MIRAKEL: Denne overhalte og påkostede Chevrolet Camaroen dukket opp etter å ha vært borte i 36 år. Foto: SANTA MARIA TIMES
MIRAKEL: Denne overhalte og påkostede Chevrolet Camaroen dukket opp etter å ha vært borte i 36 år. Foto: SANTA MARIA TIMESVis mer

Fikk tilbake den stjålne bilen etter 36 år

Men eieren nektet først å ta den tilbake.

(Dagbladet): Denne stilige Chevrolet Camaroen ble stjålet for 36 år siden, og byr på en litt annen historie enn biler flest.

Takket være en våken bilkjøper kom den nylig til rette igjen, men den opprinnelige eieren ville ikke ha bilen tilbake.

- Jeg følte noe var feil, og jeg skjønte etter hvert at det ikke var noe SS-modell jeg hadde kjøpt, forteller bilentusiasten Keith Williams til Santa Maria Times.

Han hadde endelig fått kjøpt seg sin drømmebil, en 69-modell Camaro SS - trodde han. I stedet ble handelen oppklaringen på en 36 år gammel tyverisak.

SS-modellen er grommere og mer spesiell, og skjuler en V8-er under panseret.

Bekymringene gjorde at Keith etter hvert kontaktet lokale myndigheter, men var ikke særlig behjelpelige, og ba han om å ta hele situasjonen med ro.

Graving etter fakta Han slo seg ikke til ro med saken, og begynte å lete etter fakta på egenhånd. Og bekymringene skulle vise seg å være berettighet.

Etter en stund kom han over et Camaro-tyveri som aldri hadde blitt oppklart. Det fant sted i Newark i 1975.

Han tok så bilen til California Highway Patrol, som sjekket bilens chassisnummer i sin database.

Som Keith fryktet, viste det seg å tilhøre den stjålne bilen - en gul V6-modell betydelig billigere enn SS-modellen han hadde kjøpt.

- Bare en gammel bil Etter hvert klarte politimennene Chuck Johnes og Frank Lewis å spore opp den opprinnelige eieren.

ETTERTRAKTET: Det var en slik SS-modell Keith var på jakt etter. Den stjålne bilen hadde opprinnelig en V6-motor, og var kraftig ombygget de senere årene. Foto: NEWSPRESS
ETTERTRAKTET: Det var en slik SS-modell Keith var på jakt etter. Den stjålne bilen hadde opprinnelig en V6-motor, og var kraftig ombygget de senere årene. Foto: NEWSPRESS Vis mer

Men kvinnen, som ønsker å være anonym, reagerte ikke som de forventet.

- Camaroen er en gammel bil, og ikke noe jeg vil bruke tiden min på.

Men da hun fikk se bilder av den restaurerte bilen, som blant annet hadde fått ny lakk og en råsterk V8-motor under panseret, fikk pipa en annen lyd.

Lykkelig slutt Hun er nå i gang med papirarbeidet for å få bilen tilbake. Og ifølge Frank Lewis kommer det til å gå i orden:

- Jeg er bare glad for at hun får den flotte bilen sin tilbake. Og hadde det ikke vært for Keiths ærlighet, hadde det aldri skjedd, sier han.

Den uheldige kjøperen hadde tegnet forsikring da han kjøpte bilen online på eBay.com, så han lider inget økonomisk tap som følge av ærligheten sin.