OVERBOOKET: Delta-flyet fra Atlanta var mer enn fullt. Men en kvinne valgte å gi fra seg plassen sin for en kompensasjon på 4000 dollar, omlag 32000 kroner. Foto: NTB Scanpix
OVERBOOKET: Delta-flyet fra Atlanta var mer enn fullt. Men en kvinne valgte å gi fra seg plassen sin for en kompensasjon på 4000 dollar, omlag 32000 kroner. Foto: NTB ScanpixVis mer

Fikk 32 000 kroner for å gi fra seg flysetet sitt

Ny praksis i USA etter episoden der en mann ble fjernet med makt fra et United-fly.

For noen måneder siden ble en mann med bekreftet flybillett fjernet med makt av sikkerhetsvakter på en United Airlines-flight fra Chicago O'Hare til Louisville. Historien, og videoen en av de andre passasjerene filmet, gikk viralt og fikk voldsom oppmerksomhet.

Episoden satte fokus på flyselskapenes praksis med å overbooke fly, og ble heftig kommentert i såvel sosiale media som i den ordinære pressen.

Episoden førte også til at flere flyselskap gikk ut og lovet å heve kompensasjonen til passasjerer som for framtida ble offer for overbookede fly.

Auksjon

Delta var et av selskapene som hevet satsene til passasjerer med gyldig billett, men som likevel ikke kom med flyet. Delta lovet kompensasjoner opp til svimlende 85 000 kroner.

Sist fredag ble systemet testet, da Delta-flyet fra Atlanta til South Bend i Indiana viste seg å være overbooket av fotballfans som skulle se Georgia Bulldogs spille mot Notre Dame.

Booking-agentene startet straks en auksjon der de gradvis økte tilbudet om noen frivillig ville gi fra seg plassen sin. Åpningstilbudet var 2200 dollar, men først da Delta la 4000 dollar i potten, slo Tracy Jarvis Smith til, skriver news.com

For godt til å være sant

- 4000 var grensen min, twitret den fornøyde kvinnen etterpå.

Riktignok førte tilslaget til at hun måtte vente åtte timer på neste fly, men det mener hun det var verdt.

- Dette var nesten for godt til å være sant, men jeg vil møte mannen min og sønnen min litt senere, la hun ut på twitter.

Og avsluttet det hele med:

- Jeg landet åtte timer forsinket. Absolutt verdt 4k!