Pass godt på passet: Og dersom det blir borte må du sørge for å varsle politiet så raskt som mulig. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Pass godt på passet: Og dersom det blir borte må du sørge for å varsle politiet så raskt som mulig. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Passtrøbbel:

Flere hundre pass forsvant i posten. Politiet skulle bare spare penger

Nå gjør de denne endringen ved utsending av pass og id-kort.

(Dagbladet): Over 500 norske pass blir borte i postgangen hvert år. Mens selve passbestillingen skjer etter en møysommelige og nøye gjennomtenkt sikkerhetsprosess sendes passet ut til mottakeren via ordinær uregistrert brevpost - til 14 kroner per konvolutt.

34 401 norske pass meldt stjålet eller mistet i løpet av fjoråret. Og politiet slo pass-alarm.

- Dessverre ser vi at folk ikke behandler passet som et verdidokument. Vi oppfordrer alle til å oppbevare passet som nettopp det det er, et verdidokument. Du bør oppbevare det på samme måte som du oppbevarer penger, sier seksjonssjef i ID-seksjonen i Politidirektoratet, John Kristian Thoresen.

Men selv sender de deg altså passet i uregistrert post.

Pass i posten

- Vi sendte ut ca 730 000 pass i fjor. Dersom disse skulle sendes i rekommandert forsendelse, ville det gitt en ekstrakostnad på 127 millioner kroner fordelt på 175 kroner for hvert pass. I stedet betaler vi 14 kroner for å sende det med vanlig postforsendelse. Vi har undersøkt hva det ville koste å få passene levert ut med bud, og det er omtrent samme prisen som ved rekommandert sending. Det er et kostnadsspørsmål i forhold til det antallet som blir borte i posten, sier Thoresen.

Velg selv: Du kan velge om du vil ha passet sendt hjem til deg i posten, eller om du vil hente passet hos politiet. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Velg selv: Du kan velge om du vil ha passet sendt hjem til deg i posten, eller om du vil hente passet hos politiet. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Tapt - og funnet

Hvert år blir ca 550 pass borte i posten her i landet. Tallet har vært det samme i flere år.
Rundt 200 av disse kommer til rette etter en tid. Det er altså rundt 350 som vi ikke vet noe mer om. Vi tror at mange av disse forsvinner fordi mottakeren kaster reklame eller avis der passet i den lille hvite konvolutten har havnet inni.

- Passet er et verdidokument. Og når et pass er personifisert - altså tatt i bruk med bilde og personlige data - så er det vanskelig å forfalske. Vi ville vært mer bekymret dersom helt ubrukte pass forsvant, sier Thoresen.

​- Hvor mange slike pass ble borte i fjor?

- Ingen. Vi har god kontroll på slike pass. Vi kjenner noen få tilfeller av forfalskede, utenlandsproduserte norske pass. Men omfanget er lite, forteller seksjonssjefen.

Ny ordning på vei

- Vi jobber nå med en ny løsning når det gjelder utsending av pass. Da vil den som har bestilt pass få en SMS når passet sendes ut. Da kan mottageren øke årvåkenheten ved postkassa slik at man unngår at passet blir kastet ned en feiltagelse. Den samme sms-tjenesten vil gjelde ved utsending av de nye nasjonale ID-kortene. Når dette skal tre i kraft bestemmes av regjeringen, sier John Kristian Thoresen.

Les mer: Politiet advarer: ikke gjør dette med passet ditt på hotellet