SOVNET I TÅRNET: De føderale luftfartsmyndighetene i USA etterforsker nå bemanningsrutinene i kontrolltårnene ved landets flyplasser, etter at to passasjerfly landet ved Reagan National Airport uten å oppnå kontakt med kontrolltårnet fordi flygelederen angivelig sovnet på vakt. Foto: CLIFF OWEN/AP/SCANPIX
SOVNET I TÅRNET: De føderale luftfartsmyndighetene i USA etterforsker nå bemanningsrutinene i kontrolltårnene ved landets flyplasser, etter at to passasjerfly landet ved Reagan National Airport uten å oppnå kontakt med kontrolltårnet fordi flygelederen angivelig sovnet på vakt. Foto: CLIFF OWEN/AP/SCANPIXVis mer

Flygeleder alene på jobb sovnet i kontrolltårnet

Fly landet uten assistanse fra bakken.

(Dagbladet): To passasjerfly måtte lande uten klarsignal fra kontrolltårnet på Reagan National Airport utenfor Washington tirsdag natt. Flygelederen skal ha sovnet på vakt.

Pilotene på de to flyene fikk ikke kontakt med kontrolltårnet, til tross for gjentatte forsøk.

Ifølge Msnbc.com, har nå Ray LaHood i det amerikanske transportdepartementet, bedt de føderale luftfartsmyndighetene om å gå igjennom bemanningsrutinene i kontrolltårnene ved flyplassene rundt om i landet.

The Telegraph skriver at en anonym kilde ved flyplassen forteller at flygelederen som sovnet var den eneste på vakt tirsdag natt da hendelsen skjedde.

Granskes Den amerikanske havarikommisjonen for transport (NTSB), samler nå informasjon om episoden for å avgjøre om det skal åpnes en formell etterforskning, uttaler NTSB-talsmann Peter Knudson.

Ett av flyene måtte avbryte første landingsforsøk siden det ikke fikk kontakt med kontrolltårnet, og landet deretter uten assistanse, skriver Bloomberg.

Pilotene hadde hele tiden kontakt med den regionale flytrafikkontrollen i Warrenton i Virginia 6,5 mil unna flyplassen.

Da pilotene ikke fikk kontakt med kontrolltårnet ba de flygelederne i Warrenton om å kontakte kontrolltårnet på Reagan National Airport. Heller ikke de fikk svar.

Vanligvis håndterer den regionale flytrafikkontrollen flyene inntil åtte mil unna flyplassen. Fly som tar av, lander, eller som flyr i nærheten av flyplassene derimot, skal veiledes av flygelederne i kontrolltårnene på flyplassene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lite trafikk De føderale luftfartsmyndighetene vil ikke uttale seg om hvorfor flygelederen ikke svarte, og har gitt følgende uttalelse etter hendelsen:

«FAA ser nå på problemstillinger rundt bemanningen, og om prosedyrene er fulgt på riktig måte».

Ifølge sikkerhetseksperter på luftfart, er det lite sannsynlig at det var fare for ulykker, skriver Msnbc.com.

Det er ikke mye trafikk på den tiden av døgnet hendelsen skjedde. I tillegg kunne de regionale flygelederne opplyse pilotene om andre fly i nærheten.

De kunne likevel ikke gitt opplysninger om eventuelle gjenstander på rullebanen.

Episoden reiser likevel spørsmål ved om flygelederne får tilstrekkelige med hvile, mener tidligere medlem i NTSB, John Goglia.

Interninnstruks Det er Avinor som har ansvar for driften av de statlige lufthavnene og flysikringstjenesten her i landet  

Her reguleres arbeidstiden for en flygeleder av arbeidsmiljøloven og overenskomster mellom Avinor og fagforeningen, forklarer Avinors rådgiver i lufttrafikkledelse Line Maria Hammerlund, til Dagbladet.

- Lengden på normalarbeidstid skal ikke overstige ni timer. Gjennomsnittelig vaktlengde er åtte timer, inkludert pauser, sier hun.

Ifølge Hammerlund har Avinor også en intern instruks som pålegger flygeleder å vurdere egen tilstand.

- Dersom vedkommende ikke er i stand til å sitte i operativ posisjon skal tiltak iverksettes. De fleste av våre tårnenheter som har åpent hele døgnet har to personer på vakt på natten. På kontrollsentralene er det enda flere, sier hun.

Oppgaver hele døgnet Selv om det ikke er flyginger på natten, har flygeleder oppgaver som skal utføres. Blant annet skal de rapportere om værforhold.

På spørsmål om det kan skje i Norge at flygeleder sovner i kontrolltårnet slik at piloter ikke får kontakt med flyplassen, svarer Hammerlund:

- Det kan skje at et luftfartøy ikke får kontakt med flygeleder i kontrolltårnet. Dette kan ha flere årsaker, som tekniske problemer ved utstyret i kontrolltårnet eller i luftfartøyet.

Dersom dette skjer skal piloten følge fastlagte prosedyrer og prøve å oppnå kontakt med en annen enhet av lufttrafikktjenesten, forklarer hun.

I de fleste tilfeller der kontakt mellom fly og kontrolltårn ikke oppnås vil flyet dra til en alternativ flyplass.

Tredelt kontroll Flytrafikken kontrolleres ifølge Hammerlund på tre nivåer:

• Kontrolltårnet har ansvaret for rullebanen og trafikken i nærområdet til flyplassen.

• Innflygningskontrollen har ansvaret for inn- og utflygingene til lufthavnen.  

• Kontrollsentralene har ansvaret for flytrafikken mellom og over flyplassene.

Innflygingskontrollen er gjerne lokalisert i tilknytning til kontrolltårnet, og for Gardermoen er innflygningskontrollen lokalisert sammen med Oslo kontrollsentral på Røyken.