FINALEDAG: Dagbladet og Vi Menn samlet juryen ogg 11 finalebiler i Holmenkollen. Jurymedlemmene Kari Sandberg, Ulrica Risberg, Anders G. Hovde, Tormod Brenna, Terje Bjørnsen (juryformann) og Marius Holm kom etter en lang dag fram til en enstemmig vinner.  Foto: Øistein Norum Monsen
FINALEDAG: Dagbladet og Vi Menn samlet juryen ogg 11 finalebiler i Holmenkollen. Jurymedlemmene Kari Sandberg, Ulrica Risberg, Anders G. Hovde, Tormod Brenna, Terje Bjørnsen (juryformann) og Marius Holm kom etter en lang dag fram til en enstemmig vinner. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

Fotofinish i Kollentåka

Audi A3 er Årets Bil. Her forklarer juryformann Terje Bjørnsen hvorfor.


Erfaringsmessig er finalene i Årets Bil i Norge tette og harde oppgjør. Men det har neppe vært et mer close race enn i årets finale.
Etter at juryen har kjørt kandidatene, er vi imponert over kvaliteten på årets finalister. For hver nye modell, hver facelift og ulike tekniske fremskritt blir egenskapene forbedret. Noen ganger i små steg, andre ganger i store og vesentlige endringer. Det resulterer i stadig bedre produkter for deg som bilkjøper.

I år er dette spesielt tydelig hos bilene i kompaktklassen. Hele fem av finalistene hører til her; Kia Cee?d, Mercedes A-klasse, Volvo V40, VW Golf og Audi A3. Mens denne bilklassen tidligere har vært preget av prisgunstige hverdagsbiler, har rushet av nye modeller gitt kvantesprang innen sikkerhet, komfort og individualitet.

JURYFORMANN: Vi Menns fagredaktør Terje Bjørnsen ledet juryen. Foto: Jacques Hvistendahl
JURYFORMANN: Vi Menns fagredaktør Terje Bjørnsen ledet juryen. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

Bilene har fått aktive og passive sikkerhetssystemer tidligere forbeholdt kostbare toppmodeller. Disse kompaktklassebilene føles ikke lenger som basistransport, men skilter med nyvunnet interiørkvalitet og designmessig spenst. Spreke bensinturbomotorer gir en ny dimensjon i kjøreopplevelsen.

Etter mange avveininger sitter vi igjen med tre biler på oppløpssiden. Volvo V40 imponerer juryen med stilig design, meget gode sikkerhetssystemer og en drivstofføkonomisk dieselmotor. VW Golf med selvsikker bestselgermine, ny personlig bestenotering på kvalitetsopplevelse, samt et utvalg av drivlinjer knapt noen kan oppvise maken til.
Unntatt konsernkonkurrenten Audi A3. Nå akkurat lansert i Sportback-versjon, en Norgesfavoritt med praktisk femdørskarosseri. Og i likhet med VW Golf har Audi A3 tidfestet introduksjon av nye miljøvennlige drivlinjer i relativt nær fremtid. Her kommer det versjoner med gassdrift, ren elektrisk drift og ikke minst i form av plug-in hybrid.

VAR BEST: Audi A3.Foto: Øistein Norum Monsen
VAR BEST: Audi A3.Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

Som derbyets «dark horse» sniker Audi A3 seg frem på slutten av oppløpssiden. Der hvor det er vanskelig å skille tetgruppen kun på objektive egenskaper, kommer følelsene frem. Slik de gjerne gjør når nordmenn skal velge bil.
Og når juryen går gjennom kjøreopplevelsene og følelsene bilene vekker, kommer hele tiden Audi A3 foran med "det lille ekstra". Når du sitter bak rattet, får du inntrykk av bunnsolid kvalitet, en kjølig teknisk eleganse og en kjøreglede du normalt må betale det dobbelte for. Legg til et av de beste betjeningskonseptene vi har sett, gode kollisjonsresultater i EuroNCAP og en historikk som lover solid biløkonomi.

Når mye annet er likt og basiskvalitetene på topp, feirer vi at egenskaper som tidligere var forbeholdt kostbare luksusbiler, nå er blitt en del av standarden i kompaktklassen.
Aller best representert ved Årets bil i Norge 2013: Audi A3.