ISOLERT TERMINAL:  Slik blir den nye terminalen for lavpris-selskapene liggende i forhold til resten av flyplassen: Helt isolert og med lange avstander til resten av terminalen. Illustrasjon: chp.dk.
ISOLERT TERMINAL: Slik blir den nye terminalen for lavpris-selskapene liggende i forhold til resten av flyplassen: Helt isolert og med lange avstander til resten av terminalen. Illustrasjon: chp.dk.Vis mer

Flyselskapene vil ikke bruke ny terminal på Kastrup

Den nye lavpris-terminalen på Københavns storflyplass får en trang fødsel. Kun tre selskaper viser interesse for investeringen.

|||(Dagbladet): Med sterkt fallende passasjerantall, gjør Kastrup-flyplassen alt for å holde på passasjerer - og flyselskap.

Snart klar
Et resultat av dette er byggingen av den nye Swift-terminalen (tårnsvale-terminalen) som står klar til første avgang i oktober. Investeringen koster over 200 millioner danske kroner.
Optimistene bak prosjektet har store planer, ettersom den nye terminalen får en kapasitet til å handle seks millioner passasjerer i året.

Få kunder
Det er bare ett skår i gleden; Flyselskapene vil ikke bruke CPH Swift. Både Norwegian, SAS og Cimber Sterling vender nykommeren ryggen.

Årsak: For dårlige transfermuligheteter, skriver takeoff.dk.

Ubrukelig
- Det er overhodet ikke relavant for oss. Det finnes ikke transfermuligheter - og det er kun standardfly fra Boeing og Airbus som kan bruke Swift-terminalen. Vi fynes heller at flyplassen burde ha konsentrert seg om løpende forbedringer, sier Cimber Sterling-boss Jacob Krogsgaard til Berlingske Business.

Uaktuelt for SAS
Heller ikke SAS vil bruke den nye terminalen. I stedet fyrer SAS-sjef Lars Andersen av en salve:
- Flyplassen stiller en rekke krav som i sum betyr at vi ikke kan bruke Swift. Det er sterkt konkurransevridende at flyplassen attpåtil skal tilby lavere priser til selskapene som benytter Swift.
Dette undergraver flyplassens status som nettverksflyplass, sier han.

Norwegian nagativ
Norwegian er ikke fullt så negativ til terminalen, men de begrensede transfermulighetene tvinger det norske selskapet i en annen retning.

Ryanair tviler
Dermed gjenstår kun tre selskaper som har lovet sin ankomst: Easyjet, Germanwings og Transavia. I tillegg vurderer Air Berlin og Ryanair å benytte terminalen.
At selv Ryanair ikke umiddelbart hopper på tilbudet, tyder på at man ikke vurderer den nye terminalen som optimal.

KASTRUP: Den danske storflyplassen Kastrup kjemper i motvind - og lykkes ikke umiddelbart i sitt freieri til lavpris-flyselskapene. Foto: Cph.dk.
KASTRUP: Den danske storflyplassen Kastrup kjemper i motvind - og lykkes ikke umiddelbart i sitt freieri til lavpris-flyselskapene. Foto: Cph.dk. Vis mer