BLE KANSELLERT: Sun Country-flyet som skulle hente sesongens siste Mexico-turister hjem til USA ble kansellert. De 250 tusitene ble overlatt til seg selv og måtte finne alternative måter å komme seg hjem på. Foto: Eric Salard /Flickr
BLE KANSELLERT: Sun Country-flyet som skulle hente sesongens siste Mexico-turister hjem til USA ble kansellert. De 250 tusitene ble overlatt til seg selv og måtte finne alternative måter å komme seg hjem på. Foto: Eric Salard /FlickrVis mer

Luftfart

Flyselskapet avsluttet sesongen - etterlot 250 turister til seg selv i Mexico

Siste fly hjem ble kansellert - nå snur selskapet etter massiv klagestorm.

Lavpris-selskapet Sun Country Airlines er i hardt vær etter at nettopp hardt vær gjorde at selskapet droppet å hente hjem 250 amerikanske turister i Mexico denne uka, skriver USA Today og en rekke amerikanske medier.

Historien kort fortalt: Sun Countrys siste fly fra Mexico til Minnesota for sesongen ble kansellert på grunn av storm. Ergo satt omlag 250 amerikanere i de mexicanske feriebyene Cabo San Lucas og Mazatlan uten flyforbindelse hjem. Flyselskapet hevdet de ikke hadde mulighet til å sende et erstatningsfly, og tilbød i stedet passasjerene - som selvsagt hadde gyldige billetter - en liten kompensasjon for returdelen av reisene deres og ba dem finne seg skyss hjem selv.

Selskapet hevdet de ikke kunne sende et erstatningsfly da sesongen var over, og flyene skulle fly andre ruter.

Politisk storm

Slikt blir det bråk av, og om stormen som satte flyet på bakken var kraftig nok, er den bare en flau bris i forhold til hva flyselskapet gjennomgår nå.

Den demoktatiske senatoren Tina Smith fra nettopp Minnesota, er en av de som har gått hardest ut mot selskapet.

- Mange flypassasjerer blir allerede skviset økonomisk av flyindustrien. Men det er alarmerende å se at et amerikansk selskap etterlater kundene sine i et fremmed land og overlater dem helt til seg selv, raser senatoren og viser til at den lille summen Sun Country sa seg villige til å refundere langt fra ville dekke nye billetter kjøpt i siste øyeblikk. Kundene vil bli påført store kostnader i form av nye billetter og eventuelt opphold de må dekke selv, sier senatoren, og krever at saken blir gransket av det føderale transport-departementet.

Krise for selskapet

Sun Country har opplevd massiv fordømmelse i sosiale medier og i amerikansk presse. Omdømmeeksperter i USA kaller situasjonen «full krise» for selskapet.

- Her har du mennesker som trolig er engstelige over å bli overlatt til seg selv i et fremmed land. De kommer seg ikke på jobb, de kommer seg ikke på skole, Sun Country burde virkelig gjort hva de kunne for å få kundene sine hjem, sier omdømme-eksperten Bob McNaney til KSPT-TV.

På sosiale medier hånes selskapet, og blir blant annet omtalt som «verdens beste enveis-selskap».

Selskapets handlemåte fordømmes også av deres tidligere direktør.

- De to flyene som burde vært sendt ned for å hente hjem disse menneskene, ville vært langt rimeligere for selskapet enn det denne negative oppmerksomheten vil koste dem, sier Sun Countrys tidligere direktør Jay Salmen til MPR News.

Tvunget til å snu

Og så gikk det som det gjerne går i slike saker hvor selskaper blir utsatt for massiv negativ omtale for sine handlinger.

Sun Country endret i går kurs, og sa de ville dekke passasjerenes utgifter for å komme seg hjem, melder USA Today.

Samtidig lover selskapet å jobbe hardt for at noe lignende ikke skal gjenta seg i framtida.

Så spørs det om den innrømmelsen kom tidspunkt til å redde selskapets omdømme. Ikke alle er like overbevist om det.