Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Firkløveren er symbolet til råtassavdelingen

Vi har testet en kompaktrakett.

BEST I FART: Den tar seg voldsomt godt ut selv når den står stille, men den trenger en åpen vei og litt turtall for å hente fram det beste i seg. Foto: BREDE LIE REIME
BEST I FART: Den tar seg voldsomt godt ut selv når den står stille, men den trenger en åpen vei og litt turtall for å hente fram det beste i seg. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

(Dagbladet): Italienerne sverger til Giulietta. Det er den mest solgte kombien for andre år på rad, i landet av pasta og tvilsomme politikere.

Her i landet må den se seg grundig slått av Golf, men det betyr ikke at italiensk ikke er et alternativ til tysk.

Du må bare stille den, og deg, inn riktig.

Slapp gasspedal Importøren ga oss aller nådigst nøklene til toppmodellen, «Quadrifoglio Verde». Verde betyr for øvrig grønn, og quadrifoglio firkløver.

Italienerne har tynt 235 hester ut av 1742 kubikkcentimeter motor. 320 nm allerede ved 1900 omdreininger burde bety at den sparker ganske godt fra bunnen av.

Førsteinntrykket er at en del av hestene har rømt, og momentet forsvunnet. Den kjennes ut som en 150-160 hesters bil, ikke en 235-hester.

Dessuten er det en forsinkelse fra du tråkker gasspedalen i bunn til det faktisk skjer noe. Det er jo ikke uvanlig, en motor trenger litt tid til å bygge opp turtallet før bilen drar i vei, men det føles nesten som om den foretar et girskift før du får noen gassrespons.

KLASSISK: Grillen er umiskjennelig Alfa, som resten av bilen. At det er en penere bil enn Golf, er det ingen tvil om. Foto: BREDE LIE REIME
KLASSISK: Grillen er umiskjennelig Alfa, som resten av bilen. At det er en penere bil enn Golf, er det ingen tvil om. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

Og det gjør den ikke, for det er manuelt gir i bilen.

Under en test med den 120-hesters 1,4-literen i fjor var ikke dette noe vi bet oss merke i.

DNA Forklaringen ligger i en liten hendel foran girspaken. På den står det D, N og A. A står for All-weather. Ikke en funksjon du trenger sommerstid, N for normal sier seg vel selv, og D står for Dynamic, la oss heller kalle det sport.

Nå våkner Giuliettaen til liv. Responsen i høyrepedalen er bedre, og du kan gi mellomgass ved nedgiring uten pinlige rykk og napp - og kvalme passasjerer.

Denne er råere enn Alfaen, men koster også en hel del mer.

Viva Italia Uansett hvor godt dekkene biter seg fast i asfalten, så har vi mennesker en ganske sunn iboende frykt for å brettes rundt en lyktestolpe. Er du noenlunde normalt skrudd sammen, takler den mer enn du tør utfordre den til.

Du skal rote det til ganske grundig før Giuliettaen slipper opp for grep.

Gir du flat pedal på vei ut av svingen, kommer alle de rømte hestene tilbake rundt 5500 omdreininger, og hjelper til med å dra den røde kombiraketten gjennom.

SLITERE: Forhjulene tar seg av kreftene, med 235 hingster får de litt å jobbe med. Foto: BREDE LIE REIME
SLITERE: Forhjulene tar seg av kreftene, med 235 hingster får de litt å jobbe med. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

De 225 millimeter brede dekkene ber om nåde og sliter med å holde orden på de 235 ponniene.

Litt sutring er uunngåelig når alle kreftene sendes til frontakslingen, men takket være differensialen sutrer de i det minste like mye i begge hjørner.

Denne bilen sutrer ikke, og det gjør ikke de bak rattet heller.

Ikke den romsligste i klassen Bagasjerommet rommer 350 liter som i en Golf, men med nedfelte bakseter har Golfen 1350 liter med boltreplass, mens Giulietta-eieren må klare seg med 1045.

I kupeen er det plass til fire voksne og en halvvoksen. Det er ikke mengder med beinplass til de bak, men nok til at man kan sitte der selv om man måler over 1,80 på strømpelesten.

Tar det igjen på utseendet Dersom du dater en supermodell, klager du ikke over størrelsen på veska. Og i en bilverden full av forsiktig design, skiller Giulietta seg ut som Iselin Steiro i køen på nærbutikken.

At andre Alfa-sjåfører hilser er en ting, men når motorsyklister på Ducatier og tilfeldige forbipasserende gir tommelen opp i tillegg, er det vanskelig å ikke sitte bak rattet med et fårete smil.

Bak rattet har man det for øvrig aldeles utmerket. Foruten gode seter med bra støtte, er det oversiktlig instrumentering og ellers ganske ryddig og fint.

Bør du kjøpe en? Dersom du vurderer en bil i Golf-klassen, så er den definitivt verdt å prøve. Det er en morsom kjøreopplevelse, og med fare for å si noe dumt, den blir bedre jo mer svingete det er, og jo fortere det går.

Har du den stående i oppkjørselen noen dager, er det dessuten mulig du ikke klarer å la være å signere kontrakten uansett.

Utseendet er som kjent alt.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media