BARNEFRITT: Noen gang ønsket skrikende unger i lufta dit peppern gror? Da er du ikke alene. Kravet om barnefrie soner øker blant flypassasjerer. Flere flyselskaper, blant dem Malaysia Airlines, tilbyr nå soner hvor du garantert slipper barn. Foto: CHARAKA RANASINGHE/WIKIMEDIA
BARNEFRITT: Noen gang ønsket skrikende unger i lufta dit peppern gror? Da er du ikke alene. Kravet om barnefrie soner øker blant flypassasjerer. Flere flyselskaper, blant dem Malaysia Airlines, tilbyr nå soner hvor du garantert slipper barn. Foto: CHARAKA RANASINGHE/WIKIMEDIAVis mer

- Folk elsker egne unger, men det betyr ikke at de elsker andres

Tenk deg en flytur uten barn som skriker.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Er du blant dem som har glodd rasende inn i ansiktet til en femåring etter å ha blitt sparket i ryggen i en time? Eller vært den som har fått skyllebøtta når spedbarnet ditt holder medpassasjerer våkne?

Uansett: Unger på fly skaper sterke følelser.

Mange ønsker skrikerunger dit pepperen gror når de har rigget seg til med ei god bok og forventninger om en stille tur mellom myke skydotter.

Ny trend Noen passasjerer kniper munnen sammen, andre klager.

Nå gjør bransjen noe med saken. Barnefri-trenden på hoteller er i ferd med å spre seg til lufta.

Lavprisflyselskapet Scoot Airlines, basert i Singapore, introduserte i august «ScootinSilence», en sone der barn under 12 år ikke får lov å sitte.

Under mottoet «silence is yellow» kan passasjer for et gebyr på 85 kroner ta plass i stillesonen med egne gulfargede seter.

Stillesonen, som også har mer beinplass, starter bak business class og går fra rad 21 til og med rad 25.

Massiv motstand - Folk elsker egne unger. Det betyr ikke nødvendigvis at de elsker andres unger, sier Campbell Wilson, toppsjefen i Scoot, ifølge Seattle Times.

Selv har han ikke barn og møtte massiv motstand fra enkelte kolleger før stillesonen ble introdusert. Ansatte som er småbarnsforeldre ivret for en lekeavdeling i stedet.

BARN PÅ FLY: Noen er stille som mus, andre skriker og sparker. Barn og fly kan være en dårlig kombinasjon. Bør flere flyselskaper lage barnefrie soner? Hva synes du? Stem nedenfor. Her passasjerer som forlater et Ryanair-fly på på Torp flyplass ved en tidligere anledning. Illustrasjonsfoto: THOMAS BJØRNFLATEN
BARN PÅ FLY: Noen er stille som mus, andre skriker og sparker. Barn og fly kan være en dårlig kombinasjon. Bør flere flyselskaper lage barnefrie soner? Hva synes du? Stem nedenfor. Her passasjerer som forlater et Ryanair-fly på på Torp flyplass ved en tidligere anledning. Illustrasjonsfoto: THOMAS BJØRNFLATEN Vis mer

Scoot er ett av flere flyselskaper med tilbud til reisende som er lei av å bli forstyrret i lufta. Malaysia Airlines opprettet egne voksensoner i fjor, AirAsia X introduserte sin «Quiet Zone» for passasjerer over 12 år i februar i år.

Malaysia Airlines startet ifølge USA Today med å forbeholde førsteklasse for voksne. Siden har selskapet  laget egen voksenetasje i sine A380. Bare unntaksvis får en familie plass på øvre dekk. Der skal det være stille og rolig.

Best for alle Toppsjefen i Air Asia mener barnefrie soner er en måte å tilfredsstille begge parter på.

- Selv småbarnsforeldre er takknemlige. Når folk uten barn kan sitte et annet sted blir det mindre flaut når ungene ikke oppfører seg, sier administrerende direktør Azran Osman Rani i Air Asia .

Også Ryanair tilbyr barnefritt på fly.

De som har introdusert stillesoner, skal ikke ha mottatt nevneverdig mange klager.

Hva synes du? Bør flyselskapene lage barnefrie soner ombord? Bli med i vår avstemning. Si din mening.

Ønsker barnefritt Ifølge New York Times stiller stadig flere seg bak kravet om barnefrie soner. Raseriutbrudd fra høyprofilerte passasjerer skal ha fått fart i saken.

Et søksmål mot Quantas i 2009 fra en kvinne som hevdet å ha fått dårligere hørsel etter tre timer i lufta ved siden av en skrikende treåring, skal også ha fått det til å ringe noen bjeller.

Ny inntektskilde Flyselskapene er heller ikke dummere enn at de ser at det er penger å tjene. Mange passasjerer er villige til å betale flere hundrelapper ekstra for å slippe et sparkende bein i ryggen eller skrikende spedbarn.

En undersøkelse blant 1300 passasjerer gjort for det britiske nettstedet Gocompare.com tidligere i år viser at bråkete unger er mer irriterende enn fulle medpassasjerer og uhøflig kabinpersonale.

Deltakerne i undersøkelsen sier de er klare til å betale opp mot 500 kroner ekstra for å sitte i en barnefri sone.

«Flying nannies» Noen flyselskaper går andre veier. Midt-Østen selskapet Etihad Airways, hyret inn britiske barneeksperter til å lære 500 kabinansatte banepsykologi og på den måten roe gemyttene.

FLYING NANNIES:  Det midt-Østen baserte flyselskapet Etihad går andre veier og tilbyr flying nannies som roer ned barna på flyturen. Foto: KONSTANTIN VON WEDELSTAEDT
FLYING NANNIES: Det midt-Østen baserte flyselskapet Etihad går andre veier og tilbyr flying nannies som roer ned barna på flyturen. Foto: KONSTANTIN VON WEDELSTAEDT Vis mer

På langflyvningene står «flying nannies» kledd i oransje forklær klare til å hjelpe foreldre. Tilbudet er gratis også på økonomiklasse.

De «flyvende barnevaktene» roer ned barna ved å gi dem mat tidlig, leke med dem og vise ulike triks. Alt fra origami til trylling og dukketeater i lufta. Tiltaket skal ha god effekt.

Om det helt setter en stopper for sparking og grining er uvisst.