KAN PLANLEGGE BEDRE: Dagbladets reiseekspert Knut Berger, mener mange foreldre kan gjøre det enklere for seg selv ved å planlegge flyreisen litt bedre. Det kan de for eksempel gjøre det ved å ha med mat, drikke, bøker, blader og spill, forteller han. Illustrasjonsfoto: XERSTI/CREATIVE COMMONS
KAN PLANLEGGE BEDRE: Dagbladets reiseekspert Knut Berger, mener mange foreldre kan gjøre det enklere for seg selv ved å planlegge flyreisen litt bedre. Det kan de for eksempel gjøre det ved å ha med mat, drikke, bøker, blader og spill, forteller han. Illustrasjonsfoto: XERSTI/CREATIVE COMMONSVis mer

- Fjerner fulle folk, hvorfor får barnefamilier gjøre som dem vil?

«Vekker, skriker og søler» om bord på flyet.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du blitt forstyrret av barn som bråker på flyet? Du er isåfall ikke alene.

Kristina har sendt en e-post til Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger, der hun beskriver sitt største problem som flypassasjer. 

- «Kontoret mitt» flytter seg hver dag, og det er ofte lange strekk og tidlige flytider. Jeg er ikke redd for å fly. Mitt store problem er faktisk oftest barn og barnefamilier, skriver hun.

Tre poblemfelt Kristina mener selvfølgelig at barnefamilier også skal fly, men forteller at problemet ofte er ett av tre:

1: Barn som flyr alene der kabinpersonalet ikke roer barna - enten fordi de ifølge Kristina glemmer ansvaret, eller fordi de ikke er vant med barn.

- Jeg har flere ganger bedt kabinansatte stoppe søskenkrangling og hyling, skriver hun.

2: Foreldre som sikkert av naturlige grunner sover seg igjennom flyturen og er vant til å høre sine egne barn skrike.

3: Foreldre som tilsynelatende ikke ønsker å oppdra barna, men synes det er i orden at de vekker, skriker og søler på fremmede mennesker.

Får gjøre som de vil - Jeg har fått diverse mat og drikke på meg, blitt ristet i, sparket i ryggsetet og så videre av barn, og synes ikke det er greit at jeg må tåle det, mener hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun skriver videre at hun har full forståelse for barn som sliter med utjevning eller er syke på annen måte, eller som er slitne og redde, og at det er situasjoner der hverken foreldre eller kabinpersonell kan gjøre noe.

- Men hva har jeg krav på som passasjer? Dere fjerner fulle passasjerer, hvorfor får barnefamilier ofte gjøre som dem vil når det går ut over andre passasjerer? spør hun.

Skal ikke føle ubehag - Det høres ut som du har fått din «kvote» med barneforstyrrelser. Først av alt, hos oss i SAS praktiseres ikke fri barneoppdragelse. Kabinbesetningen har opplæring og myndighet til å holde ro om bord i flyet, sier flykaptein Knut Berger.

At det er like enkelt til enhver tid tror han imidlertid ikke.

Ifølge Berger skal ingen  passasjerer føle ubehag eller sjenanse fra medpassasjerer, og man har rett til å si ifra dersom man føler at det skjer:

- Men gitt ut ifra at ting ofte skjer når besetningen ikke observere hendelser, da får de en ekstra utfordring når de skal løse floken. Det er derfor viktig å si ifra på en saklig og korrekt måte, sier Dagbladets reiseekspert.

Ta kontakt - Opplever du å få klærne tilsølt av andre medpassasjerer, tar du kontakt med kabinpersonalet for en løsning om rensing. Bråkes det rundt deg, kan flytting av enten deg eller de som bråker være en løsning, forteller Berger.

Barnefamilier bør definitivt ha lagt grunnlaget for barneoppdragelse før de kommer om bord, påpeker han:

- Mange foreldre kunne nok ha gjort reisen enklere for seg selv og barna om de hadde planlagt den bedre.

Ifølge Berger kan de gjøre det ved å ha med mat, drikke eller aktiviteter som bøker, blader, spill et cetera. Ikke minst, foreldrenes behov om bord bør også kommer etter barnas, mener han.

Si ifra - Skulle du oppleve at et barn sitter og sparker deg i stolryggen, snu deg og henvend deg til barnet. Si høflig men bestemt at «Du må ikke sparke meg i ryggen, for da får jeg vondt», råder flykapteinen.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Det har han gjort selv med et forbløffende resultat.

Det er ikke mange foreldre som liker å se barnet sitt bli oppdratt av andre:

- Jeg opplevde at de på resten av turen gjorde alt for å vise omverdenen at de hadde kontroll på barna sine, sier han.

Gutten i matvogna Berger forteller til slutt om en episode som skjedde for mange år siden:

- En rampeunge fløy inn og ut av kjøkkenkroken på flyet og gjorde livet surt for kabinbesetningen. De prøvde med tilsnakk, bestikkelser, men ingenting hjalp, sier han.

Til slutt skal purser ha sagt til ungen at om han ikke var snill så kom han til å bli låst inn i den tomme matvogna:

- Dette trodde selvsagt gutten ingenting på. Men etter å ha sittet inne i matvogna i et par minutter, satt han musestille i setet sitt resten av turen, smiler Berger.

Pilotpris Neste leser ut er Kamaldeep. Han er allerede utdannet lege, og lurer nå på hva det vil koste ham å bli pilot i tillegg.

- Det er mange muligheter for utdannelse her hjemme og ute i verden. Bruk tid til å sette deg inn i de ulike tilbudene og still spørsmål på din vei, råder flykaptein Knut Berger.

- Du må nok regne med å bruke 500.000 kroner pluss, for å være rustet med en utdannelse som kan gi deg jobb i et sivilt flyselskap, fortsetter han.

Skal du bare ha flysertifikat til privat bruk, dreier det seg ifølge Dagbladets reiseekspert om lavere summer.

Han anbefaler lenkene til flygerutdanning.com, Pilot flyskole og Luftfartskolen, for å finne ut mer om kostnadene ved å ta flylappen. 

Kjemikalier i bagasjen Sistemann med spørsmål til Dagbladets reiseeksperter denne gang er Richard.

Han har leilighet i Spania, og i den forbindelse forteller han at han har bruk for en del forskjellige kjemikalier til for eksempel rensing av fliser, olje til treverk, og lignende.

- Jeg synes det hadde vert greit om jeg kunne tatt dette med fra Norge da det ikke er så lett og finne de rette produktene i Spania. Kan dette sendes med bagasjen eller er det forbudt? spør han

Kan sprekke av trykket Flykaptein Knut Berger ber Richard tenke på hvor effektive kjemikaliene han ønsker ta med til Spania er på bruksområdene de er ment for:

- Se for deg at flasken med kjemikalier sprekker i lasterommet på grunn av trykkendring og det effektive stoffet renner utover og ned i «det aller helligste» i flyet, sier han.

Ifølge Dagbladets reiseekspert har fly tidligere vært satt på bakken etter slike hendelser, fordi gulvet i hele lasterommet har måttet bli revet opp for å bli rengjort for å sikre at ingen vitale komponenter har vært skadet.

- Det var skremselspropagandaen. Gå inn på nettsidene til flyselskapet. Der finner du alt om hva du kan ha med deg i bagasjen og hva som er forbudt, sier han.

Det finnes en siste mulighet for å få med seg kjemikalier til utlandet, forteller Berger.

- Da snakker vi om å sende det som frakt, definert som farlig gods. Da må du til en speditør med spesiell godkjennelse for å håndtere slikt, avslutter han.

Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.