OPPGRADERT: Nye Ford Focus ST kommer med noen gode nyheter under panseret. Foto: FORD
OPPGRADERT: Nye Ford Focus ST kommer med noen gode nyheter under panseret. Foto: FORDVis mer

Ford med gode nyheter under panseret

Bedret sportslig grep i nye Focus ST, nå også med diesel.

• Flere saker fra db.no/bil.

Dinside: En oppgradert Focus ST så dagens lys for første gang på Goodwood Festival of Speed sist helg. Bilen bygger videre på den eksisterende modellen, men har fått oppgraderinger i tråd med den ordinære Focus.

I tillegg har det skjedd et par spennende endringer under panseret, som mange vil like.

Målet med ST er naturligvis å tilby en bil til dem som er litt over gjennomsnittet glad i biler med dynamiske kjøreegenskaper. Det fikk de med den eksisterende, og ifølge Ford skal den nye ta steget ytterligere ett hakk videre.

ST, nå også som stasjonsvogn

Nytt under panseret Det er antagelig under panseret de største modifiseringene har funnet plass. Nå skal Focus ST nemlig komme med dieselmotor, i tillegg til en tidligere frisk bensinmotor.

Dieseldrankeren er 2-liter som byr på 185 hk fra et dreiemoment på 400 Nm, den gjør 0-100 km/t unna på 8,1 sekund, og har et forbruk på 0,44 l/mil, i henhold til EU-syklusen. Dette gir et utslipp på 114 g/km.

Bensinmotoren byr på sine 250 hk fra et dreiemoment på 360 Nm, akselerasjon på 6,5 sekunder, og bruker 0,68 liter per mil. Ettersom begge motorene har fått start-stopp-system, så er forbruket på bensinmotoren redusert med 6 prosent i forhold til tidligere. Også dieselmotoren har dette. Dette skal gjøre disse versjonene til de mest drivstofføkonomiske ytelsebilene fra Ford noensinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NYE FARGER: Utvendig kommer den med nye farger også, her reflekteres de også i interiøret. Foto: FORD
NYE FARGER: Utvendig kommer den med nye farger også, her reflekteres de også i interiøret. Foto: FORD Vis mer

Begge motorene kommer i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, og her er kanskje noe av det største savnet. Vi kunne gjerne tenke oss bilene med en kasse med dobbeltklutsj og girhendler ved rattet. Dette har gang på gang vist seg å være en mer effektiv løsning, både med tanke på tid og forbruk.

Her er storebror, RS

Bedret sportslig grep Vi har alltid likt både ST og RS-modellene fra Ford. De har virkelig fått til understellene og kjøreegenskapene på bilene de har tuklet med, og Focus er ikke noe unntak.

Så er det også RS-divisjonen hos Ford som har ansvaret for begge.

I nye Focus ST er det nye fjærer foran, i kombinasjon med nye dempere på alle fire. Styringen er også omkalibrert, og de elektroniske assistansesystemene er justert ytterligere for å være tilpasset en sportslig kjørestil. Stabilisatorstag og bakfjærer er beholdt fra eksisterende modell, som slettes ikke var noen dårlig versjon.

Nye særegne detaljer Innvendig er det lite som sår tvil om at ST skal være en sportslig modell. Det er seter med ekstra sidestøtte, heftig fargevalg, og det er hentet inn detaljer som skal gi et mer premium preg enn eksisterende modell. Knappeplasseringene skal også være ryddet opp i, med færre knapper og mer ergonomisk plassering.

Utvendig er det nye farger på gang, som er eksklusive for ST. Deriblant er en Stealth-grå, Deep Impact Blue, pluss de særegne fargene som eksisterer på Focus ST i dag.

Noen priser er ikke fastsatt enda, men bilen kommer på markedet tidlig neste år, og salget starter i slutten av året. Da vil naturligvis prisene også være kjent.

SELGE BIL? Sjekk hva den kan være verdt her

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside. Les her.

BENSIN ELLER DIESEL? Valget er ditt.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
BENSIN ELLER DIESEL? Valget er ditt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer