FRAM OG TILBAKE FOR UTBETALING: Norwegian-flyet ble sterkt forsinket fordi en varsellampe i cockpiten lyste, og kapteinen ønsket å få sjekket dette før avgang fra Molde lufthavn. Så startet kampen for økonomisk kompensasjon for forsinkelsen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
FRAM OG TILBAKE FOR UTBETALING: Norwegian-flyet ble sterkt forsinket fordi en varsellampe i cockpiten lyste, og kapteinen ønsket å få sjekket dette før avgang fra Molde lufthavn. Så startet kampen for økonomisk kompensasjon for forsinkelsen. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Flyrettigheter:

Flypassasjer fikk tusenlapper da flyet ble forsinket. De to i nabosetene fikk avslag

Men så snudde Norwegian - igjen.

(Dagbladet): Først nektet flyselskapet Norwegian å utbetale erstatning etter teknisk feil på flyet. Deretter betalte de til noen få av passasjerene. Så nektet de å betale til dem som ikke har sendt klagen videre til Transportklagenemnda.

I ettermiddag, etter at Dagbladet hadde satt fokus på saken, endret Norwegian mening - igjen - og utbetaler erstatning til samtlige passasjerer.

Både Transportklagenemnda og Forbrukerrådet er likevel overrasket over Norwegians beslutning.

Trøbbel for passasjerer

Det hele startet da Norwegian-avgangen DY429 ble 3 timer og 27 minutter forsinket fra Molde lufthavn Årø 28. juni i år. Flyet var fullsatt og hadde 186 passasjerer om bord.
Mange av dem skulle videre til nye sommerferiemål og mistet videre flighter til blant annet Praha, Barcelona og Malaga.

KOSTBAR FORSINKELSE: Norwegianflyet fra Molde hadde 186 passasjerer. En utbetaling på 250 euro for hver av disse vil kostet Norwegian minst 435 000 kroner. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
KOSTBAR FORSINKELSE: Norwegianflyet fra Molde hadde 186 passasjerer. En utbetaling på 250 euro for hver av disse vil kostet Norwegian minst 435 000 kroner. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Årsaken til forsinkelsen var at en varsellampe i cockpit lyste. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at det ikke var noen feil på flyet. Og Norwegian mente at varselet om teknisk feil var utenfor flyselskapets kontroll, og dermed skulle ikke hendelsen utløse kompensasjon på 250 euro som flere passasjerer krevde.

Klaget

Passasjerer som ønsket å få vite mer om den tekniske feilen og Norwegians begrunnelse fikk avslag også på dette.

Mangelen på informasjon førte til kritikk fra både Luftfartstilsynet og Forbrukerrådet. Og noen av passasjerene valgte derfor å bringe saken inn for Transportklagenemnda.

Nemnda ba på sin side også en forklaring fra Norwegian Air Shuttle. Da valgte flyselskapet i stedet å gi etter for kravet om betaling og utbetalte vel 2300 kroner til dem som ikke hadde slått seg til ro med det første avslaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og dens dokumenter. Og har kommet frem til at vi vil imøtekomme kravet om kompensasjon pålydende 250 EUR jfr. EU forordningen 261/2004», skriver Norwegian i sitt svarbrev til nemnda.

Avslag - igjen

Da to andre passasjerer fra det aktuelle flyet leste i Dagbladet om Norwegians snuoperasjon, og vedtak om utbetaling av 250 euro per passasjer, ville også de ha sine penger utbetalt. De trodde det var en enkel sak.

Men, nei. Norwegian avslo å behandle saken på nytt. Dagbladet har lest brevet den ene passasjeren mottak fra Norwegian, og som konkluderer med avslag.

Dersom alle passasjerer har sendt inn lignende krav vil en regning for forsinkelsen i Molde bli svimlende 431 000 kroner - bare for selve kontantutbetalingen.
I tillegg kommer utgifter til mat, hotellovernattinger, billettrefusjoner og ombookinger.

- De bør ikke akseptere denne forskjellsbehandlingen, og de må rett og slett sende saken til behandling i Transportklagenemnda, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

- Det kan ikke være slik at én passasjer kompensasjon, mens en annen på samme flyet ikke får det. Forbrukerrådets tips er å klage saken videre, sier Halsos.

Norwegian: Beklager avslaget

Nå tyder imidlertid alt på at det er gode utsikter for utbetaling til de øvrige passasjerene også.

Etter flere henvendelser fra Dagbladet om saken, beklager Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen på vegne av flyselskapet, avslaget.

- Kompensasjon er nå innvilget. Det var en feil saksbehandling hos oss, og vi beklager at kompensasjon ikke ble innvilget i første omgang, sier kommunikasjonssjefen, og fortsetter:

- Hvis en reisende på en konkret flygning har fått EU-kompensasjon på grunn av omstendigheter som er utenfor selskapets kontroll, så skal naturligvis andre på samme flygning også få det, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Les mer: Slik får du mye bedre hotellrom uten å betale en krone ekstra