FEILINFORMERER: Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon, hevder pressesjef i Ryanair Stephen McNamara, og sier Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen. Foto: JENS WOLF/EPA/SCANPIX
FEILINFORMERER: Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon, hevder pressesjef i Ryanair Stephen McNamara, og sier Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen. Foto: JENS WOLF/EPA/SCANPIXVis mer

Forbrukerrådet advarer nordmenn mot Ryanair

Hevder passasjerene ikke får de rettighetene de har krav på.

(Dagbladet): Forbrukerrådet advarer nå norske forbrukere mot det irske lavprisselskapet Ryanair, fordi de mener flyselskapet ikke gir flypassasjerene de rettigheter de har krav på.

Bakgrunnen er at Ryanair ved flere tilfeller ikke følger vedtak fra flyklagenemnda, der nemnda har gitt passasjeren medhold i krav om kompensasjon fra selskapet etter forsinkelser eller kanselleringer.

- De aller fleste flyselskapene følger vedtakene i nemnda. Det er viktig at folk merker seg at Ryanair er i særklasse når det gjelder å ikke følge vedtakene flyklagenemnda fatter, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.

To tredjedeler Flyklagenemnda behandlet 183 saker i fjor. I 88 av disse fikk klageren helt eller delvis medhold.

I 15 av sakene der klageren fikk medhold har flyselskapene unnlatt å følge vedtakene. Ryanair står for 10 av disse 15.

I de andre fem sakene der flyselskapene ikke følger nemndas vedtak, gjelder to av dem Continental Airlines, én Thai Airwais, én Lufthansa og den siste KLM.

Fem av sakene der Ryanair ikke hører på flyklagenemnda dreier seg om kompensasjon som følge av askeskyer.

Enstemmige vedtak Dette er synd fordi flyklagenemnda er satt ned som en part som skal virke mellom forbruker og selskap, mener Haabeth Rygg.

- Nemnda består av én dommer, to representanter for forbrukerne, og to representanter fra flyselskapene, sier hun, og legger til at Ryanair også ignorer enstemmige vedtak fra nemnda.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fagdirektøren legger ikke skjul på at hun ser alvorlig på at flyselsapet ikke følger opp vedtakene:

- Det er som at du kjøper en TV som ikke virker, også sier bare butikken: «Det var synd», uten å gjøre noe mer.

21 saker mot Norwegian I totalt 19 saker fikk klageren helt eller delvis medhold i saker mot Ryanair. Under halvparten av disse følges altså opp av flyselskapet.

I klagesaker mot den norske konkurrenten Norwegian, fikk klageren helt eller delvis medhold i 22 av sakene i flyklagenemnda.

Flyselskapet har ifølge Forbrukerrådet fulgt opp alle vedtakene nemnda har fattet.

Tilsvarende tall i klagesaker mot SAS er sju. Også de har valgt å følge opp vedtakene flyklagenmnda har fattet til fordel for norske forbrukere.

- Flyklagenemnda feilinformerer - Ryanair merker seg at flyklagenemnda har fattet gale vedtak mot et stort antall internasjonale flyselskap, skriver pressesjef i Ryanair Stephen McNamara i en e-post til Dagbladet.

I de fleste sakene fordi selskapene har nektet å godta EU-forordningen - EU261 - regelverket om passasjerers rettigheter, forteller han.

- Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon. Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen, hevder pressesjefen.

Må respektere regelverket I Ryanairs begrunnelser for ikke følger flyklagenemndas vedtak, har de som regel oppgitt at årsaken til kanselleringer og forsinkelser ligger utenfor flyselskapets kontroll, og at de dermed ikke er erstatningspliktige.

Ifølge McNamara har ikke flypassasjerer krav på erstatning under ekstraordinære omstendigheter.

- Ryanair oppfordrer flyklagenemnda til å respektere dette regelverket, avslutter McNamara.

Hele Europa Flyklagenemnda er ikke en særnorsk nemnd.

ADVARER: Fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, mener Ryanair ikke gir flypassasjerene de rettigheter de har krav på. Foto: FORBRUKERRÅDET
ADVARER: Fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, mener Ryanair ikke gir flypassasjerene de rettigheter de har krav på. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer

Forskriften om klagenemnd for flypassasjerer, skal sørge for at flyselskapene følger opp EU-forordningen - et felleseuropeisk sett med regler om erstatning og assistanse til passasjerer som nektes ombordstigning, eller som berøres av innstilte eller forsinkede flyavganger.

Haabeth Rygg i Forbrukerrådet synes det virker som Ryanair har en politikk om å bygge ned forventningene.

Kan havne i retten - Etter loven er de ikke forpliktet å følge vedtaket, sier Haabeth Rygg.

Det er likevel slik at vedtak i flyklagenemnda fattes utfra rettslige bestemmelser, og at neste skritt er rettsapparatet:

- Det er reiselivets forliksråd, forklarer hun.

Om Ryanair havner i retten eller ikke, er opp til forbrukerne som ikke får pengene de ifølge nemnda har krav på.

Også  selskapet selv kan ta saken rettens vei hvis de ønsker en prinsippavgjørelse. Sistnevnte innrømmer Haabeth Rygg virker svært lite sannsynlig.

Flyklagenemnda og Forbrukerrådet kan også samlet teste sakene rettslig, bekrefter fagdirektøren.

- Det er noe som vurderes, men som ikke er avgjort enda, sier hun.