RÅSKINNET: Hekken er brutal, med karbon-detaljer, midtmonterte enderør og aktive aerodynamiske hjelpemidler som spoileren og diffuseren. Foto: FORD
RÅSKINNET: Hekken er brutal, med karbon-detaljer, midtmonterte enderør og aktive aerodynamiske hjelpemidler som spoileren og diffuseren. Foto: FORDVis mer

Ford GT slo til i Detroit

Denne så vi ikke komme.

Dinside Med sin flunkende nye GT, tok de Detroit-publikumet med storm under bilmessen der nylig. Ford er tilbake på superbil-arenaen!

Ytelser i fokus Ford Performance er avdelingen som skal booste Fords sportslige image. Det dreier seg om bilene som skal få folk til å drømme om Ford - altså snakker vi nivået over til og med Focus ST.

Det er nemlig ingen hemmelighet at en ny Focus RS, tidenes råeste i klassen, snart er på markedet. Og F-150 Raptor, Shelby GT350 og Shelby GT350R er de mer amerikansk-orienterte råskinnene som står på programmet.

TEKNO: Interiøret i Ford GT ser funksjonelt og relativt sobert ut.
TEKNO: Interiøret i Ford GT ser funksjonelt og relativt sobert ut. Vis mer

Og dagens generasjon Ford Mustang, den første Ford selv har importert til Europa, fikk i vår test ganske nylig et meget godt skussmål som tidenes mest kjøreglade Mustang.

Superbilen Og her er altså stjernen blant dem, selve Superbilen, Ford GT, i en flunkende ny generasjon. Det er selvsagt en midtmotorisert toseter og designen hinter til de klassiske GT-ene, men er resolutt tidsriktig med ymse lettvektskomponenter, et karosseri i karbonfiber og en kompakt motor.

Det er nemlig downsizingens tidsalder på motorfronten også når det gjelder høyytelses-maskiner som denne. Dermed er det en V6-motor på 3,5 liter vi har med å gjøre.

KRUTTPAKKE: Motoren er en midtplassert 3,5-liters Ecoboost med seks sylindere i V-form. FOTO: FORD
KRUTTPAKKE: Motoren er en midtplassert 3,5-liters Ecoboost med seks sylindere i V-form. FOTO: FORD Vis mer

Men ytelsesmessig er den ingen smågutt likevel, skal vi tro Ford: «Over» 600 hestekrefter lover de oss fra den biturbomatede Ecoboost-maskinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Racing-historie I 1966 sperret sportsbilentusiaster over hele verden opp øynene da Ford klarte det mesterstykket å monopolisere podiet etter 24-timersbilløpet i Le Mans. Ford GT40 skulle bli legendarisk og superbilen gjorde mye for Fords anseelse.

Merket med den blå ovalen ble tatt på alvor som supersportsbil-produsent.

BRUTAL: Ford GT har alltid vært heftig, og hver generasjon har alltid vært heftig for sin tid. FOTO: FORD
BRUTAL: Ford GT har alltid vært heftig, og hver generasjon har alltid vært heftig for sin tid. FOTO: FORD Vis mer

Bilen vi ser her er en helt ny GT som skal feire 50-årsjubileet for Le Mans-triumfen. Men den har en forgjenger fra bare ti år tilbake i tid.

Ny gjenfødelse I 2002 ble det kjent at det skulle komme en supersportsbil ved navn Ford GT og den vekket til live en viss sportslig aura ved merket igjen. Vi omtalte den da den kom i salg høsten 2003. Den ble bare solgt frem til 2005, da som 2006-modell og er i dag et yndet samlerobjekt.

I og med at dette altså er en jubileumsmodell, kommer den ikke i salg før til neste år - altså 2016. Det er derfor for tidlig å snakke om pris.

OPPOVER: Vingedørene svinger ut og opp på nye Ford GT.
OPPOVER: Vingedørene svinger ut og opp på nye Ford GT. Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

GEOMETRISK: Den midtmotoriserte superbilen fra Ford har fått et interiør med skarp design. Foto: FORD
GEOMETRISK: Den midtmotoriserte superbilen fra Ford har fått et interiør med skarp design. Foto: FORD Vis mer
BLÅTT LYN: Midtmotor, bakhjulsdrift, karosseri i karbon - oppskriften på krefter og sport. Foto: FORD
BLÅTT LYN: Midtmotor, bakhjulsdrift, karosseri i karbon - oppskriften på krefter og sport. Foto: FORD Vis mer