DYR OVERBOOKING: Etter skandalen med en lege som ble halt ut av et overbooket fly med makt i fjor, har United Airlines nå endret reglene og tilbyr opptil 10 000 dollar for å få passasjerer til å di fra seg plassen sin frivillig ved oversalg. Og det var nettopp den summen selskapet måtte ut med forrige uke da et fly fra Washington til Houston var overbooket. Arkivfoto: NTB Scanpix
DYR OVERBOOKING: Etter skandalen med en lege som ble halt ut av et overbooket fly med makt i fjor, har United Airlines nå endret reglene og tilbyr opptil 10 000 dollar for å få passasjerer til å di fra seg plassen sin frivillig ved oversalg. Og det var nettopp den summen selskapet måtte ut med forrige uke da et fly fra Washington til Houston var overbooket. Arkivfoto: NTB ScanpixVis mer

Luftfart i USA

Fikk 80 000 kroner for å gi fra seg flybilletten

United Airlines livredde for ny negativ omtale.

At innenriksfly i USA overbookes, er ikke noe nytt. Det som er nytt, er at selskapene nå strekker seg mye lenger enn før for å sikre at passasjerer gir fra seg plassene sine frivillig.

Slik ble det etter skandalen rundt United Airlines i fjor, der legen David Dao ble fjernet med makt fra et overfylt fly av vektere. Bilder og videoer av en blødende lege gikk viralt, United ble utsatt for et voldsomt raseri på sosiale medier, og aksjekursen stupte.

Etter denne episoden innførte de fleste selskapene ny praksis ved å tilby passasjerer pengebeløp såpass store at de frivillig ville avstå setene sine.

Dette har ikke minst passasjeren Allison Preiss fått merke. 21. mars skulle hun fly fra Dulles International i Washington til Austin i Texas på et United-fly. Maskinen var imidlertid overbooket, og hadde dessuten et skadet sete som ikke kunne brukes, skriver SFgate.com.

Som praksis er tilbød United passasjerer med de rimeligste billettene et beløp - 1000 dollar (om lag 8000 norske kroner) for å gi fra seg plassen sin. Ingen nappet.

Twitter-tirade

Preiss tvitret:

«United tilbyr 1000 dollar i reisekreditt for et oversolgt fly. Hvis ingen aksepterer, kaster de av passasjerene med de rimeligste billettene- for et fly DE har oversolgt. Uvirkelig».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var bare begynnelsen.

Preiss fortsatte å tvitre:

«Jeg er passasjeren med den billigste billetten.»

«De kaster meg av dette flyet.»

«De kan ikke la med gå om bord fordi et sete er ødelagt.»

«UNITED ER VERST.»

Økte prisen

Så økte United tilbudet sitt, og tilbød etter hvert Preiss maksimumsutbetalingen sin -10 000 dollar. Men ikke i kontanter.

«De tilbyr meg 10 000 i matkuponger. Jeg kommer til å gå bananas på Pizza Hut», tvitret damen, som også ble tilbudt - men ikke aksepterte - en standbyplass på et fly fire timer seinere.

Uansett, enden på visa ble at Preiss aksepterte et tilbud på en tilgodelapp fra United Airlines på 10 000 dollar, om lag 80 000 norske kroner.

Hele twitter-tiraden hennes, også med svar fra flyselskapet hvor de bekrefter utbetalingen, kan du følge her.

SFgate.com har snakket med Preiss i etterkant. Hun sier at hun ikke har vært i kontakt med United Airlines, men at hun har fått vite at tilgodehavendet må brukes innen et år, og at hun trolig kommer til å bruke de 10 000 dollarene på en lenge etterlengtet tur til Hawaii.