KAMPKLAR: SAS mener at smertegrensen er nådd og vil ikke finne seg i å tape ytterligere markedsandeler til Norwegian. Billigere billetter må til for å lykkes, mener ekspertene. Foto: EIVIND PEDERSEN
KAMPKLAR: SAS mener at smertegrensen er nådd og vil ikke finne seg i å tape ytterligere markedsandeler til Norwegian. Billigere billetter må til for å lykkes, mener ekspertene. Foto: EIVIND PEDERSENVis mer

Flyanalytiker: Så mye billigere blir flybillettene

Luftkrigen over Skandinavia intensiveres. Flypassasjerene er krigens vinnere.

|||KRISTIANSAND (Dagbladet): Mens stadig større og flere passasjerfly suser rundt i Skandinavia, synker prisene. Det er først og fremst duellen mellom Norwegian og SAS som har betydning, men også Ryanairs satsing på Rygge setter sine spor i prislistene.

Massiv overkapasitet
Mens flyprisene i øyeblikket er historisk lave, så tror ekspertene at det blir enda billigere å fly neste år. Til bransjens store frykt, har prisene fortsatt å falle etter finanskrisen i 2009.

I tillegg vil den massive overkapasiteten i det skandinaviske luftrommet forsterke seg kommende år og sende prisene enda noen hakk ned, skriver den danske avisen Børsen.

Norwegian storsatser
Grunnen er blant annet at at Norwegian i forrige uke varslet en ytterligere kapasitetsøkning på 20 prosent i 2011.

SAS kan på sin side måtte kjempe hardt for å beholde sin markedsandel. Det vil å så fall betyr at det felles nordiske flyselskapet blir tvunget til å senke billettprisene, skriver avisen.

-10 prosent billigere
- Konkurransen intensiveres, og det gir forbrukerne en fordel i form av lavere priser. Jeg tror billettprisene vil falle ytterligere 10 prosent i 2011, sier Ole Stouby, administrerende direktør for reisesøkemotoren Travelmarket til Børsen.

SAS forventes å øke kapasiteten med seks til syv prosent, hvilket er over den forventede skandinaviske markedsvekst på rundt fem prosent.

Rygge-trafikk øker
Dessuten forventer Danske Banks investeringsavdeling Danske Markets, at flyselskapet Finnair utvider kapasiteten med ti prosent. Samtidig forventes Ryanair å frakte 1,4 millioner passasjerer ut og inn fra Moss lufthavn Rygge, mot 1,1 millioner passasjerer i år.
— Jeg forventer ytterligere press på billettprisene neste år som følge av den varslede kapasitetsutvidelse, sier transportanalytiker Johannes Møller i Danske Markets.

BAKKEKONTAKT: SAS har lenge kjempet med ryggen mot veggen. Nå blir konkurransen enda tøffere. Foto: EIVIND PEDERSEN
BAKKEKONTAKT: SAS har lenge kjempet med ryggen mot veggen. Nå blir konkurransen enda tøffere. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer
LUFTENS BARON: Norwegians eventyrlige vekst skal fortsette, proklamerer selskapet. Neste år skal selskapet prøve å øke trafikken med ytterligere en femtedel. Foto: EIVIND PEDERSEN
LUFTENS BARON: Norwegians eventyrlige vekst skal fortsette, proklamerer selskapet. Neste år skal selskapet prøve å øke trafikken med ytterligere en femtedel. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer