TO-LITER: Det er toliters diesel som gjelder i brukt BMW X3. Den er nøysom og gir tilstrekkelige ytelser. Foto: Terje Bjørnsen
TO-LITER: Det er toliters diesel som gjelder i brukt BMW X3. Den er nøysom og gir tilstrekkelige ytelser. Foto: Terje BjørnsenVis mer

Folkelig snobbe-SUV

BMW X3 er en god bruktbil med hyggelig pris.

Da BMW X3 debuterte som 2004-modell var avstanden både kjøre- og størrelsesmessig mindre opp til BMW X5 enn mange hadde forventet. Det eneste som mangler for at bilen skulle bli en suksess hos stadig mer SUV-gale nordmenn, var en avgiftsgunstig motor.

Det tok ikke lang tid, for allerede til årsmodell 2005 ble BMW X3 utstyrt med den velkjente 2,0-liters dieselmotoren på 150 hk og et dreiemoment på 330 Nm. Dermed ble BMW den første og mest populære premium-SUV-en på markedet, en posisjon som ikke ble skikkelig utfordret før Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK dukket opp flere år etter.

BMW X3 er relativt rommelig, og kjører BMW-sportslig både på sommer- og vinterføre. Ulempen er en noe stram fjæring, i tillegg var ikke kvaliteten på materialene innvendig helt etter premiumstandard. Det gjelder først og fremst utseendemessig, for kvaliteten har det vært lite å utsette på.

Holder koken Ifølge den tyske kontrollinstansen Dekra er BMW X3 blant de mest feilfri SUV-modellene i deres 2011-undersøkelse. På biler med 50-100 000 km går 86,3 % gjennom kontrollen uten anmerkninger, mens snittet for biltypen er på 76,4 %. Øker kjørelengden til 100-150 000 km er tallene 78 % kontra 60,2 %.

SPORTSSETER: Prøv gjerne flere varianter før du kjøper en brukt BMW X3. Mange forelsker seg eksempelvis i sportssetene. Terje Bjørnsen
TYPISK: BMW X3 er en typisk BMW også som brukt; stram i linjene og sporty kjørefølelse. Terje Bjørnsen
BMW X3 2007 bruktbil Terje Bjørnsen
NØKTERN: Det er ryddig på førerplass i BMW X3, men ikke spesielt påkostet rent utseendemessig. Terje Bjørnsen
SUV-PLASS: Bagasjerommet på BMW X3 er ganske SUV-typisk: Relativt kort, men med god høyde. Terje Bjørnsen
TO-LITER: Det er to-liters diesel som gjelder i brukt BMW X3. Den er nøysom og gir tilstrekkelige ytelser. Terje Bjørnsen

Tallet på biler med større feil eller mangler er heller ikke avskrekkende: 5,4 % for 50-100 000 km og 8,5 % for 100-150 000 km. Dermed er X3 bedre enn gjennomsnittsresultatet for SUV-klassen, der henholdsvis 7,5 og 13,9 % har større feil ved tilsvarende kjørelengder. Den viktigste typefeilen Dekra peker på er brudd i fjærene, men det skal ikke opptre spesielt ofte.

På topp hos ADAC Svensk Bilproving plasserer BMW X3 med diesel omtrent midt på treet. Av kontrollerte 2005-modeller med gjennomsnittlig kjørelengde på 120 000 km har 7,8 % modellrelaterte feil, mens snittet er på 14,7 %. For 2007-modeller med 80 000 km er tallene 2,4 % for X3 og 4,6 % for snittbilen.

Veihjelpstatistikken for 2010 fra tyske ADAC har BMW X3 helt på topp i sin klasse. Det er sjeldne tilfelle av feil på turbolader for dieselbiler til og med 2007 som er alvorligste punkt på listen.

Hos britiske What Car er det først og fremst slitasje på bremseskiver og -klosser som understrekes som viktig sjekkpunkt. I tillegg anbefales du å kontrollere at all elektronikk fungerer, blant annet parkeringssensorene nevnes som et problemområde.

Bra bruktutvalg Her i Norge er det et godt utvalg av brukte BMW X3 på markedet. Rundt 150 biler var til salgs da vi sjekket markedssituasjonen i slutten av august 2011. Diesel dominerer med ca. 90 % og omtrent halvparten er utstyrt med automat.

Det er årsmodell 2005-2008 som er de vanligste, med ca. 80 % av utvalget. For disse har hoveddelen av bilene (ca. 70 %) kjørt mellom ca. 60-120 000 km.

Når det er såpass stor spredning i både år, kilometer og motor/utstyr, spriker også prisene tilsvarende. Hovedutvalget ligger imidlertid fra rundt 250 000 opp til drøye 400 000 kroner.

For de fleste er sannsynligvis toliters diesel det mest aktuelle alternativet, og eksempelvis har du et tilsynelatende sunt utvalg av 2005-modeller med 90-160 000 km på telleren fra ca. 250-300 000 kroner.

TYPISK: BMW X3 er en typisk BMW også som brukt; stram i linjene og sporty kjørefølelse. Foto: Terje Bjørnsen
TYPISK: BMW X3 er en typisk BMW også som brukt; stram i linjene og sporty kjørefølelse. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer

I andre enden av skalaen, kan du finne "nesten nye" 2008-modeller med kjørelengde på 40-70 000 fra ca. 390 000 til 450 000 kroner. Det signaliserer at X3 har holdt seg godt i verdi fra den var ny.

Les mer Litt større: Brukt BMW X5 2000-2006
Helt ny: Test BMW X3 2011-modell
Litt mindre: Test BMW X1 xDrive18d

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.