FIBERPIZZA: Med kli i sausen, mager skinke, lettere ost og ekstra grønnsaker blir pizzaen sunnere.  FOTO: Svein Brimi
FIBERPIZZA: Med kli i sausen, mager skinke, lettere ost og ekstra grønnsaker blir pizzaen sunnere. FOTO: Svein BrimiVis mer

Fem sunne middager på under 30 minutter

Pizza og burger som er godt for kroppen.

- Du trenger ikke å leve et liv i forsakelse for å leve sunt. Liker du pizza, så spis for all del det, men sleng på litt mer grønnsaker og server en salat ved siden av. Da har du et komplett og sunt måltid. Også suppe fra pose er helt OK bare du putter oppi litt ferdigkuttede grønnsaker og noen biter skinke, kylling eller fisk, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Hun er opptatt av at det ikke skal være komplisert å spise sunt.

Små endringer i hverdagen - De siste årene er det blitt lansert et utall forskjellige dietter som alle er sunne, men som også er fjerne fra folk flest. Det passer ikke Hvermansen bare å spise rå mat eller plutselig å skulle utelate en matvare man alltid har spist.

For å få til en varig og sunn endring i kostholdet, tror jeg det viktigste er at man begynner i det små, som for eksempel å velge en grovere brødtype eller et sunnere knekkebrød, og å innføre en frukt eller grønnsak mer daglig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et skritt av gangen Når man har vent seg til dette, kan man øke med en daglig porsjon frukt og grønt til.

- Tar man ett skritt av gangen i stedet for en full snuoperasjon, har man mye større sjanse for å lykkes, sier ernæringsfysiologen.

Her er oppskrifter på fem raske middager du lager til hverdags - supersunt og godt:

Rask fiberpizza 4 porsjoner

1 ferdig langpanne pizzabunn, f.eks. Nå! 4 ss kruskakli 1 glass pizzasaus 300 g revet lett gulost 200 g kokt/røkt skinke eller kalkun/kyllingskinke i biter 2 tomater i skiver 1 liten boks ananasbiter oregano 1 pose ferdigkuttet salat - Forvarm ovnen i henhold til instruks på pizzabunnen.

Rør kli i tomatsausen og fordel på bunnen. Ha på revet ost. Dryss over skinke, fordel tomatskivene og ananas. Krydre med oregano.

Stek pizzaen og server med salat.

Suppe med snadder 4 porsjoner

1,5 l kylling- eller grønnsakbuljong, ferdig utspedd (gjerne saltfattig) 400 g wokgrønnsaker - ferske eller fryste 400 g mager, skinnfri kjøttpølse i terninger 4 grove rundstykker - Lag buljong som forklart på pakken. Varm til kokepunktet, tilsett grønnsaker og kjøttpølse og varm godt. Server helst med grove rundstykker.

Alternativt kan du prøve «Rikshospitalets slankesuppe» .

Fiskeburger 4 burgere

4 fiskeburgere, så høy andel fisk som mulig 4 grove hamburgerbrød 4 blader hjertesalat 4 ss kesam naturell 2 ss hakket gressløk 1 tomat i skiver ev. 4 skiver lett gulost ketchup og sennep - Fres fiskeburgerne og varm brødene i stekeovnen eller mikrobølgeovnen.

Legg salat på bunnen, topp med kesam, dryss gressløk over. Legg fiskeburgeren på, topp med tomatskive og ketchup/sennep.

Hvis du vil ha ost på, legger du på en skive på hver burger når du har stekt den ferdig på den ene siden og snudd den.

Velg en mager ost , da kutter du mange kalorier - og magre meieriprodukter er rike på proteiner og kalsium.

Mager kesam er et av de aller beste alternativene til rømme.

Pastasalat med kylling 4 porsjoner

250 g kokte fullkornspastaskruer 1 pakke salatkyllingkjøtt 1 pose ferdigkuttet salat 1 pose vaskede, runde sukkererter, kuttet i to ½ boks cherrytomater 4 ss skivet oliven ½ potte basilikumblader 100 g fersk mozzarella i skiver/kuler 2 ss balsamicoeddik hvit, grovkvernet pepper - Bland pasta, kylling, salat, sukkererter, tomater, oliven, basilikum og mozzarella godt.

Ringle over balsamicoeddik og krydre med pepper, om ønskelig. Visste du at eddik bremser karbohydratene?

Chili con carne 4 porsjoner

400 g karbonadedeig 1 ss olje 1 boks røde bønner i texmex-saus 1 boks hakkede tomater med chili 1 liten boks mais 4 fullkornswraps 1 pose ferdigkuttet salat - Fres karbonadedeigen i litt olje. Når den er brun, har du i bønner, tomater og mais og varmer godt. Smak til med salt, pepper og eventuelt mer chilipulver.

Server med salat og wraps kuttet i biter.

Du kutter ca 344 kalorier ved å velge karbonadedeig fremfor kjøttdeig. Litt dyrere, men mye sunnere!

LES OGSÅ: Slik blir kakene litt sunnere

Fettsug kjøleskapet: Bytt disse matvarene og gå ned i vekt

Bli slank med egg og bacon

Saken ble opprinnelig skrevet av Hjemmet for Klikk.no. Les her.

FISK: En lakseburger er sunn og kjapp hverdagsmat. FOTO: Svein Brimi
FISK: En lakseburger er sunn og kjapp hverdagsmat. FOTO: Svein Brimi Vis mer
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Gunn Helene Arsky. FOTO: Svein Brimi
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Gunn Helene Arsky. FOTO: Svein Brimi Vis mer
KYLLINGSALAT: Lettvint, godt og sunt. FOTO: Svein Brimi
KYLLINGSALAT: Lettvint, godt og sunt. FOTO: Svein Brimi Vis mer