SMS-ROT: Geir Sand Nilsen trodde han hadde fått tilslag på en bolig, men SMS-er i kryss førte til at boligen glapp. Foto: FINN.NO/PRIVAT/DINSIDE.NO
SMS-ROT: Geir Sand Nilsen trodde han hadde fått tilslag på en bolig, men SMS-er i kryss førte til at boligen glapp. Foto: FINN.NO/PRIVAT/DINSIDE.NOVis mer

Fikk 55 000 etter SMS-rot

Krogsveen brøt god meglerskikk.

DinSide.no: I høst skrev vi om Geir Sands Nilsens uheldige møte med budgivning på SMS. Mobilmeldinger i kryss, og uklar kommunikasjon fra megler førte til store misforståelser.

Sand Nilsen trodde han hadde fått tilslag på en bolig til 5 150 000, men SMS-ene hadde gått i kryss, og megler nektet for å ha akseptert budet hans.

Sand Nilsen klaget inn megler i Krogsveen til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester, med krav om erstatning eller å få kjøpe boligen til det han opplevde som avtalt pris, og nå har dommen falt.

- Etter en helhetsvurdering av saken er nemndas konklusjon at det ikke kan legges til grunn at det ble inngått bindende avtale om salg av boligen til klageren for kr 5 150 00,- med overtagelse 12. september 2013, heter det i nemndas avgjørelse.

Sand Nilsen fikk altså ikke medhold i følgende punkter:
• Å få kjøpe boligen tilbake for kr 5 150 000,- • Å få erstatning på kr 259 000,- • Å fastslå at en bindende avtale ble inngått.
Fra 1. januar er det for øvrig nye regler ved boligkjøp, sjekk dette før du kjøper bolig.

Brøt god meglerskikk Det betyr imidlertid ikke at reklamasjonsnemnda synes megler har opptrådt uklanderlig:

- Krogsveen kan kritiseres for den uklarheten megleren skapte ved å sende en SMS som kan oppfattes som en aksept. Dette er i strid med eiendomsmeglingsforskriften § 6-3, som omhandler meglers plikter ved budgivning, og er følgelig i strid med god meglerskikk, jamfør eiendomsmeglingsloven §6-3.

Dette vedtaket er Sand Nilsen fornøyd med.

- Det som uansett er gitt og alle virker enig om, er at Krogsveen har brutt god meglerskikk, skriver Sand Nilsen i en e-post til DinSide.

Krogsveen beklager også sin opptreden i budrunden.

- I denne saken så vi tidlig at megler kunne ha håndtert budprosessen annerledes, og dette er også bakgrunnen for at vi tilbød en kompensasjon helt innledningsvis, selv om vi ikke kan dømmes for å ha opptrådt erstatningsbetinget uaktsomt, heter det i en pressemelding fra Krogsveen.

55 000 som plaster på såret Nemnda forutsetter også at Krogsveen betaler Sand Nilsen et beløp de tidligere hadde tilbudt seg å betale for tort og svie, 55 000 kroner.

- Krogsveen hadde møte med klageren like før jul, og partene var i møtet enige om å legge nemndas avgjørelse til grunn. Krogsveens tilbud om kr 55 000,-, og som ble fremsatt i første møte med kunden, har stått ved lag hele tiden og er bindende for Krogsveen, sier Krogsveen i en pressemelding.

Sand Nilsen synes erstatningen er meningsløs, og ønsker derfor å gi pengene til en god sak. Eller som han sier på bloggen sin:

- Brudd på god meglerskikk - pføy. Ingen konsekvens. Så hva er poenget med hele reklamasjonsnemnda og reglene for god meglerskikk? Er de til for pynt? Etter mine erfaringer, sliter jeg med å få hodet mitt rundt det, skriver Sand Nilsen.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide, les her. Og her er den første artikkelen.

Les mer fra DinSide:
Finn ut hva boligen din kan være verdt
Finansier boligdrømmen med utleiedel
Snart kan en halv million nordmenn sende post fra egen kasse