Ante ingen fare: Harald Karlsen (t.h.) fikk sjokk da han leverte inn leasingbilen til Bertel O. Steen etter endt avtale. Ole-Jørgen Berg-Nielsen i Autoreturn mener mange av leasingselskapene tjener ekstra penger på påkost. Foto: Øystein Fossum
Ante ingen fare: Harald Karlsen (t.h.) fikk sjokk da han leverte inn leasingbilen til Bertel O. Steen etter endt avtale. Ole-Jørgen Berg-Nielsen i Autoreturn mener mange av leasingselskapene tjener ekstra penger på påkost. Foto: Øystein FossumVis mer

Bil og slitasje

Fikk 79.000 kroner i ekstraregning på leasingbil: - Trodde det var en spøk

Harald Karlsen (38) fikk sjokk da han leverte leasingbilen tilbake. NAFs takst ble 32.200 kroner.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg ble relativt sjokkert og trodde først det hele var en spøk, sier Harald Karlsen (38) fortvilet til Dagbladet.

I november i fjor gikk den treårige leasingavtalen på Oslo-mannens Mercedes-Benz A-klasse ut. Dermed leverte han bilen tilbake til Bertel O. Steen i Asker og Bærum, som foretok en kontroll av kjøretøyet.

Tilbake fikk Karlsen presentert et overslag på 79.000 kroner.

Utleieren hadde blant annet regnet 30.000 kroner for lakkering av bilen – en bil som kostet 303.295 kroner i november 2013 (alle tall er eksklusive merverdiavgift).

- Jeg forventet en regning på noen tusen. Så fikk jeg en på veldig mye mer, sukker 38-åringen.

Fikk ny takst

Leasing av bil har blitt meget populært blant nordmenn. Statistikken viser at i januar i år var over halvparten av alle nyregistrerte biler næringsfinansiert – i stor grad gjennom leasing – ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn