For under 100.000 får du bruktbil som oser kvalitet

Den tåler høy kilometerstand, og er tvers gjennom solid.

•Les alt om Årets Bil 2013

•Her kan du stemme.

Andre generasjon Audi A3 er en av de lengstlevende Audi-modellene i moderne tid.

På Genève-utstillingen i mars 2003 sto den nye A3 i tredørsversjon, og i juni 2004 kom den femdørs Sportback-modellen.

Og det er først nå i 2012 at denne utgaven av Audi A3 har fått sin avløsning med en helt ny modellgenerasjon. Denne bilen er selvsagt også en av kandidatene til Årets Bil 2013 som Dagbladet arrangerer sammen med Vi Menn.

Audi har tydeligvis gjort det til en tradisjon at A3 får lov til å debutere ny teknologi.

Akkurat som årets modell er den første på en ny plattform, var også forrige generasjon den første på den såkalte PQ35-plattformen.

Siden vi ikke ønsker å være mer kryptiske enn nødvendig, iler vi til og forklarer at dette er samme tekniske struktur som blant annet ble brukt på VW Golf V og VI, samt Skoda Octavia.

Kort fortalt en av de mest vellykkede i VW-konsernets historie. Ikke bare med tanke på egenskaper, men også når det gjelder pålitelighet.

Praktisk som Sportback Kort fortalt er Audi A3 et godt bruktbilkjøp. Ikke minst i femdørs Sportback-versjon, den dominerende modellen på det norske markedet.

ALLSIDIG: En nyere brukt Audi A3 Sportback har god kvalitetsfølelse, sportslige egenskaper og er praktisk. Her en 1,2 TFSI fra 2010. Egil Nordlien HM Foto
GEDIGENT: Audi er kjent for solid interiørkvalitet, og selv en brukt Audi A3 skal ikke skuffe deg på dette punktet. Petter Handeland
SITTER GODT: Alle utgavene av Audi A3 har gode seter og sittestilling. I S-line varianten har du de sportsligste setene og det strammeste understellsoppsettet. Handeland, Petter
FACELIFT: Det er i fronten du ser best om A3 er fra før eller etter faceliften i 2008. Med xenonlys har lyktene LED kjørelys (bildet). Med vanlige lys, ligger kjørelyset som en stripe under lykten. Petter Handeland
Gardemoen 19082010 Audi A3 1,2 Egil Nordlien HM Foto
BRA BAKSETE: Det er god nok benplass til at personer på ca. 185 cm kan sitte samtidig i for- og baksete. I Sportback tar bagasjerommet 370 til 1100 liter. Petter Handeland
24112009 Audi A3 1,6 TDI 2009 24112009 Audi A3 1,6 TDI vs BMW 116 D 24112009 Audi A3 1,6 TDI vs BMW 116 D Petter Handeland
Audi A3 1,6 TDI 2009 24112009 Audi A3 1,6 TDI 2009 24112009 Audi A3 1,6 TDI vs BMW 116 D 24112009 Audi A3 1,6 TDI vs BMW 116 D Petter Handeland
RIMELIG: Om du ikke trenger den ekstra funksjonaliteten i Sportback, er tredørs Audi A3 er merkbart rimeligere alternativ som brukt. Handeland, Petter
Audi A3 1,2 TFSI 2010 Egil Nordlien HM Foto

Sportback er 7,2 centimeter lenger enn tredørs-modellen, og er dermed rommelig nok til å fungere som en familiebil for fire personer.

Rundt 80 % av bruktbilene er Sportback, resten tredørs og så finnes det et fåtall cabrioleter for den som liker slikt.

Ved siden av plassen, er et solid interiør med bra kvalitet og sikre, småsportslige veiegenskaper godt å ta med seg.

Ambition-versjonen har sportsseter, 17-tommers hjul og et litt lavere, strammere understell, mens Ambiente er lagt mer i komfortretning både innvendig og i understellsoppsett. Attraction er grunnmodellen i utstyrshierarkiet.

Mange motorvarianter Med en modellhistorie på ni år og gode slagstall underveis, finnes det et svært bredt utvalg av Audi A3 for bruktbilkjøperen både når det gjelder kjørelengde, pris og motorversjoner.

Vil du ha firehjulsdrift, er ca. 15 % av bilene utstyrt med et Haldexbasert quattrosystem.

Med Haldex er bilen i hovedsak forhjulsdreven inntil et av hjulene spinner, da overføres krefter til bakhjulene. Ikke helt i klasse med de permanente quattrosystemene, men du kommer opp og frem.

Blant de eldre årsmodellene (2003-2008) er det 1,6/102 hk bensin og 1,9/105 hk diesel som dominerer. Skal du ha en billig bil uten å bry deg mye om hva som sitter under panseret er bensinversjonen ok, men uinspirerende. Dieselmodellen kjennes sterkere, men støyer mer.

De første årene ble Audi A3 også levert med FSI-bensinmotorer (1,6/115 hk og 2,0/150 hk) som er morsommere enn 102 hk?en, men ikke er særlig vanlige i markedet.

Vil du ha en sprekere Audi A3 fra den første perioden, skal du satse på 2,0 TDI med 140 hk. Den sørger for solid fraspark, riktignok med et høyst dieselaktig lydbilde og av/på-motorkarakter på lave turtall. Men den går billig. Det finnes også noen få av denne motoren i 170 hk-versjon.

Er du entusiast, har selvfølgelig Audi et par ess i ermet. 2,0 TFSI bensinturbo med 200 hk, 3,2 V6 med 250 hk og S3 med 265 hk. Sjeldne saker, men verdt å lete etter.

Viktig oppgradering i 2008 April 2008 er et vannskille alle potensielle bruktbilkjøpere av A3 skal merke seg. Da kom den eneste store tekniske og designmessige faceliften på Audi A3.

Forskjellen ser du best på endret design av frontlyktene, mens de viktigste tekniske forbedringene finnes under panseret.

Den mest kontante endringen kom på toliters diesel. De gamle og støyende pumpedysemotorene forsvant til fordel for langt mer stillegående og smidige common rail, fortsatt med 140 og 170 hk.

1,9 TDI fortsatte til slutten av 2009, men fra juni 2009 overtok den nye 1,6 TDI/105 hk med common rail rollen som viktigste Norges-motor i Audi A3.

På bensinsiden var Audi A3 en av de første modellene til å nyte godt av revolusjonen med effektive bensinturbomotorer.

1,4 TFSI med 125 hk er passe sprek og drivstofføkonomisk. Den kom på plass fra 2008-modellen. Og i november 2009 fikk Audi A3 1,2 TFSI-motor på 105 hk, sprekere og mer stillegående enn den like sterke 1,6 TDI.

Er du på jakt etter bil med automatgir, er utvalget relativt bra. Ca. 20 % av bilene har dette.

Fra 2006 kom Audi A3 med S tronic (samme som DSG hos VW), en manuell girkasse som takket være to clutcher og avansert elektronikk og hydraulikk kombinerer effektiviteten fra en manuell girkasse med betjeningskomforten fra et automatgir.

Startpris under 100 000 Med et langt modelliv finner du Audi A3 i de fleste prisklasser. Prisene starter per oktober 2012 på rundt 70 000 kroner og ender tett oppunder 400 000.

Tar vi to av våre favorittvarianter fra tidlig A3-periode, finner du Sportback med 1,6 liter bensinmotor fra ca. 100 000 til ca. 165 000 kroner.

Er 1,9 TDI tingen for deg, kan du regne med priser fra ca. 130 til 200 000 kroner. Da snakker vi om årsmodell 2004-2007 med 50-150 000 kilometer. Tilsvarende 2,0 TDI koster mellom 120-240 000 kroner.

Tar vi en kikk på nyere Audi A3 fra 2009 og til 2011 med kjørelengde inntil 100 000 km, er det 1,6 TDI som peker seg ut på dieselfronten.

Her må du regne med å legge mellom 180 000 til 260 000 kroner på bordet. 2,0 TDI ligger fra ca. 240-300 000 kroner, med quattro er prisen ca. 270-340 000 kroner.

Er du på jakt etter bensinmotor, har 1,2 TFSI/105 hk priser fra ca. 210-280 000 kroner for 2009-2012-modell, mens 1,4 TFSI/125hk koster fra ca. 190-280 000 kroner.

Tåler mange kilometer I likhet med de tekniske slektningene VW Golf V og Skoda Octavia, holder Audi A3 seg bra som bruktbil.

Hos det tyske kontrollorganet Dekra undersøker man over 15 millioner biler i året. Der deles resultatene inn i bilklasser og i kjørelengde på 0-50 000, 50-100 000 og 100-150 000 kilometer.

Audi A3 hører til i kompaktklassen og gjør det bedre enn gjennomsnittet for alle tre kjørelengdene.

At den holder seg godt er resultatet for biler med 100-150 000 kilometer et tegn på. Her er 68,1 % av de kontrollerte bilene uten feil, mot 52,7 % for snittet. 12,8 % har større feil, mot 19,3 for snittet i klassen.

I følge Dekra er det små feil og mangler som preger bildet: Ødelagte mansjetter for drivledd og følgeskader på disse, samt bremseskiver som er modne for bytte.

Når bilene har passert 100 000 kilometer blir en god servicehistorikk spesielt viktig. Særlig skal du sjekke at tannreimen er skiftet i følge intervallet i serviceheftet.

På 2,0 TDI fra 2003 til mars 2008 (pumpedyse) anbefaler enkelte nettsteder at man sjekker oljepumpen eller om den er skiftet på biler med kilometerstand over 80 000.

Les også:
Men denne SUV-en er mye råere
Test deg selv: Hva kan du om Audi-biler?
De beste nye SUV-ene vi har testet
Her ser du Audis nye Q-modeller

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.