KAN ØDELEGGE TRENINGSØKTA: Men det finnes heldigvis flere tips som gjør at du ganske sikkert slipper unna stingene i siden under neste treningsøkt. Foto: COLOURBOX
KAN ØDELEGGE TRENINGSØKTA: Men det finnes heldigvis flere tips som gjør at du ganske sikkert slipper unna stingene i siden under neste treningsøkt. Foto: COLOURBOXVis mer

Forskerne vet fremdeles ikke hvorfor du får hold

Men slik unngår du den plagsomme stikkinga i siden.

(Bramat.no): Har du noen ganger opplevd smerte eller ubehag på siden av magen under treningsøkten? Da har du hatt hold.

Dette er en vanlig tilstand som irriterer mange under løping eller rask gange.

Hold i siden Hold, eller sting som mange kaller det, er en smertetilstand som normalt opptrer like under ribbena, på siden av magen.

Denne smerten kan oppleves forskjellig fra person til person og den kan variere fra gang til gang.

Smertetilstanden beskrives ofte som sterk eller gjennomborende til mild krampe eller verking.

Noen ganger kan det også føles ut som at noe settes på strekk.

Ofte er smerten så sterk at du må senke farten eller intensiteten, men mens du noen ganger kan trene deg gjennom smerten må du andre ganger kanskje avbryte treningsøkten.

Løping gir mest hold Smerten blir ofte borte etter du har avbrutt eller er ferdig med treningen, men noen ganger kan du faktisk kjenne deg litt sår opptil flere dager etter økten.

Hold opptrer vanligvis under aktiviteter som du utfører stående og der du bruker repeterte kroppsbevegelser.

Jogging og løping er aktiviteter som oftere gir deg hold enn andre aktiviteter, da særlig løping i nedoverbakke.

Tidligere forklaringer Det er mange teorier om bakgrunnen for hold, og forskerne er usikre på den eksakte forklaringen på denne smertetilstanden.

Noen av teoriene opp gjennom årene har blant annet vært:

• Nedsatt blodtilførsel til mellomgulvet. Denne teorien har lite støtte i dag.
• Økt blodtilførsel til fordøyelseskanalen etter et måltid. Det finnes ikke holdepunkter for at denne teorien er riktig.
• Organer trekker på ligamenter som holder organer på plass i bukhulen og forbinder fordøyelseskanalen med mellomgulvet under fysisk aktivitet. Dette er en populær teori.

En annen teori er at dårlig oppvarming eller plutselig endring i tempo eller steglengde under løping.

Irritasjon i bukhinnen Den nyeste teorien om årsaken til hold, er at denne smertetilstanden kan skyldes irritasjon i bukhinnen.

Bukhinnen består av to lag, der det ene laget dekker bukorganene og det andre er festet til bukveggen.

Mellom disse lagene er det et tynt lag med «smørevæske», slik at de kan bevege seg mot hverandre uten at det oppstår smerte.

Det er dermed foreslått at smerten du får når du får hold, utløses av friksjon mellom de to bukhinnene.

Holdepunkter for denne teorien er at ved en full magesekk eller nedsatt smørevæske vil det kunne utløses friksjon mellom hinnene.

Slik kan du unngå hold Til tross for at det fremdeles ikke er helt klart hvorfor vi får hold, er det en del tips som ser ut til å kunne redusere risikoen for hold:

• Ikke spis eller drikk mengdevis 2-4 timer før trening
• Unngå matvarer som inneholder mye fett og sukker før trening
• Tilfør lite og ofte væske under trening, ikke store mengder omgangen (hvis du drikker underveis)
Før trening er måltider som er rike på karbohydrater å foretrekke
• Øk intensiteten gradvis under økten
• Sørg for god og tilstrekkelig med oppvarming

Les mer på Bramat.no:
Slik får du bedre etappetiden på Holmenkollstafetten
Spinkle bevis for slankemidler
Jernfattig? Dropp kyllingen
Fem vanlige treningsfeil
Er brød fetende?