GAMMEL OG NY: Mye har skjedd de siste 20 årene, men konseptet er det samme for Mazda MX-5. FOTO: Terje Bjørnsen
GAMMEL OG NY: Mye har skjedd de siste 20 årene, men konseptet er det samme for Mazda MX-5. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

Fet sportsbil du har råd til

Mazda MX-5 garanterer moro på veien.

Da MX-5 kom på markedet i 1990, var den klassiske 60-tallsroadsteren gjenfødt. Med unntak én liten detalj. Det var selvfølgelig en britisk biljournalist som la merke til det.

Han hadde selv eid både MGB, Triumph Spitfire og TR6. Og MX-5 var en 99 prosent perfekt britisk roadsterklone. Men en ting savnet han: Oljeflekkene på garasjegulvet...

Det er neppe en av tingene du savner som bruktbilkjøper, og MX-5s suksess gjorde at en hel bilverden gjenoppdaget den lille, rimelige roadsteren.

Uten MX-5 er det godt mulig vi ikke hadde fått biler som Barchetta, Z3 og SLK.

Bunnsolid Den legendariske Mazdasoliditeten er heldigvis ikke begrenset til familiebilene. Med den lille roadsterens solide konstruksjon og mekanikk i bunnen blir det derfor mye opp til den enkelte bilens historie.

Eksemplarer med dårlig dokumentasjon og som føles løse fisken, bør behandles med varsomhet. Slitasje på kalesje og interiør er relativt vanlig på eldre MX-5, spesielt setene kan bli litt slappe.

Kjøremessig kan MX-5 beskrives som et eneste stort smil. Mazda-ingeniørene gjorde en genistrek da de satte opp hjulopphenget slik at overstyringstendensen kommer på et tidlig tidspunkt.

Selv en relativt forsiktig sjåfør får lov til å kjenne gleden ved å styre bilen på gassen rundt en sving. Det betyr at MX-5 ikke har verdens beste veigrep, men heller lar deg få lov til å oppleve uforfalsket kjøreglede i relativt sosiale hastigheter.

Like egenskaper, år etter år Styring og girkasse følger opp de livlige egenskapene. Bilen reagerer lynkjapt på kursendringen, og girkassen er laserpresis: Det holder med små håndleddsbevegelser for å skifte gir.

MIDT I MELLOM: 2005-modellen på bildet var den siste årsmodellen av 2. generasjon Mazda MX-5. FOTO: Terje Bjørnsen
MIDT I MELLOM: 2005-modellen på bildet var den siste årsmodellen av 2. generasjon Mazda MX-5. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Det mest spesielle med Mazda MX-5 er at den beskrivelsen du nettopp har lest, gjelder for alle tre generasjonene gjennom bilens 20-årige historie. Det har selvfølgelig vært forbedringer fra år til år, men nettopp det at Mazda har holdt seg til originalens og roadsterens kjerneverdier, er grunnlaget for MX-5s suksess.

Den nyeste generasjonen som kom som 2006-modell har vært oppgradert jevnlig, og holder en god standard også som bruktbil. Etter at BMW og Mercedes forsvant oppover i prisklassene, har Mazda MX-5 vært ganske alene om den rimelige delen av roadstermarkedet.

Heldigvis har ikke det blitt noen sovepute, og Mazda MX-5 leverer solide sportsbiltakter som roadstercoupe med nedfellbart ståltak, eller med vanlig kalesjetak som i jubileumsversjonen fra 2010.

Lite feil På eldre biler er det historikk og vedlikehold som er avgjørende, så gå gjennom bilen meget grundig og sett av litt penger til et utbedrings/reparasjonsbudsjett.

På nyere Mazda MX-5 er det ikke meldt om større typefeil, men takmekanismen på roadstercoupe-modellen skal alltid sjekkes grundig for å sikre at den fungerer rikig. Dessuten er det meldt om ujevn dekkslitasje grunnet feil justering av hjulopphenget.

Den tyske kontrollinstansen Dekra kan fortelle at nyere Mazda MX-5 har svært lav feilrate. På biler som har gått inntil 50 000 km passerer 94,2 % av Mazda MX-5 uten feil, mens kun 2,0 % har større feil eller mangler. Gjennomsnittet for bilklassen ligger på 87,8 og 4,1 %.

Også forrige generasjon Mazda MX-5 gjør en grei figur. For biler som har gått 100-150 000 km er 54,2 % uten feil, mens 17,4 % får større anmerkninger. Her er snittet 52,8 og 18 %.

Det er bremseslitasje, rust i kanaler og bakskjermer, samt høyt avgassutslipp som er de største problemområdene på gamle MX-5 i følge Dekra.

SATTE STANDARD: I 1990 satte Mazda MX-5 standard for en hel generasjon nye roadstermodeller. FOTO: Terje Bjørnsen
SATTE STANDARD: I 1990 satte Mazda MX-5 standard for en hel generasjon nye roadstermodeller. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Er du villig til å ta sjansen på en eldre bil, finnes 1990-1998-modeller i prisregionen fra 50-100 000 kroner. Prisområdet 130-200 000 bringer deg biler fra 1999-2005. Vil du ha et problemfritt roadsterkjøp, koster 2006-2010-modeller fra ca. 215-280 000 kroner. 126 hk motor er tilstrekkelig på den nyeste modellen.

Les mer Bruktbilguide BMW Z3 og Z4
Bruktbilguide Mercedes SLK
Bruktbilguide Porsche Boxster
Test Mazda MX-5 1990 og 2005
Test Mazda MX-5 2006
Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 2007
Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 2009
Test Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.