ELLE MELLE: Små valg kan gi store endringer. Under ser du seks ulike kostholdsforslag basert på lavkarbo. Foto: Colourbox
ELLE MELLE: Små valg kan gi store endringer. Under ser du seks ulike kostholdsforslag basert på lavkarbo. Foto: ColourboxVis mer

Finn lavkarbo-dietten som passer for deg

Seks ulike kostholdsforslag.

(Dagbladet God torsdag): Vi sluker lavkarbo som aldri før. Bestselgerlista for generell litteratur er dominert av kostholdsretningen. I skrivende stund er fire av de sju mest solgte nettopp lavkarbobøker. Men retningene er mange, og det er ikke bare enkelt å orientere seg.

- Hvilken diett som passer, avhenger av livsførsel, vaner og livssituasjon, sier ernæringsprofessor Birger Svihus ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås.

Derfor har vi snakket med tre fagfolk - Svihus, lege Sofie Hexeberg og indremedisiner Fedon Lindberg, som alle kan lavkarbo til fingerspissene. Og de har gitt oss kostforslag til seks ulike personvarianter, som du finner i faktaboksen under.

Finn ditt utgangspunkt - For en svært overvektig person med et høyt blodsukkernivå eller diabetes 2 kan det være lurt å gå på ekstremdietter som for eksempel en ketogen diett. Å holde seg helt unna karbohydrater er enkelt å huske og følge selv om man ikke kan så mye om kosthold, sier Svihus.

En ketogen diett innebærer under 40 gram karbohydrater per dag.

GIR RÅD: Fedon Lindberg. Foto: Espen Røst Vis mer

- Det vil føre til en rask vektnedgang, sier han.

Et godt alternativ kan være ketogen diett i en periode for å bli kvitt de første kiloene, for så å gå over på en moderat lavkarbodiett som gir resultater gradvis og forhindrer vektøkning.

- Over tid er minimum 50 gram karbohydrater per dag en bærekraftig måte å spise på. Et lavere nivå vil kunne belaste kroppen, sier Svihus, og forklarer:

- En ketogen diett vil være økt belastning på lever og nyrer. Men her er det individuelle forskjeller, og noen vil takle belastningen fint. Jeg vil ikke advare mot å gå lavere enn 50 gram karbohydrater per dag i en periode. Kroppen tåler jo for eksempel fint å faste en stund.

Hva ønsker du? For dem som ikke er så veldig overvektige, men som har noen ekstra kilo de vil kvitte seg med, vil en moderat lavkarbodiett være nok, mener Svihus. Han understreker samtidig at det ikke er helsefarlig å ha fem-ti kilo mer på kroppen enn det som er idealvekta i dag.

GIR RÅD: Sofie Hexeberg. Foto : Bjørn Langsem Vis mer

- Kanskje heller tvert imot. For eksempel er du bedre rustet ved sykdom. Det kan være lurt å ha litt ekstra å gå på om man går i en lengre periode uten å få i seg nok næring, sier han.

- Og du kan være i god fysisk form, til og med bedre enn de som ikke har de ekstra kiloene, sier Svihus.

Likevel er det mange som ønsker nettopp det - å bli kvitt noen få ekstra kilo. Er det snakk om et par-tre kilo, er ikke lavkarbo den beste metoden, mener Svihus.

- Har du under fem kilo for mye, er det bare små kostholdsendringer som skal til. To glass appelsinjuice mindre hver dag er nok til å gå ned fem kilo på ett år. Da er det voldsomt dramatisk å ty til lavkarbo, sier han.

GIR RÅD: Birger Svihus. Foto: Henning Lillegård Vis mer

- Og jo mer du trener, jo mer karbohydrater kan og bør kosten inneholde, sier han.

Hvem trenger karbohydrater? Det er selvfølgelig vanskelig å sette en konkret grense for hvor mye trening som må til før karbobehovet øker. Men i grove trekk er det et tips å tenke på pusten, forklarer Svihus.

- En lett joggetur hvor man ikke blir andpusten, krever ikke så mye karbohydrater. Men når man er så andpusten at man ikke kan snakke, vil det nok skje en betydelig anaerob forbrenning i musklene, og da trenger musklene karbohydrater.

Hører du med til dem som trener ofte og intensivt må det derfor karbohydrater til, forklarer han.

- En veldig fysisk aktiv person bør ikke spise lavkarbo i det hele tatt.

Kan du spise frukt? Mange ambassadører for lavkarbo mener frukt er fy-fy. Også mange grønnsaker er for sukkerholdige for det gode selskap. Dette mener Svihus er for firkantet.

- Jeg vil ikke fraråde karbohydratholdige grønnsaker som gulrot og kålrot. Dette er lavenergimat som gir metthetsfølelse og er vitaminrike, sier Svihus.

Frukt derimot, mener også han at man kan begrense.

- Frukt er rikere på karbohydrater enn grønnsaker. I druer og banan er sukkerandelen 50 prosent høyere enn i cola, sier han.

Coca-Cola inneholder 10,6 prosent sukker. Druer inneholder 16 prosent sukker, bananen 14 prosent.

VELG HELLER EN GYLDEN MIDDELVEI: — Noen kan ha godt av å kutte på karbohydratinntaket, men å leve på et kosthold man ikke trives med, er ikke bra, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. — En gylden middelvei er bedre. Begrens mengdene, ikke kostholdet. Spis litt av alt. Ingen matvare er nei-mat. Det er mengde og hyppighet som er avgjørende. Det man først og fremst burde kutte i kostholdet, er hverdagskosen, mener hun. — Gå løs på det som i hverdagen preger kostholdet i negativ retning, ikke vaffelen du spiser en sjelden gang. Foto: Torbjørn Berg Vis mer

- De er rike på sukker og fattige på vitaminer. Derfor vil det være positivt for dem som sliter med overvekt å ikke overdrive inntaket av frukt, sier han.

For å gå ned i vekt mener Svihus det er nyttig med tre variabler. Hva du spiser, hvor mye du spiser, og når du velger å spise.

- En overvektig person trenger ikke spise frokost. At man skal spise ofte for å øke forbrenninga er en myte. Det er en farlig myte, og jeg forstår ikke hvordan den har fått festet seg. Det er en bred, faglig enighet om at dette ikke stemmer, sier han.

- En årsak til at myten har fått festet seg, er at kroppen bremser forbrenninga om man går uten mat i 4-6 dager. Da vil den gå i sparemodus. Men innenfor rammene av en dag har det ingen påvirkning, sier Svihus.

Helt nederst i saken ser du en oversikt over produkter nyttige i et lavkarbokosthold.