Forbrukerrådet advarer nordmenn mot Ryanair

Hevder passasjerene ikke får de rettighetene de har krav på.

FEILINFORMERER: Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon, hevder pressesjef i Ryanair Stephen McNamara, og sier Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen. Foto: JENS WOLF/EPA/SCANPIX
FEILINFORMERER: Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon, hevder pressesjef i Ryanair Stephen McNamara, og sier Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen. Foto: JENS WOLF/EPA/SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Forbrukerrådet advarer nå norske forbrukere mot det irske lavprisselskapet Ryanair, fordi de mener flyselskapet ikke gir flypassasjerene de rettigheter de har krav på.

Bakgrunnen er at Ryanair ved flere tilfeller ikke følger vedtak fra flyklagenemnda, der nemnda har gitt passasjeren medhold i krav om kompensasjon fra selskapet etter forsinkelser eller kanselleringer.

- De aller fleste flyselskapene følger vedtakene i nemnda. Det er viktig at folk merker seg at Ryanair er i særklasse når det gjelder å ikke følge vedtakene flyklagenemnda fatter, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.

To tredjedeler Flyklagenemnda behandlet 183 saker i fjor. I 88 av disse fikk klageren helt eller delvis medhold.

I 15 av sakene der klageren fikk medhold har flyselskapene unnlatt å følge vedtakene. Ryanair står for 10 av disse 15.

I de andre fem sakene der flyselskapene ikke følger nemndas vedtak, gjelder to av dem Continental Airlines, én Thai Airwais, én Lufthansa og den siste KLM.

Fem av sakene der Ryanair ikke hører på flyklagenemnda dreier seg om kompensasjon som følge av askeskyer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer