FLYSELSKAPETS ANSVAR: Flyselskapet er pliktig til å transportere bagasjen til det endelige bestemmelsesstedet for flyreisen, altså den strekningen som bagasjen er sjekket inn for, sier Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: MATT ROURKE/AP/SCANPIX
FLYSELSKAPETS ANSVAR: Flyselskapet er pliktig til å transportere bagasjen til det endelige bestemmelsesstedet for flyreisen, altså den strekningen som bagasjen er sjekket inn for, sier Dagbladets reiseekspert. Illustrasjonsfoto: MATT ROURKE/AP/SCANPIXVis mer

- Fikk beskjed at om vi ville ha bagasjen, måtte vi hente den selv

Måtte kjøre 36 mil i ferien for å hente forsinket koffert.

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du opplevd at reisetiden blir kraftig forlenget på grunn av kanselleringer, eller at ferien har blitt ødelagt fordi bagasjen ikke har kommet fram?

Det har flere av Dagbladets lesere, som har sendt e-post til Dagbladets reiseeksperter for å spørre om hva de har krav på.

Lang reisetid Først ut er Knut. Da han bestilte flybillett til Mexico gjennom en reisesøkemotor for et par måneder siden, var total reisetid fra Haugesund til Cancun oppgitt å være 22 timer og 15 minutter - og det med et opphold i Newmark på nesten fire og en halv time.

Nå har flyselskapet kansellert denne flighten og satt opp en ny flight klokken 08.30 dagen etter. Denne gang med totalt opphold i Newark på 19 timer og 50 minutter, forteller Knut i en e-post:

Noe av grunnen til at han bestilte via reisesøkemotoren var reisetiden og ikke pris.

- Har jeg krav på å få kansellere reisen og få refundert pengene? spør Knut.

Tilbud om ombooking - Jeg forutsetter at flyselskapet har innstilt opprinnelig avreise fra Norge og tilbudt en ombooking - det vil si ny reiserute fra Norge til endelig bestemmelsessted Mexico, sier Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik (40) fra Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved innstilling av en flyvning har du som passasjer valget mellom refusjon av billettutgiftene eller omruting snarest mulig med tilsvarende transportvilkår, forteller hun.

Passasjeren har også rett til standarderstatning i samsvar med EU-forordningen. Denne beregnes etter lengden på flyreisen.

Kontakt selskapet Dersom man som passasjer opplyses om innstillingen minst to uker før planlagt avgangstid, har man imidlertid ikke rett på denne erstatningen.

- I dette tilfellet høres det ut som informasjonen er gitt fra reisesøkemotoren innenfor aktuelle frist. Det kan imidlertid virke som om det ikke har blitt gitt informasjon om at man i stedet for omruting kan velge refusjon, sier Korsvik.

Dersom det er tilfelle bør reisesøkemoteren, eller eventuelt flyselskapet, kontaktes så snart som mulig, forteller hun.

Bagasjerot Neste leser er Inger Lise. I en e-post til Dagbladets reiseeksperter, skriver hun at hun sammen med fem venninner fløy til Barcelona i mai.

- Vi reiste en torsdag. Vi mellomlandet i Berlin, men da vi ankom Barcelona var ikke bagasjen med, forteller hun.

Jentene kontaktet «Tapt og funnet». De forklarte at bagasjen ikke var med flyet, og at de skulle videre fra Barcelona til Frankrike med bil.

- Personen i luka ga beskjed at vår bagasje ville bli sendt til nærmeste flyplass i Frankrike og sendt til vår adresse der neste dag.

Måtte hente selv Det skjedde aldri, og etter mye om og men fikk de en ny beskjed fra flyplassen:

- Søndag ringte de og sa bagasjen vår var kommet, og at den ville bli sendt til oss på tirsdag, skriver hun.

FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG
FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Uakseptabelt mente venninnene. Etter enda mer fram og tilbake, fikk Inger Lise og venninnene beskjed om at hvis de ville ha bagasjen, måtte de hente den selv. Flyplassen hadde nemlig ingen avtale med flyselskapet de reiste med.

Det endte med at de måtte kjøre 18 mil hver vei for å få hentet bagasjen. Det forringet ferien veldig, forteller hun.

- Vi brukte tiden vi skulle slappe av på å skaffe oss det vi trengte, ringe rundt og å vente på bagasjen. Kan vi kreve noe kompensasjon for dette fra flyselskapet og i tilfelle hva? spør Inger Lise.

Til bestemmelsesstedet - Flyselskapet er pliktig til å transportere bagasjen til det endelige bestemmelsesstedet for flyreisen, altså den strekningen som bagasjen er sjekket inn for. I dette tilfelle Barcelona, sier Elise Marie Korsvik.

I og med at bagasjen ikke kom fram samtidig med venninnegjengen, skal den forsøkes ettersendes passasjerene så snart som mulig.

- Her ble det avtalt nærmeste flyplass i Frankrike, fortsetter Dagbladets reiseekspert.

Korsvik synes likevel det er underlig at de først fikk beskjed om at bagasjen ville bli levert, mens de senere fikk beskjed om hente bagasjen selv.

Nødvendige utgifter - Når innsjekket bagasje blir forsinket, har man krav på erstatning for nødvendige utgifter til klær og toalettartikler. Utgiftene må skyldes et nødvendig behov, sier Korsvik.

I tilfeller hvor det blir snakk om at bagasjen er forsinket med flere dager, er det klart at man har behov for toalettartikler og noen klesskift, mener hun:

- Husk at det må være snakk om «nødvendig behov». Den som går til innkjøp av dyre merkeklær og fyller beautybagen med kostbare kremer og parfymer, kan ikke regne med å få erstattet sine utgifter, sier hun.

Husk kvitteringer Ta vare på alle kvitteringer og send kravet til det aktuelle flyselskapet, råder Dagbladets reiseekspert.

I saken til Inger Lise vil forsinkelsen regnes fra venninnene ankom Barcelona, til de selv hentet bagasjen på flyplassen i Frankrike, mener hun:

- Det er dokumenterte utgifter til nødvendige innkjøp i denne perioden som kan kreves erstattet, sier Korsvik.

Hun synes det blir vanskelig å si noe konkret om vanskelighetene som oppstod med flyplassen i Frankrike.

Men det kan være grunn  til å ta med i klagen at man fikk utgifter med å kjøre til den aktuelle flyplassen, og at det førte til at de måtte bruke feriedagen til henting av bagasje i stedet for andre gjøremål, mener hun:

- Altså at det var et «ikke-økonomisk» tap i anledning den forsinkede bagasjen, avslutter Korsvik.