Forbedre løpingen din med sprinternes drilløvelser

Prøv disse om du vil ta løpingen til et høyere nivå.

- Sprintere gjør veldig mange kneløft-øvelser for å forbedre teknikken, men disse øvelsene er også matnyttige for mosjonister. De øker mobiliteten og styrken, noe som er skadeforebyggende, sier John Ertzgaard.

Han er tidligere sprinter på internasjonalt nivå, og i dag trener han morgendagens sprintere på IK Tjalve og Wang Toppidrett.

Løping er den mest effektive måten å trene kondisjon på, og er blitt en populær sport for hjemmemosjonister. Noen er mer ihuga enn andre. Er du blant dem som ikke er utøvere, men fremdeles vil bli en god løper, er disse øvelsene noe for deg.

- Disse drilløvelsene er for deg som løper ganske mye, og som vil ta det til et høyere nivå. De er vanskelige, og finpusser teknikken din. Øvelsene kjører inn de riktige bevegelsene i beina, sier Ertzgaard.

Mange av øvelsene er kneløftøvelser, noen ankeløvelser og rytmeøvelser. Noen av dem kan gjøres hvor som helst, når det måtte passe, mens andre krever at du har tilgang til små hekker.

Se videoen hvor Ertzgaard og to av hans sprint-spirer i Tjalve, Alvilde Grønneberg (22) og Silje Aukrust (23), viser drilløvelsene på Bislett i Oslo.

Dagbladet har i en serie artikler hjulpet deg med å komme i gang med løpesesongen.

Les mer om løpefeil og få Ertzgaard og Kvalheims løpeprogram for bedre form for seks uker på Dagbladet Pluss (krever abonnement)

Les også om hvordan du får opp motivasjonen for sesongen (krever abonnement).

For å holde formen og unngå skader i vår, sjekk ut video med Ertzgaards samlig av øvelser som forebygger skader (krever abonnement).

Forbedre løpingen din med sprinternes drilløvelser