LEVER FOR DE GODE DAGENE:
&nbsp;<span style="background-color: initial;">Hege Sandaas ønsker å dempe noe av&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">tabuet rundt det å leve med&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">uhelbredelig kreft. Foto: Sverre C. Jarild</span>
LEVER FOR DE GODE DAGENE:  Hege Sandaas ønsker å dempe noe av tabuet rundt det å leve med uhelbredelig kreft. Foto: Sverre C. JarildVis mer

For to år siden ga legen kreftsyke Hege (56) maks ett år til å leve. - Jeg tror på at det hjelper å tenke positivt

Hege Sandaas (56) har uhelbredelig kreft og vet at hun kommer til å dø av det. - Den siste dagen kommer jo, men jeg vil utsette den så lenge som mulig.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

«Du kan ha 9–12 månederigjen å leve.» Beskjeden fra legen var brutal.

- Det var et sjokk, både for meg, mannen min og barna våre, forteller Hege Sandaas (56) fra Strømmen, som da var i full jobb som påtroppende avdelingsleder og deltidtreningsinstruktør.

1. januar 2014 ble hun diagnostisert med uhelbredelig eggstokkreft. Influensafølelsen og forstoppelsen som legen ga henne avføringsmidler for, viste seg å være eggstokkreft i stadium tre – stadium fire er det siste.

Det var spredning i hele buken og antydning til flekk på den ene lungen.

- Det første halve året føltes alt håpløst. Jeg kom i en sjokktilstand og maktet ikke å komme ut av den på egenhånd. Etter operasjonen følte jeg meg tappet for krefter og tok knapt på meg klær om dagen. Jeg fikk en frykt i meg da jeg ble syk, og trodde at uansett hva jeg gjorde så kunne det forverre situasjonen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn