Folk gikk bananas med sjekkheftet da denne bilen ble lansert

Nå er den tilbake - med et partytriks på lur. Se video!

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Før i tida ga det å stue en bil stappfull av bruskasser en god indikasjon på hvor praktisk og romslig den var.

Da Opel Zafira ble lansert i 1999, satte den en ny standard for hvordan en MPV, gjerne kalt flerbruksbil, skulle være.

Folk gikk bananas, og bilen ble en kjempesuksess.

PASSENDE MILJØ: Enten du har et halvt fotballag å frakte på hjemmebane, eller skal hente varer på Ikea, fungerer Zafira Tourer utmerket. Dette er selve fasiten på en praktisk familiebil. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
PASSENDE MILJØ: Enten du har et halvt fotballag å frakte på hjemmebane, eller skal hente varer på Ikea, fungerer Zafira Tourer utmerket. Dette er selve fasiten på en praktisk familiebil. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

Nå er tredje generasjon på plass i butikken, og hva er vel da mer naturlig enn å ta den gode gamle testen på nye Zafira? Hvor mange bruskasser sluker den?

Funksjon foran form MPV-ene er designet for å sluke mest mulig folk og bagasje, på minst mulig plass.

Spesielt dristig eller «sexy» er designet ikke, men sjusetere har på generell basis blitt vesentlig bedre å se på de siste årene.

Ford S-Max har de siste årene vært den som kanskje har sett best ut. Og apropos S-Max: Har Opel hermet litt med hekken på Zafira?

Uansett, den kantete formen har sin funksjon. Når det gjelder innvendige plassforhold og praktiske egenskaper er Zafira helt i toppen.

SLUKER ALT: Opel Zafira Tourer er en praktisk og fornuftig familiebil som sluker det meste - både av folk og bagasje. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
SLUKER ALT: Opel Zafira Tourer er en praktisk og fornuftig familiebil som sluker det meste - både av folk og bagasje. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

Det skal blant annet den fleksible seteløsningen ha sin del av æren for.

Hverdagshelten Her er nemlig valgfrihet et stikkord. Men la oss begynne med plassen.

Foran hadde vår testbil sportsseter med god sidestøtte, og til 7000 kroner per par anbefales disse absolutt hvis en Zafira står på handlelista.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den første av de to bakseteradene er det tre individuelle seter der tre voksne har godt med plass til beina.

Denne seteraden kan også justeres i lengderetningen. Det vil si at de to som får de to bakerste plassene på tredje seterad, får bedre plass til beina.

FIN AUTOMAT: 1,4-literen med turbo blir litt spe i svære Zafira, men automatgiret gjør en overraskende god jobb. Sjalter raskt og nokså mykt. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
FIN AUTOMAT: 1,4-literen med turbo blir litt spe i svære Zafira, men automatgiret gjør en overraskende god jobb. Sjalter raskt og nokså mykt. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

Men det skal sies at disse to setene er best egnet for barn, eller til nød for voksne på korte turer.

Begge bakseteradene kan felles flatt ned i gulvet, som frigjør et gedigent lasterom - perfekt dersom større gjenstander skal fraktes.

Partytrikset Zafira er ikke bare rommelig og stor, den har også et partytriks på lur.

«Lounge seating» er navnet. Med enkle grep blir midtsetet til et armlene, samtidig som baksetene på hver side skyves bakover og inn mot midten.

Det gir langt bedre plass både i lengden og i bredden, og følelsen av eksklusivitet kommer snikende.

Men selv om plassen blir litt limo-aktig, følger ikke komforten helt opp. Til det er nemlig setene altfor harde og flate.

Velg diesel En annen ting som ikke imponerer ved Zafira, er turbomotoren på 1,4 liter og 140 hester som sitter under panseret i vår testbil.

Det kryr etter hvert av gode bensinturbomotorer på markedet, og det er godt at man endelig får gode alternativer til dieselmotoren.

Men Zafira er en stor bil, og den lille turbomotoren er ikke blant de beste på markedet.

Automatgirkassa gjør en kjapp og «klok» jobb, men likevel føles de 140 hestene rett og slett for slappe grunnet det lille slagvolumet.

Motoren må tynes for at den skal prestere, og det blir litt feil i en stor sjuseter.

Rimelig utstyr Zafira Tourer starter prismessig på 329 900 kroner - da med en 110-hesters dieselmotor under panseret.

Vår bensinversjon på 140 hester starter på 339 900 kroner. Med automatgir og Cosmo utstyrspakke som vår testbil har, må du bla opp minimum 399 900.

Versjonen med 130 dieselhester koster fra 339 900, men er ikke tilgjengelig med automatgir.

Testbilen er fullstappet med utstyr som sportsseter, LED kjørelys-pakke, stereo/ navigasjon med fargedisplay, parkeringssensor, bluetooth og 19-tommers felger, og lander på 446 400 kroner.

ET «MUST»: Sportssetene foran koster bare 7000 kroner ekstra for per par, og anbefales på det sterkeste. De gir både god komfort og upåklagelig støtte i sida og under lårene. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
ET «MUST»: Sportssetene foran koster bare 7000 kroner ekstra for per par, og anbefales på det sterkeste. De gir både god komfort og upåklagelig støtte i sida og under lårene. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

Men det er fullt mulig å få seg en godt utstyrt Zafira Tourer vesentlig rimeligere, takket være tilleggsutstyr med fornuftige priser.

HENTET INSPIRASJON?: Ford S-Max (til venstre) har vært på markedet noen år. Er ikke hekken på nye Zafira (til høyre) veldig lik? Foto: Produsentene
HENTET INSPIRASJON?: Ford S-Max (til venstre) har vært på markedet noen år. Er ikke hekken på nye Zafira (til høyre) veldig lik? Foto: Produsentene Vis mer