Forbedre løpingen din med sprinternes drilløvelser

Prøv disse om du vil ta løpingen til et høyere nivå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Sprintere gjør veldig mange kneløft-øvelser for å forbedre teknikken, men disse øvelsene er også matnyttige for mosjonister. De øker mobiliteten og styrken, noe som er skadeforebyggende, sier John Ertzgaard.

Han er tidligere sprinter på internasjonalt nivå, og i dag trener han morgendagens sprintere på IK Tjalve og Wang Toppidrett.

Løping er den mest effektive måten å trene kondisjon på, og er blitt en populær sport for hjemmemosjonister. Noen er mer ihuga enn andre. Er du blant dem som ikke er utøvere, men fremdeles vil bli en god løper, er disse øvelsene noe for deg.

- Disse drilløvelsene er for deg som løper ganske mye, og som vil ta det til et høyere nivå. De er vanskelige, og finpusser teknikken din. Øvelsene kjører inn de riktige bevegelsene i beina, sier Ertzgaard.

Mange av øvelsene er kneløftøvelser, noen ankeløvelser og rytmeøvelser. Noen av dem kan gjøres hvor som helst, når det måtte passe, mens andre krever at du har tilgang til små hekker.

Se videoen hvor Ertzgaard og to av hans sprint-spirer i Tjalve, Alvilde Grønneberg (22) og Silje Aukrust (23), viser drilløvelsene på Bislett i Oslo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer