VELG SUNT: En sunn og fiberrik frokost virker positivt inn på blodsukkeret resten av dagen. Foto: Erik Helgeneset
VELG SUNT: En sunn og fiberrik frokost virker positivt inn på blodsukkeret resten av dagen. Foto: Erik HelgenesetVis mer

Forskjellen på en god og en dårlig start på dagen

Test av 12 ulike typer frokostblanding.

(Bramat.no): Velger du riktig type frokostblanding, kan det være en bra start på dagen.

Spiser du derimot en av verstingene, får du i deg mye sukker og lite fiber.

Dette kan gå utover både konsentrasjon og humør resten av dagen. Dessuten er det ikke bra for vekten.

Kjør på med fiber De aller fleste av oss får i oss for lite fiber.

Frokost er et måltid der det er ekstra viktig med fiber. Spiser du en sunn og fiberrik frokost vil det nemlig virke positivt inn på blodsukkeret hele resten av dagen.

Dette er gunstig både for overskudd, konsentrasjon, humør, prestasjon og vekt.

Noen frokostblandinger inneholder bra med fiber.

Men mange inneholder altfor lite fiber og altfor mye sukker. Noen har også mye mettet fett og kalorier.

Ingen sunn start på dagen med andre ord.

Greit en gang imellom Spiser du frokostblanding eller musli hver dag, er det lurt å velge en av de som kommer best ut i våre tester.

Spiser du derimot bare frokostblanding en gang imellom, er det ikke så nøye hva du velger.

I hvert fall ikke hvis du ikke sliter med vekten.

Alt bedre enn ingenting Har du barn som ikke vil ha noe annet enn frokostblanding med mye sukker og lite fiber, bør du selvfølgelig prøve å endre disse vanene.

Men husk at det er bedre å gi barnet ditt en frokostblanding som ikke nødvendigvis er blant de sunneste, enn å sende det på skole eller i barnehage uten å ha spist frokost i det hele tatt.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på hvor mye kalorier, protein, sukker, mettet fett, umettet fett, fiber og natrium frokostblandingene inneholder.

Mye kalorier, sukker, salt og mettet fett har trukket ned, mens mye protein, umettet fett og fiber har trukket opp.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater All Bran Plus, Kelloggs En av testens vinnere, og en klar vinner mht fiberinnhold. Ideelt sett kunne denne frokostblandingen likevel ha inneholdt litt mindre sukker. Karakter: Produsent: Kelloggs Weetabix Original En av testvinnerne, og en klar vinner mht sukkerinnhold. Men denne frokostblandingen kunne gjerne inneholdt enda mer fiber. Karakter: Produsent: Weetabix Mini Fras, Quaker Relativt lite sukker, greit med fiber og en fin blanding melllom mettet og umettet fett, gjør denne frokostblandingen til en av vinnerne. Karakter: Produsent: Quaker Havre Fras, Quaker Mye fiber, relativt lite sukker og et bra innhold med umettet fett. Karakter: Produsent: Quaker 4 Crisp Mix, Wasa Bra med fiber, ikke altfor mye sukker, og lite kalorier i forhold til en del av de andre frokostblandingene. Karakter: Produsent: Wasa Special K Classic, Kelloggs Veldig lite fiber, men ikke altfor mye sukke. Innholdet av protein er dessuten høyt. Karakter: Produsent: Kelloggs All Bran Regular, Kelloggs Godt med fiber, men litt for mye sukker. Innholdet av kalorier er derimot greit. Karakter: Produsent: Kelloggs Special K Fullkorn, Kelloggs Greit med fiber, lite mettet fett, og helt greit med sukker. Karakter: Produsent: Kelloggs Corn Flakes, Kelloggs Minimalt med fiber, men også lite sukker og kalorier. Saltinnholdet er litt for høyt. Karakter: Produsent: Kelloggs Weetos choco, Weetabix Mye sukker og lite fiber. I tillegg inneholder denne frokostblandingen mye mettet fett og kalorier. Karakter: Produsent: Weetabix Honni Korn, Kelloggs Ikke uventet er dette testens klare taper mht sukker. Fiberinnholdet er også blant de laveste. Dette er mer en dessert enn en frokost. Karakter: Produsent: Kelloggs Fitness Fruits, Nestle Mye sukker, lite fiber, lite umettet fett og mye mettet fett, gjør denne frokostblandingen til en av testens tapere. Karakter: Produsent: Nestle Les mer på Bramat.no:
Müsli: Fiberkilde eller sukkerbombe
Mer muskler, mindre fett
Svisker styrker skjelettet