VELUTSTYRT: Ford Edge er veldig godt utstyrt og kan by på mye førsteklasses teknologi som bedrer både kjøreegenskapene og sikkerheten. Blant annet 180 graders kamera foran, Adaptive Cruise Control med kollisjonshindring og frontvarsling,LaneKeeper og trafikkskiltgjenkjenning. Foto: FORD
VELUTSTYRT: Ford Edge er veldig godt utstyrt og kan by på mye førsteklasses teknologi som bedrer både kjøreegenskapene og sikkerheten. Blant annet 180 graders kamera foran, Adaptive Cruise Control med kollisjonshindring og frontvarsling,LaneKeeper og trafikkskiltgjenkjenning. Foto: FORDVis mer

Ford lanserer ny, stor SUV

Slik skal den erobre Europa.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: Den nye SUV-en vil bli designet som en helt ny bil, men er en etterfølger av førstegenerasjons Edge, som ble lansert i USA i 2007.

Den versjonen var aldri tilgjengelig på det norske markedet, men den nye modellen vil komme i salg i Europa mot slutten av 2015 og Dinside omtalte den i november, da den ble vist som konsept i Los Angeles.

Designet for Europa Edge er designet for et europeisk publikum og vil ifølge importøren kunne tilby avansert teknologi på høyde med de andre premium-SUV-ene som allerede eksisterer på det europeiske markedet.

Den vil bli den tredje i rekken av Fords SUV-modeller i Europa. Allerede finnes lillebror Kuga og bittelillebror EcoSport, selv om sistnevnte foreløpig ikke er lansert i Norge.

POWERSHIFT: 210-hesteren leveres med en 6-trinns PowerShift-automatgirkasse med girhendler på rattet. Foto: FORD
POWERSHIFT: 210-hesteren leveres med en 6-trinns PowerShift-automatgirkasse med girhendler på rattet. Foto: FORD Vis mer

Stephen Odell, toppsjefen i Ford Europa, forteller i en pressemelding at deres strategi er å tilby et bredere spekter av produkter til europeiske kunder.

Neste år vil de altså i tillegg til nye Edge, lansere nye Mustang, samt Fords Vignale-serie.

Teknologi og plass Med Edge åpnes et helt nytt segment for Ford på det europeiske markedet.

Odell lover at Edge vil ha mer passasjerplass enn hva større og langt dyrere konkurrenter har.

Edge vil lanseres med Fords 2,0-liters Duratorq TDCi dieselmotor, som leveres i to utgaver.

En 180 HK-versjon - som har 400 Nm dreiemoment og beregnet utslipp på 149 g/km CO2 med 6-trinns manuell girkasse, samt en 210-hesters versjon - som har 450 Nm dreiemoment og et beregnet utslipp på 159 g/km CO2, med 6-trinns PowerShift-automatgirkasse med girhendler på rattet.

Som vi har sett på andre nye modeller som har blitt lansert det siste året, har utstyrsnivået på selv de billigste bilene blitt imponerende. Teknologi som før bare var tilgjengelig på luksusbiler, er nå å finne i stort sett alle segmenter og prisklasser.

Vil du ha SUV? Dinsides anbefaling av folke-SUVer fra sommeren 2013

Edge vil blant annet ha Adaptiv Styring, som gjør den lettere å manøvrere, i tillegg introduserer de aktiv støykansellering og 180-graders kamera foran i Europa.

Fords aktive støykansellering vil ved hjelp av tre mikrofoner inne i bilen skape motvirkende lydbølger, blant annet for å dempe støy utenfra.

LED-LYKTER: Edge har fått et nytt pent design med moderne detaljer, blant annet bladformede LED-baklykter. Foto: FORD
LED-LYKTER: Edge har fått et nytt pent design med moderne detaljer, blant annet bladformede LED-baklykter. Foto: FORD Vis mer

Annet tilgjengelig utstyr:
•  Handsfree-betjening av bakluka
•  SYNC 2, Fords avanserte stemmestyrte kommunikasjonssystem
•  Adaptive Cruise Control med kollisjonshindring og frontvarsling
•  Aktiv parkassistanse med parallell lukeparkering og varsling av kryssende trafikk
•  Oppblåsbare setebelter i baksetet
•  +Intelligent firehjulstrekk med bedre dynamiske svingegenskaper og kurvekontroll
•  Active City Stop
•  Blindsoneinformasjonssystem
•  LaneKeeper
•  Trafikkskiltgjenkjenning
•  Oppvarmet ratt og oppvarmede og avkjølte forseter

Så blir det spennende å se hva uttalelsene omkring prisnivå betyr i praksis.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

LUKSURIØST: Det er lite å si på interiøret, her er det både enkelt og delikat, med skinnseter og pene detaljer. For eksempel er det LED-belysning i rommet under kontrollpanelet. Foto: FORD
LUKSURIØST: Det er lite å si på interiøret, her er det både enkelt og delikat, med skinnseter og pene detaljer. For eksempel er det LED-belysning i rommet under kontrollpanelet. Foto: FORD Vis mer