boka, sier at appelsin smaker som å dele med mamma. Det er jo en fantastisk observasjon! Snakk om at munnen, tunga og smaken vokser i takt med at barnet blir større, og at selv om man ikke liker en ting i dag, så kommer dagen da barnet er så stort at det også liker løk, for eksempel, oppfordrer ernæringsfysiologen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Server matvarer du vet barnet er skeptisk til i en egen skål, separat fra annen mat, så det er lett å bare ta litt for å smake, man må ikke finrense lapskausen for å fjerne hatobjektet, sier Arsky.

Norske barn spiser for lite av dette - Undersøkelser viser at barn spiser for lite grønnsaker og frukt - særlig grønnsaker, forteller Arnhild Haga Rimestad, seniorrådgiver i Helsedirektoratet til Mammanett.no.

- Generelt spiser også barn og voksne for lite fisk. Men det er en myte at barn ikke liker fisk. Det viser seg at om fisken er tilberedt på en god måte, spiser barnet fisk. Prosjektet Fiskesprell, som har pågått i barnehager og på skoler, viser dette.

Nordmenn bør spise mer grovt brød og grove kornprodukter. Fullkorn har mange positive egenskaper. Vitaminer og mineraler er lagret ytterst i kornskallet. Inntak av fullkorn og kostfiber reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes og kreft i tykk- og endetarm.

- Bruk nøkkelhullet og grovhetsskalaen når du handler brød, anbefaler Haga Rimestad.

- Det er også viktig å være bevisst på hvilken type drikke barnet tilbys. Høyt inntak av saft og brus medfører at annen viktig, næringsrik mat ikke blir spist, og kostholdet får en lav næringstetthet med for mye energi. Dette kan føre til overvekt og hull i tennene.

- Tilby barnet vann og lett- eller skummet melk som drikke, er hennes råd. 

Ikke bruk tvang! - Kan man tvinge barn til å spise noe?

- Det er nok mulig, men i alle fall ikke lurt, svarer Arsky.

SLIK SKAL DET GJØRES: - Skjær opp grønnsakene! Foto: Colourbox.com
SLIK SKAL DET GJØRES: - Skjær opp grønnsakene! Foto: Colourbox.com Vis mer

- Det er veldig lett at mat og følelser blandes, og underbevisstheten husker på dårlige opplevelser rundt det å måtte spise opp en bestemt matrett under tvang. Og så er neste møte med samme matrett allerede en lost case, idet barnet stiller med masse motforestillinger.

Du kan be barn om å smake bare litt, men ikke tvinge dem eller tvinge dem til å spise en porsjon av det. Tålmodighet - og gjentagelse - er en dyd her!

Fem matvarer barna hater Disse fem matvarene er supersunne og viktige å bli glad i når man er barn, mener Arsky.

• Brokkoli: Barna misliker den ofte på grunn av den bitre smaken og at den ofte er overkokt (for bløt).

• Fisk: Ordet skjuler så mangt, alt fra fiskeboller til sild i lake. Barn liker å vite hva de spiser. En som sier han hater fisk, kan elske dampet laks eller fiskepinner. Bein, skinn og konsistens er vanlige problemer.

• Hele korn/grove produkter: Fordi det er hardt å tygge, tar lang tid å tygge.

• Løk: Svovelsmak mange barn er sensitive for. Konsistens når den er stekt eller kokt kan også by imot, mens rå løk ofte blir for sterk.

• Bønner og linser: I hovedsak konsistensen. For melne i munnen. Noen syns de smaker for lite, andre at de smaker rart (kan jo ha med krydringen å gjøre...)

Slik får du barna til å like det ...og dette er knepene som gjør at barnet kommer til å spise det, ifølge Arsky.

• Brokkoli: Gratiner med masse ost. Server med dipp av yoghurt, rømme eller chutney. Mos til puré og ha i pastasausen, pizzasausen eller i den brune sausen. Ha litt brokkoli i smoothie du ellers lager av banan, juice og frisk ananas.

• Fisk: Rens godt for bein, og ikke drukne fisken i saus. La barnet velge mellom to slag fisk til middag (og ikke fisk og pølser...). Lag din egen fiskefarse og form til fine figurer. Ha tunfisk i taco.

• Hele korn/grove produkter: Begynn gradvis med for eksempel 50/50 grovt og fint mel i pizzadeigen, eller 50/50 vanlig og fullkorns pasta. Bland byggryn inn i risen til middag. Server fullkornscouscous med spennende frukter, grønnsaker og krydder. Ha grovt mel i pannekakerøra.

• Løk: Varm løken til den mykner og kjør den med stavmikser til puré. Så kan den smettes inn i alt fra brun saus, tomatsuppe og pizzasaus til inni kjøttkakene, inni fiskegratengen eller inni tacokjøttet.

GUNN HELENE ARSKY: Ernæringsfysiologen mener foreldre gir seg for lett. Foto: PRIVAT
GUNN HELENE ARSKY: Ernæringsfysiologen mener foreldre gir seg for lett. Foto: PRIVAT Vis mer

• Bønner og linser: Kjøp et utvalg og ha en liten prøvesmaking med barnet. Kanskje kikerter dankes ut av røde bønner, eller bønner i tomatsaus? Eller mos kokte bønner/linser til puré, rør inn litt rømme, krydre og server som dipp til yndlingsgrønnsakene. Eller bland inn i burgerdeigen, fiskegryten eller i tacokjøttet.

Fram med grønnsakene! Enkle grep kan gjøre underverker for barnas kosthold.

- Varier hvilke grønnsaker og frukt du gir barnet, råder Haga Rimestad fra Helsedirektoratet, som også er opptatt av at foreldre bør bli flinkere til å tilby barna rå grønnsaker.

- Skjær opp grønnsaker og ha det stående framme både ved måltider og mellom måltider. Undersøkelser viser at barn spiser mer grønnsaker når det blir tilbudt på denne måten. Lag gjerne en god dip av for eksempel mager kesam ved siden av, avslutter hun.

LES OGSÅ: Spør ernæringsfysiologen
Barnematekspert: Foreldre mangler kunnskap om å lage mat!
Baby: 10 råd om den første maten
Slik lager du babygrøt selv

FOR LITE GRØNNSAKER: - Undersøkelser viser at barn spiser for lite grønnsaker og frukt - særlig grønnsaker, forteller seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Arnhild Haga Rimestad. Foto: PRIVAT
FOR LITE GRØNNSAKER: - Undersøkelser viser at barn spiser for lite grønnsaker og frukt - særlig grønnsaker, forteller seniorrådgiver i Helsedirektoratet, Arnhild Haga Rimestad. Foto: PRIVAT Vis mer