DEN HEMMELIGHETSFULLE ØYA: Fem år brukte Forbes Kiddoos på å bygge sin egen motoriserte øy. Den består blant annet av 280 tonn, og huser i dag en undervannsrestaurant i San Franciscos havneområde. Foto: LINDA FORSELL
DEN HEMMELIGHETSFULLE ØYA: Fem år brukte Forbes Kiddoos på å bygge sin egen motoriserte øy. Den består blant annet av 280 tonn, og huser i dag en undervannsrestaurant i San Franciscos havneområde. Foto: LINDA FORSELLVis mer

Forbes (75) har bygd sin egen flytende øy og lagt til kai ved San Francisco

Har eget fyrtårn og kan bli din for 30 millioner kroner.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

SAN FRANCISCO (Dagbladet Endelig Fredag): Det fins en bitte liten øy som ligger og dupper, en øy med dansende palmetrær og søte sandkorn på, samt en innebygd motor.

Og en luftsluse for dykkere. Og en vinkjeller. Og en mystisk restaurant under vannet.

Etter at konstruksjonsmillionæren Forbes Kiddoo (75) bestemte seg for å bygge sin egen båt-øy utenfor den lille kystbyen Sausalito nord for San Francisco, etter at han feiret i seks dager og fyrte av 60 000 kroner på festen, etter at han hadde bodd der i solgangsbris og vinterregn i 23 år, kunne fastlandsinnbyggerne med utsikt mot havet se den 30 meter lange øya begynne å røre på seg.

Ankret opp ved Fisherman's Wharf Kaptein Forbes hadde tatt tak i roret. Han tøffet 11 kilometer sørover, stående bak fyrtårn og palmer, før han ankret opp på et hjørne av det populære havneområdet Fisherman's Wharf, midt i San Franciscos turistmekka.

Vel framme kastet han ut pianoene sine, og ryddet plass for stoler og bord med hvite duker.

- En ny type restaurantbølge skyller over havna, sier Forbes teatralsk mens han leier oss i land.

Den staute solbrune mannen med sølvhåret er fullstendig klar over metaforen. Han har sagt den samme setningen i mange intervjuer opp gjennom åra.

Verdens eneste flytende undervannsrestaurant I over 14 år har han drevet det som skal være verdens eneste flytende undervannsrestaurant av sitt slag.

KAPTEIN ØY: Forbes Kiddoo har laget flytende hjem i 20 år. - Over 100 husbåter har jeg bygget, noen av dem kostet mange millioner, sier han. Foto: LINDA FORSELL
KAPTEIN ØY: Forbes Kiddoo har laget flytende hjem i 20 år. - Over 100 husbåter har jeg bygget, noen av dem kostet mange millioner, sier han. Foto: LINDA FORSELL Vis mer

For å gjeste øya må du bli hentet med en underlig kasse av en bambusbåt og fraktet over havnebassenget forbi tykke sjøløver som soler seg og yachter som spiller 80-tallsmusikk.

I dag er Forbes en eldre herremann som liker marineblå dresser og California. Men han vokste opp i New York før han begynte som kokk hos Kystvakten.

Snart oppdaget han noe høylytt, rødt og skinnende som de kalte 59 Corvette.

Han begjærte bilen og ville tjene seg rik, så fort som mulig. Av faren fikk han råd om å spesialisere seg innen et spesifikt yrke.

Bygget husbåter - Jeg ble snekker, men heller enn å kjøpe bilen, bygde jeg husbåter. Jeg flyttet til Sausalito og laget flytende hjem i 20 år. Over 100 husbåter bygde jeg, noen av dem kostet mange millioner, sier Forbes.

Forbes Island, restauranten han driver i dag, selger ifølge ham selv, de beste lammekotelettene på mils avstand.

- Tony Bennett har vært her også! Han sang i vinkjelleren.

Forbes er stolt. Og litt trett. Det er lenge siden han var byens heteste snakkis.

RESTAURANT I SÆRKLASSE: For å gjeste palme-øy-restauranten ved Pier 39 i San Francisco må du bli fraktet med en bambusbåt i halvannet minutt over havnebassenget forbi tykke sjøløver som soler seg, og yachter som spiller 80-tallsmusikk. Foto: LINDA FORSELL
RESTAURANT I SÆRKLASSE: For å gjeste palme-øy-restauranten ved Pier 39 i San Francisco må du bli fraktet med en bambusbåt i halvannet minutt over havnebassenget forbi tykke sjøløver som soler seg, og yachter som spiller 80-tallsmusikk. Foto: LINDA FORSELL Vis mer

I sine yngre dager tjente han gode penger. Han jobbet hardt, hadde ingen barn, og i 1975, nesten helt på egen hånd, begynte han på det fem år lange arbeidet med å bygge fartøyet som har 280 tonn sement liggende langs «kysten».

Stakk av fra skattemyndighetene Hver gang Forbes hadde venner og bekjente over, var alle like begeistret over hva han hadde fått til.

Journalister sto på trappene hver uke, men Forbes ville ha mange tusen kroner for ett intervju. Til slutt slapp han nysgjerrige inn, men da kom også skatteetaten på døra. Så han stakk av.

- Jeg trengte jo ikke å pakke sakene mine, dette var mitt hjem, så jeg bare bestemte meg. Jeg er jo kapteinen, jeg kunne gjøre det jeg ville. Og jeg ville tjene penger. Jeg ville til San Francisco og åpne restaurant.

Han fikk en leieavtale med Pier 39 i San Francisco. Men å organiserer en flytende restaurant viste seg å være mange hakk vanskeligere enn det han hadde sett for seg.

Dyr i drift - Å drive Forbes Island er komplisert. Jeg betaler 220 000 kroner i lønninger hver måned. Men servitørene, vaktmesteren, hagestelleren og salatfikseren kan ikke gjøre alt. Så jeg jobber 18 timer i døgnet.

- Jeg har nesten ikke tid til å sove fordi jeg bekymrer meg over om ankeret er på plass, om kystvakten kommer og snuser, eller om fulle folk ramler i vannet. Jeg skulle ønske jeg kunne pensjonere meg. Men ingen har ennå skrevet ut en sjekk for dette stedet.

Øya har ligget ute til salgs for fem millioner dollar.

- Med de pengene kan du kjøpe en ekte øy i Karibien?

- Nei takk, jeg liker muligheten til å kunne stikke av fra naboene mine om jeg ikke liker dem.

Gjestene blir sjøsyke Da Forbes bodde i Sausalito kunne han se svømmende småhai, krypende kråkeboller og flytende flyndre utenfor de tre runde undervannsvinduene i hovedstua under dekk. Det kan han ikke nå lenger.

Vannet i havna ved Fishermans Wharf er rimelig skittent og mens vi er på besøk ser vi bare en tommelstor fisk kikke likegyldig inn gjennom det ene vinduet.

Men middagsrommet er magisk. Bordlamper med minifyrtårn som stett, dukene er hvite og mannen som stadig tar reservasjoner over telefonen har en sjarmerende fransk aksent.

Hengende over de noen og tjue bordene finnes malerier av sjøskum og seilskuter, samt lysekroner man må unngå å se for lenge på for å ikke bli hypnotisert.

- Men folk blir sjøsyke hele tiden, sier Forbes tørt.

Han forteller at noen gjester har på seg flip-flops og deler en salat bare for å se plassen. Andre holder fort lenge og blir godt kjent med øyas kriker og kroker.

USAs eneste private fyrtårn Mange ender oppholdet med å sende et postkort fra øyas egen postkasse, de fleste tar turen 55 spiraltrinn opp til toppen av USAs eneste private fyrtårn.

Der har du utsikt til stinkende snorkende sjøløver i solnedgang i øst, fangeøya Alcatraz i nord og på en klar dag, Golden Gate Bridge, i vest.

VELKOMMEN: Den første du møter ved restauranten er denne karen, som geleider deg inn på den 280 tonn tunge flytende øya. Foto: LINDA FORSELL
VELKOMMEN: Den første du møter ved restauranten er denne karen, som geleider deg inn på den 280 tonn tunge flytende øya. Foto: LINDA FORSELL Vis mer

Det virker som om kapteinen liker seg her til tross for noen søvnløse netter.

- Jeg elsker å se vinden ta tak i toppen av palmetrærne, og for å være ærlig, hvor ellers skal jeg bo? I en leilighet et eller annet sted? Nei, det går nok ikke!

FYRET FRA INNSIDEN: Trappene som løfter USAs eneste private fyrtårn. - Tony Bennett har vært her også! Han sang i vinkjelleren, forteller Kiddoo. Foto: LINDA FORSELL
FYRET FRA INNSIDEN: Trappene som løfter USAs eneste private fyrtårn. - Tony Bennett har vært her også! Han sang i vinkjelleren, forteller Kiddoo. Foto: LINDA FORSELL Vis mer