VENTER SPENT: Nikolai Raabye
Haugen ble født med en sjelden tilstand som
ødela nyrene før han ble født. I 1998 fikk han nyre av mamma. I 2006 fikk han nyre av pappa, men nå trenger han en ny nyre igjen. Foto: Svend Aage Madsen og privat
VENTER SPENT: Nikolai Raabye Haugen ble født med en sjelden tilstand som ødela nyrene før han ble født. I 1998 fikk han nyre av mamma. I 2006 fikk han nyre av pappa, men nå trenger han en ny nyre igjen. Foto: Svend Aage Madsen og privatVis mer

Foreldrene har allerede gitt sønnen hver sin nyre. Men nå har Nikolai (22) igjen behov for hjelp

Nyresyke Nikolai har fått livet i gave - igjen og igjen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Nikolai Raabye Haugen (22) fra Andenes i Nordland lever uten nyrer, og reiser til livsviktig dialyse- behandling på Stokmarknes annenhver dag.

- Inkludert reisen tar hver behandling ni timer. Jeg ser på det som jobben min – inntil legene finner en passende nyre slik at jeg kan transplanteres for tredje gang, sier 22-åringen.

Kroppen hans er full av arr etter de mange operasjonene han har vært gjennom. Han er smertelig klar over at det er stor mangel på livreddende organer.

1. juli 2017 var han en av 337 som venter på ny nyre fra avdød donor.

Tilleggssykdommer gjør at Nikolai i perioder har mistet plassen sin på ventelisten, men nå er han så frisk at han har håp om at det snart er hans tur.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn