EKSPRESSFØDSEL: Bildet er tatt rett etter at lille Sigrid er født - hjemme i senga. Foto: PRIVAT
EKSPRESSFØDSEL: Bildet er tatt rett etter at lille Sigrid er født - hjemme i senga. Foto: PRIVATVis mer

- Fødselen var gjort på 30 minutter

Line våknet på natta av rier. Kort tid etter var hennes datter født.

Mammanett.no: Da Line Lervik Fiske (22) ventet sitt tredje barn, var alle forberedt på at fødselen kunne gå fort.

Hennes to foregående fødsler hadde vært raske fødsler uten noen form for komplikasjoner. Line og hennes mann hadde derfor en avtale med jordmor om at de skulle ringe ved første tegn på at fødselen var i gang.

Nærmeste fødeavdeling var St. Olavs Hospital i Trondheim - 1 ½ times kjøretur fra Lines hjemsted, Surnadal.

På grunn av avstanden og sannsynligheten for at det kunne gå svært raskt, ble det planlagt at Line skulle få ambulansefølge til sykehuset. Paret hadde i god tid før termin alt klappet og klart med tanke på hurtig avreise til sykehus.

Forberedt på hurtig avreise - I mine to forrige svangerskap gikk jeg over termindato, men denne gangen hadde jeg på følelsen at fødselen kom til å bli annerledes, forteller Line. Men hun hadde ingen aning om HVOR annerledes denne fødselen skulle komme til å bli.

Seks dager før termin var Line ute store deler av dagen og lekte med jentene sine. Ved leggetid snakker de om at det ikke er lenge til babyen kommer.

-  Vi forberedte jentene på at når babyen kommer, må mamma og pappa reise med en gang, og bestemor skulle komme og passe på dem.

Da de gikk og la seg om kvelden, pratet Line og mannen om fødselen som snart skulle skje, og begge gledet seg over snart å skulle få møte den lille i magen. Men det var fortsatt flere dager til termin og Line hadde ikke fått noen tegn på at fødsel var like rundt hjørnet.

Riene akselererte - Jeg hadde sovet knappe to timer da jeg våknet av første tegn til rier. Mannen min ringte til ambulanse og fikk beskjed om at de kjørte med det samme og ville være hos oss i løpet av 20 minutter.

Mens paret ventet økte smertene, lengden og hyppigheten på riene forbausende raskt.

- Jeg følte på meg at dette kom til å gå fort, og sa til mannen min «Vi kommer aldri til å rekke noe sykehus». Riene kom med bare små pauser imellom på knappe ett minutt, erindrer Line.

Hun bestemte seg fort for å holde senga og være i ro til ambulansen kom.

Hodet var på vei ut 01.50 var ambulansepersonell på plass som lovet, og de kunne konstatere at hodet var langt nede og fødselen måtte gjennomføres hjemme.

Så skjedde alt plutselig veldig fort. Ambulansepersonellet måtte umiddelbart tre inn i rollen som jordmødre, og Line forteller at de i løpet av imponerende kort tid planla og tilrettela for å ta imot babyen.

- Samtidig gikk vannet, og pressriene startet umiddelbart opp. På bare to små press var fødselen over, og en nydelig jente ble lagt på brystet mitt. Alle i rommet beundret den lille, vakre skapningen, og ingen tenkte på å notere tida for når hun ble født, men i ettertid ble det enighet om at det kunne ha skjedd cirka klokka 02.00, forteller Line.  

- Fødselen var over på 30 minutter!

Klippet navlesnoren på sykehuset Kort tid etter reiste de inn til sykehuset.  

- Det var en herlig følelse å kunne gå ut i den flotte mainatta med en helt fersk og fin, nyfødt jente i armene og se opp på den rosa himmelen som lå over fjellene mens jeg steg inn i ambulansen og vi fikk reise inn til sykehuset. På sykehuset ble navlesnor klippet, og lille Sigrid ble målt til 3515 gram og 50 centimeter lang.

- Dette var en fin fødsel for oss og ikke skremmende på noen slags måte -  rett og slett en fin og flott opplevelse, forteller Line.

De vordrende storesøstrene sov seg igjennom hele fødselen, og de fikk seg en stor overraskelse neste morgen da de fikk se bilde av lillesøster og høre hva som hadde skjedd.

Planlagt hjemmefødsel kan være et godt alternativ Den vanligste årsaken til at noen føder hjemme eller på vei til sykehus, er at fødselen utvikler seg og går raskere enn forventet. Ved en styrtfødsel vil det være vanskelig å beregne god nok tid, eller i det hele tatt ha tid nok til å nå fram til sykehuset.

Jordmor Kristina Jacobsen, har tatt imot 115 barn som har blitt født hjemme.

FØDT PÅ ET BLUNK: Lille Sigrid hadde det travelt når hun ble født. Her er hun fotografert på sykehuset. Foto: PRIVAT
FØDT PÅ ET BLUNK: Lille Sigrid hadde det travelt når hun ble født. Her er hun fotografert på sykehuset. Foto: PRIVAT Vis mer

Hun forteller at studier som er blitt gjennomførte i Norge dokumenterer at det er like trygt å føde hjemme som på sykehus, når kvinnene er selekterte og har jordmor tilgjengelig under fødsel.

Selekterte kvinner vil si lavrisikokvinner, som er friske, har normale svangerskap, barnet ligger i hodeleie, fødselen skjer tre uker før eller to uker innenfor termin.

- Kvinner med tidligere raske fødsler kan med fordel planlegge en hjemmefødsel. Da slipper de stress og uro i forbindelse med å reise inn til sykehuset, engstelse for å ikke rekke fram til sykehuset og å føde uten jordmor. Det er ikke minst en mye hyggeligere og mer komfortabel opplevelse for alle å føde hjemme, enn i bilen i en grøftekant langs E6, sier hun.

Har selv opplevd å ikke rekke fram - I desember hadde jeg en hjemmefødsel som gikk så raskt at jeg ikke rakk fram før etter at barnet ble født, forteller Jacobsen.

- Mor hadde født veldig raskt to ganger tidligere. Jeg hadde 18 minutter til familiens hus, og var klar for «rask utrykning» i to-tre uker før fødsel. Jeg hadde akkurat kommet hjem, da fødetelefonen ringte, så jeg stod med klær på i døra - jeg tok tak i fødebagen og satte meg inn i bilen med en gang.

Bilen gikk så raskt som det gikk, og det var heldigvis ikke mye kø. Etter 12 minutter ringer far igjen og lurer på om jordmoren er langt unna.

- Jeg hører samtidig mor trykker i bakgrunnen, og skjønner at dette går raskere enn raskt. Nødlysene på - unna vei - her kommer en jordmor med dårlig tid. Med far på telefonen forsøker jeg å veilede så godt jeg kan, men det er vanskelig å høre noe gjennom mors fødelyder.

Idet jeg nærmer meg fødehuset, hører jeg barnet gråter, og jeg kan bare kikke på klokka og konstatere at barnet ble født på 16 minutter. Jeg skulle bodd i telt i hagen deres for å rekke denne fødselen!

Jordmoren snakket en gang med en far som hadde opplevd en styrtfødsel:

- Jeg fortalte ham at når et barn fødes så raskt, oppstår det sjelden komplikasjoner. Barnet kommer som regel så raskt fordi det ikke er noen hindringer på veien. «Det skulle jeg gjerne visst», sa han, «da ville jeg ikke vært så redd.»

Tema rask fødsel: Mammanett har intervjuet en rekke kvinner som har opplevd å ikke nå fram til sykehuset. Flere hundre barn blir født på denne måten hvert år i Norge.

LES OGSÅ: Øystein ble plutselig jordfar
Her er Norges beste føde- og barselavdelinger
Hva om jeg ikke rekker sykehuset?
Alt om fødsel