Hurtigruten:

«Forbyr» favorittplagg på Hurtigruten

Først forsvant plasten - nå blir fleecen fjernet.

FJERNER FLEECEN: Konserndirektøren i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, vil ikke se flere fleecejakker i rederiets butikker. Mikroplast-problemer med fleecejakker er uønsket hos rederiet som nå setter sitt verdens første hybridekspedisjonsskip i drift. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
FJERNER FLEECEN: Konserndirektøren i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, vil ikke se flere fleecejakker i rederiets butikker. Mikroplast-problemer med fleecejakker er uønsket hos rederiet som nå setter sitt verdens første hybridekspedisjonsskip i drift. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

TROMSØ (Dagbladet): Når Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip, «MS Roald Amundsen» nå har lagt ut på sitt første tokt langs kysten av Norge, er det uten ett eneste plastsugerør om bord. Og alt annet som heter engangsplast er også fjernet fra selskapets skip.

I tillegg tar konserndirektøren nå nok et grep: Fleecejakkene skal bort, både fra butikken om bord og fra kolleksjonen til de ansatte på skipet.

Klar for avgang: «MS Roald Amundsen» er klar for seilas langs kysten av Norge. Og så venter eksotiske himmelstrøk i sør. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Klar for avgang: «MS Roald Amundsen» er klar for seilas langs kysten av Norge. Og så venter eksotiske himmelstrøk i sør. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Vekk med plast på kroppen

- Fleece inneholder mikroplast, og er svært skadelig for naturen. Vi ønsker ikke å selge disse plaggene mer, og har byttet dem ut med ull. Vi ønsker å ta grep der det er mulig, sier Daniel Skjeldam.

Tidligere i år viste en ny analyse utført av Bangor Universitet i Wales at mikroplast nå er å finne så godt som overalt i naturen rundt oss.

Forskningen, ledet av Christian Dunn ved Bangor Universitet i Wales, viser at mikroplast finnes i både elver og innsjøer i Storbritannia, så vel som i grunnvannet i USA, langs Yangtze-elva i Kina og langs Spanias kyst. Dagbladet har tidligere omtalt at det også er funnet i Antarktis, og også i samtlige kavdyrkadavre som ble funnet langts Storbritannias kyst.

Av de 50 havdyrene som ble undersøkt etter å ha blitt funnet døde langs Storbriannias lange kyst, fant forskerne mikroplast i absolutt alle.

Tømmer butikkene: Hurtigruten fjerner fleecejakker og andre mikroplastprodukter fra butikkene sine.Foto: Odd Roar Lange
Tømmer butikkene: Hurtigruten fjerner fleecejakker og andre mikroplastprodukter fra butikkene sine.
Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Hurtigrutedirektørens fleecegrep får nå støtte fra blant annet landets største friluftslivsorganisasjon, Den Norske Turistforening:

- I 2018 sluttet vi å produsere fleece til DNT-kolleksjonen, dette er klærne med T på som vi produserer til våre ansatte og frivillige, og DNT-butikkene har blitt enige seg imellom å fokusere på ull som mellomlag og fase ut fleece, sier Ingvild Lundberg Bakke, kommunikasjonsrådgiver i Turistforeningen.

- Er fleeceplaggene fjernet fra butikkene?

- Noen av butikkene har nok fortsatt litt rester igjen, men vi tar ikke noe nytt inn, fortsetter Lundberg Bakke

Bærekraft på menyen

- Når det gjelder bærekraft er dette noe vi har fokus på og jobber med i organisasjonen, og vi har det på agendaen hver gang foreningene møtes, sier Lundberg Bakke - og understreker at det er DNT Ung, foreningens ungdomsgruppe, som har presset hardest på for endringene.

- Vi merker stor endring i nordmenns ønske om å bytte ut fleeceplagg laget av mikroplast med klær av ull, sier markedssjef Ole Martin Halvorsen i selskapet Aclima, som er et av landets største produsenter av fritidstøy i ull.

- Forbrukerne er blitt bevisste på at mikroplast ender i naturen når fleeceplagg vaskes i maskin. Tekstilbransjen er den nest største synderen når det gjelder utslipp av plast i havet. Derfor er det få eller ingen produsenter som i dag ikke har dette langt opp på agendaen når det gjelder produktutvikling, sier Halvorsen.

Til sjøs med batteridrift

Og selv om platsugerørene har vel så stor symboleffekt som miljøeffekt, så er det også tatt betydelig større miljøgrep i rederiet.

«MS Roald Amundsen» er verdens første hybridskip i klassen for ekspedisjonscruise. Om bord i skipet finner man også batteripakker som gjør at skipet kan seile med en kombinasjon av batteridrift og maritimt brennstoff.

- Det gjør at dette skipet ikke slipper ut en sky av svart røyk når det manøvreres. Vi bruker el-kraft i istedet for å måtte starte en ekstra motor. Dette har stor betydning for utslippene. Vi har fjernet tungolje fra skipene våre for mange år siden, og etter min mening burde tungolje i skip vært forbudt over hele verden. I dag seiler mange cruiseskip langs norskekysten, drevet med tungolje. De lover bedring langt frem i tid. Men den tida er kommet for lengst, mener konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, som langer ut mot mange andre cruiseoperatører.

Kongelig: Dronning Sonja har laget kunst til en av restaurantene, forteller resepsjonssjef Kristian Sæterhaug. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Kongelig: Dronning Sonja har laget kunst til en av restaurantene, forteller resepsjonssjef Kristian Sæterhaug. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Norskekysten venter

«MS Roald Amundsen» er bygget ved Kleven Verft på Sunnmøre, men er flere måneder for sent ute på sin jomfrutur.

Den skulle etter planen ha startet i oktober i fjor, og ti ekspedisjonsseilaser til Antarktis er allerede kansellert. Med enorme kostnader for både Hurtigruten og verftet.

Men nå har kaptein Kai Albrigtsen, som startet sin karriere på det som nå er museumsskipet «MS Finnmarken», ønske 530 cruisegjester velkommen om bord på den første seilasen som går fra Troms til Kirkenes, deretter sørover til Honningsvåg, Hammerfest, Reine i Lofoten, Brønnøysund, Kristiansund, Molde, Florø og til Hamburg.

Ekspedisjonscruiset er for lengst utsolgt, til tross for at prisen er fra 35 000-150 000 kroner per passasjer. Når «MS Roald Amundsen» senere skal seile gjennom Nordvestpassasjen og til Antarktis stiger prisen til mellom 60 000 og 250 000 kroner per passasjer.

Luksus på dekk: Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip får flere store og små basseng på akterdekket. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Luksus på dekk: Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip får flere store og små basseng på akterdekket. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

- Roald Amundsen hadde som tiåring en drøm om å ha et skip som kunne seile elektrisk til polpunktene. Nå sørger vi for at en del av denne drømmen går i oppfyllelse. Det er en fantastisk følelse - både for meg og for mannskapet om bord, sier Skjeldam.

- I flere internettfora får det nye designet på «MS Roald Amundsen» kritikk. Til dels sterk kritikk. Noen mener at det likner på en balje?

- Nå skal vi ha respekt for at noen synes at dette er et design som ikke faller i smak. Men skipet skal altså ikke gå i regulær hurtigrutetrafikk langs kysten av Norge. Det er bygget for fremtiden og ikke for fortiden. Jeg skjønner at noen heller hadde sett at vi bygget et skip som lignet «MS Lofoten» fra 1964. Men det kommer ikke til å skje, lover Daniel Skjeldam.