SUV TIL VINTEREN: En Volvo XC90 er som skapt for vinterbruk i Norge.
SUV TIL VINTEREN: En Volvo XC90 er som skapt for vinterbruk i Norge.Vis mer

Folkelig luksus-SUV

Volvo XC90 er den mest suksessfulle store SUV-modellen i Norge. Det gir et bredt bruktbilutvalg, men fortsatt temmelig stive priser.

Volvo XC90 var bilen som tok SUV-bølgen ut til de brede lag av folket. Da den kom på markedet sent i 2002 som 2003-modell, var fortsatt SUV noe for de spesielt interesserte. Men med Volvos brede appell og mer folkelige om ikke direkte billige priser, gjorde Volvo XC90 vei i vellinga.

Allerede da Vi Menn Bil testet Volvo XC90 mot de viktigste konkurrentene i januar 2003, var det klart hvilke egenskaper som skulle gjøre bilen til en stor salgssuksess:

Det var blant annet det store plasstilbudet som fristet. Volvo XC90 har stor bagasjeplass og svært baksete som femseter. Går du for syvseters versjon - som er en slager hos mange barnefamilier - får du en positiv overraskelse siden de to ekstrasetene faktisk er brukbare.

Førerplass er glansnummer

Volvo XC90 tar også sitt vanlige svenske glansnummer når det gjelder sittestilling og førerposisjon. Her er bilen klasseledende, noe ikke minst de svært behagelige setene sørger for.

Da bilen kom på markedet som 2003-modell var det med de velkjente femsylindrete motorene i bensin- og dieselversjon, samt rekkesekseren T6 med turboladning. Det er femmerdieselen som spiller førstefiolin på motorfronten, selv om det også finnes noen 2,5T med den 210 hk sterke bensinturboen, særlig i de første årgangene. Sekserne og V8-versjonen spiller kun outsiderroller på bruktmarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du får på ingen måte noen rask bil med verken 163 hk - eller 185 hk -versjonen av den 2,4-liters dieselfemmeren. Derimot har den nok av det som er viktigst for XC90-kundene: Tilstrekkelig dreiemoment på lave og midlere turtall. De aller fleste Volvo XC90 er solgt med automatgir, noe som passer dieselmotoren svært godt.

Bedre 4WD fra 2005

Volvo XC90 er utstyrt med en Haldexkobling for firehjulsdrift, noe som tilsier at bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven, men at bakhjulene kobles inn når forhjulene begynner å spinne. Det betyr at XC90 ikke er noen dynamisk opplevelse, men kjører som en tung og forhjulsdreven familiebil med litt ekstra skyv på bakhjulene ut av krappe svinger.

For de fleste er imidlertid problemfri bakkestart på glatt føre den viktigste bonusen av 4WD-systemt. I årsmodellene 2003 og 2004 var Haldex’en lovlig treg, noe som blant annet første til at bilen kunne gli litt sidelengs ved start på glatt føre innen bakhjulene reagerte. Det ble forbedret fra årsmodell 2005 og fremover.

Få typefeil, men bør sjekkes

Fra bruktbilekspertenes verden er det noen hovedelementer som er verdt å ta med seg for en potensiell kjøper av brukt Volvo XC90: På slitasjefronten har den de vanlige ”tung bil med automatgir”-punktene: Sjekk bremseslitasje, hjullager og spesielt tilstanden på foringer og stag i forhjulsopphenget, samt alt som har med styringen å gjøre.

Det er i første rekke de par første årsmodellene som har vært plaget med feil på elektronikk, samt støy og ulyder fra interiør og hjulsoppheng. Fra faceliftversjonen kom som årsmodell 2006, skal finish- og kvalitetsproblemer av denne typen være mindre. Men Volvo XC90 var aldri like polert som BMW X5.

Kvalitetsundersøkelsene rundt Volvo XC90 spriker noe. Mens tyske DEKRA melder at bilen har noe mindre feil og mangler enn normalt for en stor SUV, er bilen en av de dårligere på statistikken over modellrelaterte feil hos Svensk Bilprovning. Hos britiske Warranty Direct er den midt på treet blant de store SUV’ene , som generelt sett gjør det dårligere enn de små i denne undersøkelsen.

Markedssituasjon

Volvo XC90 er gjennom sin mangeårige popularitet en av de aller vanligste SUV-modellene på markedet. Da vi sjekket markedssituasjonen i august 2010, var det godt over 200 biler til salgs på nett. Av disse er ca. 90 % utstyrt med dieselmotor og omtrent like mange med automat.

Volvo XC90 har holdt seg godt i pris. Selv 2003-modell med 200.000 km på klokka koster opp mot 300.000 kroner. Det er et greit utvalg av biler mellom 300-400.000 kroner for modellår 2003-2005, mens 2006-modeller koster mellom drøyt 400-550.000 kroner.

Den vanligste årsmodellen akkurat nå er 2007. Den er også attraktiv med tanke på facelift og kjørelengde, men er relativt kostbar med priser fra ca. 450-600.000 kroner.

Relevante artikler:

Test Volvo XC90 2,5T 2003-modell

Test Volvo XC90 2,4D 163 hk 2003-modell

Test Volvo XC90 D5 185 hk 2007-modell

Test Volvo XC90 V8 2005-modell

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Kvalitetsrapport for SUV

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

SITTER GODT: Ryddig førermiljø i god Volvo-tradisjon. FOTO: Terje Bjørnsen
SITTER GODT: Ryddig førermiljø i god Volvo-tradisjon. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
BAKSETET: Plassforholdene er gode i Volvo XC90.
BAKSETET: Plassforholdene er gode i Volvo XC90. Vis mer
PÅ VINTERFØRE: God fremkommelighet på vinterføre er varemerket for 4WD'en i Volvo XC90.
PÅ VINTERFØRE: God fremkommelighet på vinterføre er varemerket for 4WD'en i Volvo XC90. Vis mer
OPP TIL HYTTA: Volvo XC90 egner seg glimrende til fjelltur.
OPP TIL HYTTA: Volvo XC90 egner seg glimrende til fjelltur. Vis mer