FLERE PASSASJERER - LAVERE PRISER: Det colombianske lavprisselskapet VivaColombia er det foreløpig siste flyselskapet som har lansert ideen om ståplasser på fly, for å få ned prisene og gi flere anledning til å fly. Foto: VivaColombia
FLERE PASSASJERER - LAVERE PRISER: Det colombianske lavprisselskapet VivaColombia er det foreløpig siste flyselskapet som har lansert ideen om ståplasser på fly, for å få ned prisene og gi flere anledning til å fly. Foto: VivaColombiaVis mer

Flyselskap vurderer stå­plasser på ruteflyene sine

Vil gi flere anledning til å fly.

(Dagbladet): Ryanair-direktør Michael O'Leary luftet ideen om ståplasser på kommersielle flyvninger allerede i 2012. O´Leary lovte da å kunne selge ståplassene for under 10 kroner og så for seg en løsning med «barstoler med sikkerhetsbelte».

Det fikk han imidlertid ikke lov til, angivelig fordi myndighetene var «en gjeng med idioter» (ifølge O´Leary selv).

Men selv om Ryanair måtte skrinlegge ideen, lever den fortsatt videre.

Nå har lavprisselskapet VivaColombia relansert tanken, og håper å kunne finne en metode hvor de kan frakte stående passasjerer allerede i 2018.

Lavere priser

Det colombianske selskapet har nettopp bestilt 50 nye Airbus 320-fly for å frakte folk til og fra det raskt voksende turistmarkedet i landet, og grunnlegger og direktør William Shaw sier til Miami Herald at hensikten er å få ned billettprisene.

- Det er folk der ute nå som undersøker mulighetene for at man skal kunne fly stående. Vi er svært interessert i alt som kan gjøre flyreiser enda billigere, sier han til avisa.

Med færre seter (og flere ståplasser) vil langt flere passasjerer få plass i flyene. Billettprisene vil gå ned og flere vil få råd til å fly, er VivaColombia-sjefens filosofi.

- Hvem bryr seg om det ikke er noe tilgjengelig underholdningstilbud eller om du ikke får gratis peanøtter på en times flytur, spør han.

Ikke begeistret

Luftfartsmyndighetene er imidlertid ikke like begeistret for vertikalt reisende flypassasjerer, heller ikke i Colombia.

- Folk må få reise som mennesker. Alle som har reist med offentlig bakketransport vet at det ikke er så behagelig å stå under hele reisen, sier direktør Alfredo Bocanegra i det colombianske luftfartsverket til RCN radio.

Det samme argumentet møtte Michael O´Leary for mange år siden. Da svarte han dette:

- Et fly er bare en buss med vinger. Hvis et fly krasjer, Gud forby, vil ikke setebeltene redde deg. Og du trenger ikke setebelter på tuben i London, og du trenger det ikke på tog som kjører i 150 kilometer i timen.