Finn din yogaform

Klassisk, spirituell eller svett yoga? Vil du ha ro eller overskudd? Det er mange typer yoga - som alle hjelper for sitt.

ROLIG: Pernille Bønkan (foran), Gunn Engelsrud og Torunn Pedersen trener yinyoga på Puro Yoga i Oslo. Foto: Sondre Steen Holvik
ROLIG: Pernille Bønkan (foran), Gunn Engelsrud og Torunn Pedersen trener yinyoga på Puro Yoga i Oslo. Foto: Sondre Steen Holvik Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet God torsdag):
Nederst i saken har vi samlet ulike typer yoga, slik at du kan finne den rette formen for deg.

- Studier som er gjort på yoga viser god effekt på psykisk og fysisk helse. Yoga har en beroligende og stressdempende effekt på kroppen, og brukes blant annet mot depresjon og utmattelse, sier Ingunn Hagen, professor i psykologi ved NTNU.

Hun har drevet med yoga i 30 år og skal sette i gang med et forskningsprosjekt om yoga, helse og lykke.

- Yoga er et verdifullt redskap for å komme i kontakt med seg selv og den indre styrken vi alle har i oss.

Hagen har tidligere uttalt at hun mener norske skolebarn bør ha yoga på timeplanen allerede fra første klasse. Reaksjonene var over all forventning.

- Jeg har aldri fått så mange positive reaksjoner på noe jeg har sagt før.

BØY OG TØY: Målet med yinyoga er å strekke bindevever og styrke leddene i kroppen. Foto: Sondre Steen Holvik
BØY OG TØY: Målet med yinyoga er å strekke bindevever og styrke leddene i kroppen. Foto: Sondre Steen Holvik Vis mer

Yoga kan være alt fra fysisk veldig krevende til rolig og mer terapeutisk. Hagen tror yogaens popularitet er en motreaksjon mot måten vi lever på.

- Vi stresser og strekker oss i alle retninger. Vi kjører mye bil og sitter på rumpa foran pc-en. Da jeg begynte med yoga som ung student, var det sært. Nå er det mer normalisert.

Mot vond rygg
Vond rygg er en av plagene yoga kan hjelpe mot.

- Yoga og vonde rygger er slett ingen dårlig kombinasjon. Mange pasienter mener de har god nytte av yoga når ryggen krangler, sier fastlege og ryggforsker Erik Werner.

En britisk studie viser at pasienter med kroniske korsryggplager kan få bedre ryggfunksjon med yoga enn med vanlig behandling. Vanlig behandling i England kan være smertestillende, henvisning til fysioterapi eller akupunktur, eller trening.

313 voksne personer med kroniske eller tilbakefallende korsryggsmerter deltok i studien, som er publisert i Annals of Internal Medicine.

De ble fordelt tilfeldig enten til et yogaprogram på 12 uker eller til vanlig behandling. Nesten to tredeler av dem som ble tilbudt yoga, gjennomførte minst seks av 12 yogatimer. Etter tre, seks og 12 måneder hadde disse pasientene bedre ryggfunksjon enn dem som fikk vanlig behandling.

POPULÆRT Yoga blir stadig mer utbredt i Norge. Foto: Sondre Steen Holvik
POPULÆRT Yoga blir stadig mer utbredt i Norge. Foto: Sondre Steen Holvik Vis mer

Studien viser ikke til noen forskjell når det gjelder smerte, bare på funksjon.

- Grunnen til det er sannsynligvis at deltagerne i studien i hovedsak hadde svært langvarige ryggplager. Ryggplager som varer utover 12 uker er som regel svært sammensatte, med mange samtidige faktorer som fører til smerter. De er altså mer komplisert å behandle, kommenterer Werner.

Han tror derfor yoga trolig vil passe best for de med kortvarige plager, fra seks til 12 uker.

Mange varianter
Forskning på yoga som behandlingsform kan by på utfordringer, blant annet fordi det finnes mange varianter av yoga. Mange av dem inneholder andre faktorer som kan påvirke forskningsresultatene, for eksempel høy temperatur i bikramyoga.

- Det er kjent at yoga brukes ved mange helseproblemer, for eksempel utbrenthet, ryggproblemer og hjertelidelser. Men dette er ikke det samme som at det har vitenskapelig dokumentert effekt, sier Ola Lillenes, informasjonssjef i Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin (Nafkam).

For å finne ut om helseeffekten av yoga, baserer Nafkam seg på oppsummert forskning, ikke enkeltstudier.

- Den veldig grove konklusjonen i oppsummeringene er at forskningen ikke viser klare effekter. Mer forskning må til før man kan si noe endelig, sier Lillenes.


Lettere tilgjengelig
- Yoga har flere utøvere i dag enn noen gang, men jeg vil ikke kalle det en trend. Yoga er kommet for å bli. Særlig blant kvinner er det populært, jeg tror ikke menn har oppdaget det helt enda, sier amerikaneren John Gaydos.

HJELPEMIDLER: Instruktør John Gaydos bruker blokker og strikker i undervisningen. Det kan gjøre det lettere å strekke ut. Foto: Sondre Steen Holvik
HJELPEMIDLER: Instruktør John Gaydos bruker blokker og strikker i undervisningen. Det kan gjøre det lettere å strekke ut. Foto: Sondre Steen Holvik Vis mer

Han er leder for studioet Yoga Works instruktørtrening og utdanner instruktører i USA og internasjonalt. For første gang er han nå i Norge.

I dag tilbys yoga både på treningssentre og egne yogastudioer.

- For 30-40 år siden var det bare noen få som underviste yoga, og det var ikke lett å finne klasser. Men nå er det lettere, og jeg tror det er mye av grunnen til at yoga er blitt populært.

Det er ikke så lett å vite hva du skal velge når det kommer til yoga. I faktaboksen under har vi samlet sammen ulike typer yoga, og guider deg i jungelen.

Denne artikkelen ble først publisert i Dagbladets magasin God torsdag 2. august 2012.

Ulike typer yoga:

Virya


Hva: En dynamisk form for yoga.

Hvorfor: Viryayoga vektlegger riktig teknikk, god holdning og nøyaktig utføring av de klassiske yogaøvelsene. Gjennom å trene denne yogaformen skal du bli sterkere, mer bevegelig, få bedre konsentrasjon og nærvær i hverdagen.

Passer for: De som ønsker å bruke yoga som fysisk trening og som liker å lære grundig teknikk.

Hvor:

Oslo: Oslo Yoga, INTUI, Ja yoga.
Den norske turistforening arrangerer viryayoga med fjellturer.

Kilde: Jannicke Wiel, yogalærer og innehaver av Oslo Yoga.

Bikram


Hva: En serie på 26 yogaøvelser og to pusteøvelser som utføres i 40 graders varme. Varmen skal hjelpe kroppen å rense ut giftstoffer, gjøre kroppen fleksibel og minimere risikoen for skade. Serien er laget for å vedlikeholde og styrke alle kroppens organer, muskler og sener, slik at man i løpet av en 90 minutters økt vil få trent hele kroppen, fra innsiden og ut.

Hvorfor: Å trene bikramyoga regelmessig skal gi økt fleksibilitet, styrke og balanse. De som trener det skal få en følelse av økt velvære fysisk og mentalt. Man skal kjenne mer sinnsro, økt konsentrasjon og tilstedeværelse i livet.

Passer for: Kan trenes av alle. Utøverne gjør så godt de kan, og får utbytte av øvelsene ut fra sin form og utfordringer.

Hvor:

Oslo: Bikram Yoga Oslo.

Sandefjord: Bikram Yoga Sandefjord.

Sotra: Yogastudioet.

Kilde: Brit Haugro, instruktør i bikramyoga og innehaver av Yogastudioet.

Hatha


Hva: Kalles ofte klassisk yoga - en av de opprinnelige hovedgrenene. Formen er utgangspunktet for mange av de nyere variantene. I hathayoga forenes den mannlige og kvinnelige siden, sol (ha) og måne (tha), ved å gjøre fysiske øvelser og pusteøvelser som stimulerer de to sidene av kroppen like mye. De bruker foroverbøyninger, bakoverbøyninger, vridning til høyre og venstre, balanseøvelser og oppnedstillinger, og pusteøvelser.

Hvorfor: Hathayoga lover å gi mer bevegelighet, mer balansert energi, overskudd, bedre helse, færre plager og besvær som er forårsaket av dårlig sirkulasjon eller lite energi.

Passer for: Det er et stort spekter av øvelser innenfor hathayoga. Alle kan finne øvelser som passer for dem. Men ikke alle hathayoga-øvelser passer for alle.

Hvor:

Oslo: Yggdrasil yogaskole, Oslo yoga, Centrum Yoga, Pilatesroom, Sri Sri Yoga, Yogaloftet.

Bergen: Skandinavisk yoga og meditasjonsskole.

Trondheim: Zenit yoga, Trondheim yogasenter.

Stavanger: Atha Yoga, Energiverkstedet Connie Norup.

Tromsø: Yoga 123, Tromsø Yogaskole.

Bodø: Balansen Bodø.

Treningssenterkjeden Elixia har også hathayoga på timeplanen.

Kilde: Jannicke Wiel, innehaver av Oslo Yoga og yogalærer.

Ashtanga


Hva: En fysisk krevende yogastil, hvor pust, bevegelse og meditasjon forenes. Det helhetlige perspektivet har gjort ashtanga populær i Vesten de siste årene.

Hvorfor: Skal gi økt kroppsbevissthet, løse opp spenninger, gi styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. I ashtangayoga brukes kroppen som et redskap til å mestre åtte trinn, beskrevet av filosofen Patanjali for om lag 1500 år siden. Gjennom å praktisere yogastillinger og pusteteknikk, skal tankeprosessen roe seg ned.

Passer for: Den passer i prinsippet for alle. Du trenger ingen forkunnskaper.

Hvor:

Oslo: Balance yoga og pilates studio, Puro Yoga, Ashtanga yoga Oslo, Pilatesroom, Krønsj, Myrens sportssenter, Yogaloftet.

Bergen: Yoga for alle, Yogarommet.

Trondheim: Trondheim Yogasenter, Zenit yoga.

Stavanger: Atha yoga.

Bodø: Balansen Bodø.

Treningssenterkjeden Sats har også ashtanga på timeplanen.

Kilde: Elise Jansen ved den ideelle stiftelsen Ashtanga Yoga Oslo.

Kundalini


Hva: En spirituell form for yoga. Består av pusteteknikker, en serie med ulike bevegelser, avspenning og meditasjon. Pusten står sentralt, og det er mye chanting, som minner om syngende messing. I Norge er kundalini lite utbredt, men i blant annet Sverige er det veldig stort.

Hvorfor: Kundaliniyoga skal gjøre det enkelt å komme inn i meditasjon, men timene kan likevel være fysisk krevende, avhengig av nivå. Det er ikke fokus på noe utenfor en selv.

Passer for: Det er en bred yogaform, som lett kan tilpasses alle. Stiller ingen bestemte krav til styrke, alder eller fleksibiltet.

Hvor:

Oslo: Kundalini Yoga.

Bergen: Yoga for alle.

Kilde: Line Morgenstierne, instruktør i kundaliniyoga.

Yin


Hva: En roligere form for yoga som skal gi tid til fordypning både fysisk og mentalt.

Hvorfor: I de fleste andre former for yoga dreier det seg først og fremst om å strekke og styrke musklene, men i yinyoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Dette tar litt lengre tid enn å strekke musklaturen. Stillingene holdes typisk i tre til fem minutter.

Pusten er essensiell, den skal hjelpe med å komme dypere inn i hver posisjon, samt hjelpe med å åpne hofter, bekken, skuldre, rygg og bryst. Yinyoga kan gjøres alene, eller som et komplement til de fysisk krevende yogatypene, for eksempel ashtanga.

Passer for: For de fleste fordi den skal gi tid til å kjenne etter og bevege seg inn i yogastillingen på en rolig og avspent måte. Siden det er en rolig form, vil noen kunne få følelsen av rastløshet.

Hvor:

Oslo: Puro yoga, Yogi´s choice, Yogaloftet.

Tønsberg: Yoga Body and soul.

Stavern: Yogarama.

Horten: Borre Yogastudio.

Kilde: Astrid Riddervold, daglig leder Puro Yoga.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer