First Business Class

Kjære journalist: Bilen du nå skal kjøre er ikke som alle andre.

GJENNOMFØRT LUKSUS: Lexus' nye generasjon LS 600h L er en fantastisk bil. Men avansert hybridteknologi kombinert med rendyrket luksus blir unektelig kostbart. Foto: TORMOD BRENNA
GJENNOMFØRT LUKSUS: Lexus' nye generasjon LS 600h L er en fantastisk bil. Men avansert hybridteknologi kombinert med rendyrket luksus blir unektelig kostbart. Foto: TORMOD BRENNAVis mer

(Dagbladet): Sjelden har jeg fått mer presis informasjon i ei skrytemappe (også kalt pressemappe), enn i introen til Lexus' nye flaggskip  - LS 600h L.

- Rått, rått, helt sykt rått. Jeg får litt sånn Cadillac-følelse, sier min bilentusiastiske og lett luksusorienterte og teknikkfikserte nabo.

Han er sjeldent heftig og begeistret etter å ha kjørt luksus-Lexusen LS 600h L en times tid. Sannsynlig var det første og siste gang han rattet en slik bil. For Lexus LS 600hL er dessverre ikke laget for vanlige lønnsmottagere som oss.

Eller - den er ikke priset for sånne som oss,

FØRERPLASSEN: Oversiktelig, og overraskende enkelt og funksjonelt. Foto: LEXUS
FØRERPLASSEN: Oversiktelig, og overraskende enkelt og funksjonelt. Foto: LEXUS Vis mer

Nesten to millioner koster doningen etter at staten har tatt sitt. Da begrenses kundegrunnlaget unektelig en smule.

- Salgsmålet er ti biler i år, sier Jan Erik Holm i Lexus Norge.

Eventyr av en bil De ti kundene som eventuelt sikrer seg Lexus' nye flaggskip, får et eventyr av en bil.

Uten at jeg har kjørt altfor mange Rolls'er, Bentleyer eller stas-Mercedeser for den del, tør jeg påstå at lite - eller ingenting - overgår Lexus' miks av luksus, komfort, aktive og passive sikkerhetssystemer, ytelser og - ja, her kommer det; miljøvennlighet.

BAKSETE: Bakseteluksusen er grei nok den, det samme er betjeningsmulighetene for luft, varme, sittestilling og diverse andre funksjoner. Foto: TORMOD BRENNA
BAKSETE: Bakseteluksusen er grei nok den, det samme er betjeningsmulighetene for luft, varme, sittestilling og diverse andre funksjoner. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Det er selvsagt ikke spesielt politisk korrekt å stemple en bil på over to tonn utstyrt med en femliters V8'er for «grønn». Men - sammenlignet med det som det er mulig å sammenligne med, er et utslipp på 199 gram per kilometer og et forbruk ned mot 0,8 liter på mila klasseledende. Uten at Zero eller Bellona av den grunn neppe vil gå god for miljøaspektet her.

Esktremt stille Lexus LS 600h L er selvsagt - som alle Lexus'er - en bensinhybrid. V8'eren bidrar med 394 hester, elmotoren alene kan yte 225. Total ytelse er 445 hestekrefter, og slikt klarer å flytte en over to tonn bil på effektivt vis.

Likevel, det er ikke kraften, men komforten, som imponerer mest.

Bilen er uforskammet stillegående. Her er det ingen buldrende V8'er lyd i cockpiten - alt er rolig og sivilisert. Støydempingen er rett og slett imponerende. Jeg har aldri - aldri noen sinne - kjørt en bil hvor dekkstøy og vindsus har vært så fraværende som i denne.

KOMFORT: Nye Lexus LS 600h L er noe av det mest luksuriøse som er laget av en serieprodusert bil. Foto: LEXUS
KOMFORT: Nye Lexus LS 600h L er noe av det mest luksuriøse som er laget av en serieprodusert bil. Foto: LEXUS Vis mer

Her kan du spille en klassisk symfoni på lavt volum i 100 kiloemeter i timen og få med deg hvert eneste fiolinstrøk klart og klokkerent. Lydanlegget i bilen er for øvrig et kapittel for seg selv. Lexus hevder de har brukt over 2000 timer på å fintune oppsettet så de ni høyttalerne skal gi deg den optimale lydopplevelsen. 

Jeg er ingen digital lydfrik, men inntrykket er at lydteknikerne har gjort en grei med innstillingen av surround-anlegget.

Ren luksus Når du setter deg inn på førerplassen skjønner du med en gang at her har målet vært å lage en optimal bil - ikke en billig en.

Alle materialene er hentet på aller øverste hylle. Alt er forseggjort ned til den minste detalj - som for eksempel automatisk GPS-korreksjon for den analoge klokka. Dette handler om rendyrket luksus. Og ikke noe annet.

FØRSTE KLASSE: Lite å utsette på baksetekomforten egentlig. Foto: LEXUS
FØRSTE KLASSE: Lite å utsette på baksetekomforten egentlig. Foto: LEXUS Vis mer

Det handler også om innovasjon, ikke minst på sikkerhetssiden. Lexus antyder selv at de muligens har laget verdens sikreste bil med LS 600h L.

Det skal ikke jeg være dommer over, men konstaterer likevel at fotgjenger-radar både foran og bak, infarøde kameraer for å oppdage fotgjengere i mørket, førerovervåkingskamera med ansiktsgjenkjenning som måler øyelokkenes posisjon og registrerer når de lukkes.
Alt dett, i tillegg til pre-crash systemer, aktiv styreutveksling og aktiv variabel fjæring - alt koblet sammen - vitner om at Lexus ikke bare har et luksusfokus.

Det tenkes også sikkerhet og utvikling - noe som på sikt kommer mindre og rimeligere biler til gode.

Bra for hud og hår Lexus nye generasjon luksus-hybrider er fulle av detaljer og kuriositeter. Her en av dem:

Lexus har utviklet et Nano-e-system som genererer ioner ved å bruke spenning på oppsamlede vannpartikler i AC-anlegget. Disse rene nano-e-ionene sendes så ut i kupeen og gir ifølge produsenten en helende effekt på hud og hår samtidig som de renser interiøret for lukt.